Knottinvasion...Snabba råd önskas!

millus

Trådstartare
Gokväll!

Jag var precis nere i stallet och mockade och grejade. När jag var där så märkte jag att det var massa damm i luften...Helt plötsligt känner jag att det sticker i skinnet och ser då att det är tätt med KNOTT i stallet. Nu sitter jag här med uppsvullet ansikte och blossande öron!

Frågan är, törs jag ta in hästarna eller mår de bättre i hagen? Den minsta väger ju bara 150 kilo och tänk om de attackerar honom? Vi har inte behövt insektsspray på hela sommaren då det varit lugnt med knott och annat otyg så jag har ingen spray hemma. Hästarna mår kanske bättre i hagen där det blåser en del?

Vad gör jag?

Sv: Knottinvasion...Snabba råd önskas!

Tillägg: Lade in nytt torv förpackat från granngården i förrgår, kan det varit knottägg där i?

Låter ju alldeles otäckt otrevligt det där :(
Knottägg i torven låter konstigt tycker jag, kan de verkligen överleva i en så pass syrefri miljö?

Går det inte att vädra ur stallet ordentligt bara? Det är väl ändå så pass kallt på nätterna nu (även i värmland väl?) att inte borde knotten (om det nu är knott) överleva? Annars, är det bra väder så borde de ju klara sig alldeles utmärkt utomhus (hästarna alltså, inte knotten) :)

Jag tog in dem och lät dem vara kvar i sin lerinpackning. Hoppas knotten inte kommer igenom den...Sen tände jag utelampan och hoppas att knotten dras mot den!

vi har ochså knottinvasion nu.
Hästarna kan gå in i boxarna från hagen.
Dom står mest inne och vägrar gå ut, insektsspray verkar inte bekymra odjuren.
När det är så här knottigt så undvik att tända i stallet.
I går morse tog det mindre än en minut efter jag tänt så var det fullt med knott i stallet.
knottlarver kläcks i vattendrag.

Vi har också haft en hel del knott det senaste,det är väl sista versen för dom innan dom dör för i år.Knott larver kan inte kläckas i torv,dom kläcks i vatten.
Dom verkar bara vara aktiva en stund på kvällen och dom dras till ljus.Jag tror inte någon spray ska vara nödvändig,dom är inte så farliga nu.

Inte farliga.
Jag skall hälsa min pålle det, han är knott allergiker och har fått fullkomlig fnatt denna vecka pga av knotten.
Dom som inte är allergiska är inte speciellt irriterade, fast det är mer svansviftning än vanligt.

Jag har fortfarande Eksem täcke på mitt Islandsto, för knotten är INTE borta ännu !
Hej från hambo

*kl

Men biter verkligen knott så mkt inomhus? Det är ju det som är så skönt med knott - att inumhus sitter de bara på fönstren till skillnad från myggen som bits ute som inne. Eller är stallmiljön så mkt "ute" för dem att de inte märker skillnad?

Att hästarna går in i sina boxar som nån skrev är ju ett tecken på att de är mindre knott där..?:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka