Sv: koben ?

det är en häst jag var ev spekulant på och ägaren sa att han var
sk. kobent.....det kanske var hastrång hon menade....hur visar sej det då?

Människor som är kobenta har ju tätt mellan knäna, medan skenbenen pekar utåt

Men det är inte korrekt term på häst

De kan mena X bent - då är det inte bra

En hastrång häst innebär också tåvid fotställning. De har oftast markvid ställning med. Haserna pekar innåt, fötterna utåt. Dessa hästar belastar insidan av benet mycket kraftigt, speciellt i spattområdet. Därför är dessa ganska disponerade att få spatt. Köp inte till dig problem. Försök hitta någon med korrekt benställning istället.

det var inget fel på benställningen....han lyfte visst lite högre bak när han stått still länge eller så, som lindriga upphalkningar typ. finns inget på röntgen....jaja, ska kolla på den så får man se vad det handlar om !

någon som vet vad ett sk. "koben" är och hur det yttrar sej?

Borde vara kohasig om det gäller en häst. Är den kobent så är det garanterat en ko och inte en häst.

Kohasig är en benställning (bak) där bakdelen i korset är brett, i hasen trångt och i nedre benets leder utmynnar i tåvid ställning. Typ )(

Tuppspatt är ingen spatt och syns inte på röntgen. Tuppspatt är en rörelsestörning som en del hästar gör med bakbenen. Benet rycks upp snabbt med krampliknande böjning i alla leder....lika som när en tupp går och sprätter..därav namnet.

en enkel operation av sånna hästar kan förbättra steget.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
684
Senast: Amk
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 814
Senast: EZMK
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka