Knuta på senan

A

anni0001

Har ett snart tvåårigt hbl sto som jag upptäckte något underligt på häromkvällen. Hon har en liten bula/knuta på vänster bak mitt på senan. Den är lite större än en ärta, inte stenhård men inte jättemjuk heller.
Inte halt, inte öm, inte varm, inte svälld. Bara en liten knöl. Inget håravfall.

Vad kan det vara?

Sv: Knuta på senan

Min häst hade oxå en liten ärta på senan bak. Veterinärerna sa att det inte var något att oroa sig över. Men fick inte riktigt svar på vad det var. Han hade inte ont av den på något sätt och han hade den hela livet.

Det kan även vara ärrvävnad. Det hade en annan häst efter en lättare senskada. Men den var inte ärtformad utan mer en liten förhårdnad.

ja det känns inte som ärr och hon har aldrig varit skadad heller.

Jag får hålla den under uppsikt och se var det bär hän. Så länge hon inte har ont eller drabbas värre så vet jag inte vad veterinären ska göra heller.

nån annan som har nån ide´?

Mitt förra sto hade en likadan bula, men det var ärrvävnad efter en skada!

Kan det vara något i själva huden? isf borde det kännas, att det går att flytta den lite med huden. Då kunde det ju vara någon liten fettbula eller liknande, som man kan få i hårbotten.

om man misstänker att bulan är på senan kan du lyfta upp benet för att palpera. Då är inte senan i sträckläge och det är mkt lättare o känna hur den känns då.

REIN - Hon har inte haft någon skada som sagt. Med tanke på hur "stor" knutan är så borde jag även ha upptäckt skadan tycker jag... hon har aldrig varit halt/svälld över området innan

wrangler - ska testa! tack för tipset!

Mariaauto - ska testas det också!

Har nu testat era "knep" men blev inte så mycket klokare, mest bara mer orolig. Om jag lyfter hennes ben så hittar jag knappt knutan - och den går inte att flytta på så min gissning är att det är något på själva senan :( Om man trycker hårt på den så känns den som en sån där knuta man själv kan ha i typ axlarna (musklerna) när man har värk... den "knastrar" liksom lite.

Ska nog ta o ringa till veterinär i morgon och rådfråga.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka