Knott kan döda hästar!

Sv: Knott kan döda hästar!

Fy fan vad orolig jag blev nu... jag hade ingen aning om det där. Hemskt...

Ja verkligen!! Man skall nog ha koll iår!

Har hört jättmånga som inte kan sitta ute på sina altaner iår pga knotten.

Jag är så himla glad att vi inet har en enda knott där jag har min häst. -däremot kommer snart blinningarna i stora mängder. Då får hästarna vara inne på dagen. :(

Jag har hört att älgar har dött.. Snacka plågsam död :crazy:

Jag bor mitt i området det skrivs om i tidningen... och jag kan säga att dom är gaaalna :eek: :eek: kryper in i näsa, öron, ögon innanför glasögon, byxor tröjor osv. Dock är min häst inte så utsatt, hon går med två ljusare hästar och alla knott är på dom (dom sprutas självklart med knott-medel, precis som min) men jesus vad det kliar i hårbotten när man kommer hem!

Har som tur var inte sett just några knott alls vad jag märkt hos oss, tror det beror på att det inte är så mycket träd, ganska öppet/blåsigt och inga vattendrag precis intill hagarna. Vi switchade dock våra hästar igår för att förebygga ev. anfall.

Fyy.. Häromkvällen trodde jag banne mej att Bääsan skulle avlida av allt besvär av knott. Det va riktigt illa. Dagen efte köpte jag nytt medel och nu har tjejen inga problem!

Det är inte kul att se dem lida då det är som värst!

Det är mycket knott i år, vi har slängt på täcken på alla som är på bete...och knott medel.

Usch - Man har ju hört talas om hästar, kor & vilt som sprungit ihjäl sig pga insektsplågan!

Hemskt att det kan gå så långt! :(

Min häst (föl 3 månader) blev jätte-biten för 1 vecka sen.
Ville inte äta och var allmänt slö, men det gick över efter ett tag.
Dålig spray!
Nu är hon smörjd med "gammeldags djungelolja"
Det bästa som finns, en liten droppe i handen och gnid in.
Dom små äckliga monstrena kommer inte nära henne!

Även kor och andra djur kan stryka med om/när knotten kommer i stora, svarta svärmare och djuren blir bitna av väldigt många knott på kort tid. Grannens här förlorade två ungdjur för sisådär tio år sen, och då bor vi inte i spec knottrikt område. Men det kom ett 'skov' med knott eller hur man ska säga, kom över ett par dagar ganska mycket knott men inte extremt, sen en kväll kom det verkligen svärmvis, de var helt rabiata tydligen och som några skrivit de kröp in i näsa och öron osv.

Grannen som varit med förr och vet om faran lyckades få in kossmubusarna (som var rätt..oregerliga, de var hysteriska), men det var för sent för två ungdjur som tyvärr dog =/

Och i år verkar absolut vara ett knott- och myggår. Jag ska inte gnälla egentligen, vi har i jmf med många alla 'nästan inga mygg alls' (vårt problem är ju bromsen), men det är ändå MASSOR i år jmf med normalt då det knappt är knott alls. Så är glad jag inte bor där det är 'knottrikt'. (Är ju det här i krokarna och de har bekämpat med helikopter i flera omgångar där det är extra utsatt, iofs mest mot mygg då, men mygg och knott går lite hand i hand)

Nu har det inte varit några knott här på 2 dygn :bow: Lite igår, inga idag. "Bara" vanliga flygfän och lite blodsugare idag och mot dessa hjälper det vi har dvs.
Flusa, Effol och flughuva med öron.

Inga mygg, inga broms (än)!

fan va mycket knott det är idag.. hästarna helt galna.. får stå inne inatt... varierar visst från dag till dag! molningt= knott?? eller?

usch jag blev mest orolig över att malaria kan komma till sverige fy fasiken alltså...

sålänge hästarna inte blir svullna och inte ser jätteplågade ut av knotten skulle de väl inte vara någon fara?

detta är väl knappas någon nyhet hästar och människor har väl kunnat dö av sånt innan lr?.

sålänge de har switch på sej verkar inte knotten gilla dem lika mkt.

vi har mkt av den där lite större svarta knotten...kliar jättemkt när man kommer in, men ja tycker de va dumt att i annonsen gämför en naken människa med en häst med päls och skyddshår lixom.

hästarna har ju päls, hovskägg, man och svans för att skydda sig mot alla flugfän. sen finns det ju folk som är dumma nog att klippa bort hästens skydd men då är det ju deras eget fel i så fall.

jag har har haft en häst som dog av knott hon fick en alleriskreaktion av alla bett
hon blev skogstokig , vi tog ut vet som hade aldrig varit med om detta
vi fick avliva henne på en gång

Senast ändrad:

nä nästan inga här hellre men det regnar ju som f*n och blåser så då orkar dom väl inte flyga..

usch jag blev mest orolig över att malaria kan komma till sverige fy fasiken alltså...

sålänge hästarna inte blir svullna och inte ser jätteplågade ut av knotten skulle de väl inte vara någon fara?

detta är väl knappas någon nyhet hästar och människor har väl kunnat dö av sånt innan lr?.

sålänge de har switch på sej verkar inte knotten gilla dem lika mkt.

vi har mkt av den där lite större svarta knotten...kliar jättemkt när man kommer in, men ja tycker de va dumt att i annonsen gämför en naken människa med en häst med päls och skyddshår lixom.

hästarna har ju päls, hovskägg, man och svans för att skydda sig mot alla flugfän. sen finns det ju folk som är dumma nog att klippa bort hästens skydd men då är det ju deras eget fel i så fall.

När knottsvärmarna kommer, då hjälper inte pälsen. Tänk vilken päls och hud kossor har.

Så, normal knottplåga dör de inte av om de inte är väldigt överkänsliga. Men när knottsvärmarna kommer.

Glöm inte att människor kan gå in/undan. De jmf en naken människa som sov utomhus i naturen. Och då skulle vi också kunna dö. Att det inte rapporteras om några människor som dör av knott är för att vi människor har valet att gå in. Samma val som en häst skulle välja om den kunde, men majoriteten av hästarna på bete har inte det valet.

Och jodå, knotten har dödat i alla år, de flesta gamla bönder som bor i knottrika områden är väl medveten om att när knottsvärmarna kommer, då är det farligt.

Det handlar dock om SVÄRMAR, det är svart i luften av knott då. Kruxet är att när d ekommer kanske du ligger och trynar sött i din säng, när du kollade var det knottfritt.

Men det är sällsynt, dock så stryker det med djur varje år, oftast nötkreatur då dessa inte ses till på samma sätt som hästar.

Här regnar det inte men blåser lite. De brukar vara värst efter en regnskur.

Har ni inte läst "Maria och blå prinsen"
Han dör nästan av knottangrepp...
Whalströms ungdomsböcker har visat sig vara bra att ha ibland *s*

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: Görel
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
692
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka