Koda för å, ä och ö

S

Spider84

Hur kodar man för å, ä och ö och även de norska/danska motsvarigheterna till ä och ö?

Så det ska funka för alla datorer oavsett, vilket land man sitter i eller, vilket språk man har den på.
 
Sv: Koda för å, ä och ö

Är det dessa du tänker på....
å = å
Å = Å

ä = ä
Ä = Ä

ö = ö
Ö = Ö

æ = æ

ø = ø
Ø = Ø

Det finns fler på Webdesignskolan.....
 
Sv: Koda för å, ä och ö

eller menar du ASCII tecken.....

Före siffrorna skrivs &# in. (kunde inte göra det här...då förvandlades de till bokstäver.)
å = 229;
Å = 197;

ä = 228;
Ä = 196;

ö = 246;
Ö = 214;


æ = 230;
Æ = 198;

ø = 248;
Ø = 216;
 
Sv: Koda för å, ä och ö

Det var de översta jag menade. Tackar!


De undre har jag aldrig sett/hört talas om inna (ASCII). Vad används de till? *nyfiken*
 
Sv: Koda för å, ä och ö

jag syftade mer på första frågan. Att folk inte orkar ta sig tid att använda sökmotorer. går ju snabbare än att annat folk ska svara.. :p
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 148
Senast: manda
·
IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
753
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 031
Senast: lundsbo
·
IT & mobiler Tror att min mobil börjar ge upp på riktigt den här gången.. Den kan plötsligt bli supervarm och ladda ur helt (trots nyladdad) på bara...
Svar
7
· Visningar
720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp