"Knottror" i ansiktet, vad är detta?

N

nikkan

Jag är ny här, hoppas jag gör rätt nu när jag postar det här.

Jag har fått hem min nya häst för en dryg vecka sen, en kallblodstravare. Imorse upptäckte jag att han har fått små bulor i ansiktet, liksom under ögonen å en bit ner, som stora knottror.(hoppas ni förstår) Pälsen är lite "rufsig" på bulorna.

Har för mig att några hästar på en ridskola där jag praktiserade fick precis såhär, minns inte vad det var bara...men om det är samma är det iaf smittsamt mellan hästarna, nån svamp tror jag??? (inte ringorm hoppas jag, vet inte riktigt hur det börjar)

Kan nån hjälpa mig vore det jättebra, får väl ringa en vet annars, men hon ska ändå komma ut å vaccinera om inte så länge, vore ju skönt om man kunde vänta tills dess....

*hoppas nån kan hjälpa mej*

Sv: "Knottror" i ansiktet, vad är detta?

Ingen som kanske har ett tips på vad det kan vara?

Myggbett kanske.
Sätt på lite hästsalva. Det brukar försvinna av sig själv-fort.

Hejsan!
Vid den här tiden, denna sommaren, är flugorna som värst.
Dom biter hästarna, vilket en del kanske har märkt vid ridturen.
Vissa hästen kan vara överkänsliga och då svullnar huden.
Vänta och se, om det bara är det är veterinären en dyr omväg.
Mvh Helen Sjöberg

Det låter ju som det skulle vara några bett eller liknade......

Mina har massor av myggbett i ansiktet prova att använda flyvell på pållen så skyddar det lite mot myggen ..

Mia

Tack för svaren...men jag undrar om det verkligen är bett. Det kom så plötsligt och bara i ansiktet. Han kom från Norrland ner till mig, så han borde väl ha haft myggbett redan som jag märkt.

Det har börjat bli lite skorpigt på bulorna också. Men jag hoppas väl att det är bett bara...ska hålla koll om det blir värre.

Det finns många raser av både mygg o knott, och om din pålle stått i norrland, så kan den vara immun mot de odjur som finns där, men känslig för nåt gift som kommer med krypen där du bor. Pilla bort skorvet o smörj med mjukgörande...

Det skulle kanske kunna vara pappilom virus? Det sitter kvar ett tag, men går oftast sedan bort av sig själv.

Nu är jag rätt säker på att det ÄR bett ändå, kanske är han lite känsligare än de andra hästarna just för att han inte är van vid våra kryp, kan ju kanske vara nån annan sort än uppe i Norrland.

Har varit så himla orolig att han kan blivit smittad av nåt eftersom han stod uppstallade på två olika ställen på vägen ner, åkt två olika hästbussar och stod i en hage på djursjukhuset när jag hämtade honom. Men lite myggbett har ju ingen dött av.:) Nu får han ha huva hela tiden han är ute så går det väl över snart. Tack ni som svarat iaf!!!

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 767
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka