Kobolt och Jod

B

Bucus

Vad har dessa två för funktion i hästkroppen?
Har kommit fram till att det känns ganska onödigt för mig att fortsätta ge Chevinal Plus nu när jag suttit och räknat på alla vitaminer och spårämnen. Jag satt och räknade på spårämnena i höet, havren och kornkrosset jag ger och kom fram till att det var brist på Kobolt, selen, E-vitamin och Jod. Är lite osäker dock på E-vit. då jag inte vet hur mycket E-vit. havre och kornkross som jag ger innehåller. Vet bara att Frej och Matilda havren har mycket E-vitamin i sig.
(men selenet och e-vit. har jag löst med tokosel)
Nu förstår jag även varför B-vitaminbrist aldrig förekommit hos en häst. Med höet havren och kornkrosset får han i sig ca 40 mg vitamin B1 och 37 mg vitamin B2. Alltså e behoven täckta utan B-vitamin tillskott :) (han väger 595 kg)
Och D-vitamin får han ju genom att vara ute samt genom hö och halm som legat ute länge i solen.
A-vitamin är det gott om i hösilage, hö och morötter.
Men som sagt, det e kobolten och Jodet jag funderar över.
 
Fast när jag räknade ihopa jod och kobolt innehållet i havren, kornet och höet så blev hans behov inte täckt så det jag tänkte på var om de är så himla viktiga?
 
Har du analysvärden på höt på jod o kobold också???
 
Ja dock får vi inte det på varje analys.Vi eller rättare sagt stallägaren tar 3 analyser/år, en på höet, en på förstaskördsensilaget och en på andraskördsensilaget men han får nog analyser från lite olika företag så det e väl därför han inte får på spårämnena alltid.
Jag har dock ej de exakta värdena på havren och kornet. De värdena har jag tagit från ett gammalt häfte från Slu.
 
Har hittat vad kobolt har för funktion nu :idea:
(kobolt är viktigt för att hästen ska kunna framställa vitaminen B12. Fanns gott om det i betfor och melass)
 
Jippi nu hittade jag även om Jod. Ganska intressant faktist:

Nödvändig för bildning av sköldkörtelhormonet.
I Sverige finns inga jodbristområden. Eftersom överskott kan leda till skador som dödfödda eller svaga föl bör överutfodring undvikas.Tång och alger är mycket jodrika.

Jag låg precis på gränsen så jag behöver väl inte oroa mig antar jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 183
Senast: isafore
·
Hundhälsa Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för...
Svar
11
· Visningar
3 188
Senast: Missel
·
Foder & Strö Vilket av följande foder skulle ni rekommendera som komplement till en häst som får havre, korn, betfor, sojamjöl, olja och mineraler...
Svar
7
· Visningar
1 510
Senast: Ina79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp