knotteksem

PrittePuff

Trådstartare
Ni som har hästar med knotteksem, Har ni slutat med täcke nu eller använder ni det fortfarande?

Jag är osäker om jag ska sluta eller ej. Det har ju varit minusgrader en gång men sen har det ju legat över nollan och på dagarna kan det ju stiga uppåt 10grader.

Hur har ni andra gjort och vart bort ni i landet?

Sv: knotteksem

Jag bor utanför umeå med en islandshäst som tidigare år haft svår exem, dock var det något bättre i år. Jag tog av täcket för över en månade senan, det gick väldigt bra i början av oktober. Beror på hur hästen reagerar, kliar han mycket nu, nya sår? Testa annars att ta av täcket en dag och se om han kliar extra mycket så att det blir sår. Tycker att du ska testa att ta av det, du kan ju alltid sätta på det igen om det inte fungerar ;-)

Ni som har hästar med knotteksem, Har ni slutat med täcke nu eller använder ni det fortfarande?

Jag är osäker om jag ska sluta eller ej. Det har ju varit minusgrader en gång men sen har det ju legat över nollan och på dagarna kan det ju stiga uppåt 10grader.

Hur har ni andra gjort och vart bort ni i landet?

Jag provade att ta av det för en månad sen, men då rullade han sig i leran och började sen klia som bara den. Men eksemtäcke går ju inte att ha nu i allt regn så jag har ett regntäcke med hals och det går super.

Jag slutade i början av oktober på prov och det gick bra för han står i en blåsig hage utan en massa sly och buskvegetation. Vi hade dessutom väldigt lite insekter på sommaren med.
Min har iofs inte kliat speciellt mycket dom senaste åren, och han är 23 år nu.

Slutade för en månad sen (efter flera frostnätter och två med -10), men står i hage helt utan vegetation. Gått bra.

Bor i norra Uppland, och början av oktober brukar inte gå, men kommer det bara lite frost så funkar oftast kring mitten av oktober.

Nä, han kliar inget nu, men förra året kliade han inget heller och då tog jag av han täcket för tidigt (tydligen), han började klia sig och förstörde man och svans på en dag. Så iår har jag väntat längre, men vet inte om jag vågar att testa nu.

Får kanske testa och ha han under uppsikt i några timmar i hagen.

Slutade med täcket i slutet av oktober. Försökte i början av oktober men det var inte uppskattat en sur häst som stod vid grinden och ville in, så det blev täcke på igen efter några timmar då gick hon längst ner i hagen till kompisarna och trivdes. Andra gången jag tog av täcket (slutet av oktober) var hon nöjd ändå. Bor i södermanland

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka