Knorrevången-fall vidare till åklagare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

det räcker inte med att tro man måste kunna bevisa det också

Är man tillräckligt slipad ser man väl till att inte lämna spår efter sig och det går säkerligen att bedriva bedrägeri vattentätt.... Nu tror inte jag att Pjok tror så spec mkt, hon vet en hel del och har själv upplevt det.

Är man tillräckligt slipad ser man väl till att inte lämna spår efter sig och det går säkerligen att bedriva bedrägeri vattentätt.... Nu tror inte jag att Pjok tror så spec mkt, hon vet en hel del och har själv upplevt det.

Det här visar ju på att du inte läser vad det står, jag tror inte att det handlade om Pjok.;)

Hmm ja, så går det när man tar lösryckta meningar ur ett inlägg. P_N har faktiskt rätt, så jag dristar mig att citera mitt eget inlägg igen.

Fundera snarare över vad jag skriver, och försök inte pådyvla inlägget något som inte finns. Jag påstår ingenting, jag konstaterar bara hur det ligger till.

Som sagt, juridik kontra moral/etik är två vitt skilda kapitel och de går inte ihop. Vad du tycker moraliskt stöds sällan eller snudd på aldrig i juridiken, vad jag tycker är oväsentligt fn jag har inte delgett det någonstans även om en och annan tror sig veta vad jag tycker.

Men det är ett problem som genomsyras hela vägen, det räcker inte med att tro man måste kunna bevisa det också.

Hmm ja, så går det när man tar lösryckta meningar ur ett inlägg. P_N har faktiskt rätt, så jag dristar mig att citera mitt eget inlägg igen.
det är inte lösryckt, jag kan ta med hela inlägget om du så vill:
Ursprungligen postat av Boj
Fundera snarare över vad jag skriver, och försök inte pådyvla inlägget något som inte finns. Jag påstår ingenting, jag konstaterar bara hur det ligger till.

Som sagt, juridik kontra moral/etik är två vitt skilda kapitel och de går inte ihop. Vad du tycker moraliskt stöds sällan eller snudd på aldrig i juridiken, vad jag tycker är oväsentligt fn jag har inte delgett det någonstans även om en och annan tror sig veta vad jag tycker.

Men det är ett problem som genomsyras hela vägen, det räcker inte med att tro man måste kunna bevisa det också.
Du menar alltså inte de försvunna hästarna här? utan mer generellt? Men vem menar du är det som tror nåt då? om du inte menar Pjok så förstår jag fortfarande inte vad avsikten med inlägget är, förutom att förklara att juridik och moral inte går hand i hand. Det har vi hört vid det här laget då man tydligen ostraffat kan strunta i att följa ett ingånget avtal, (men det har ju inte blivit civilrättslig process ännu) Det gör det inte mer legitimt för det.

Nu tycker jag du bör hålla isär saker och ting.

Ett uppsåt måste alltid finnas med för att det ska betraktas som ett brott, vad är VL uppsåt?

Det är bra med vittnens utsago, men i det här fallet kan ni endast berätta samma saker nämligen att ni skänkt bort era hästar till VL.

Nu kommer vi till det som saknas, var är hästarna? Inget brott i sig har begåtts så här långt, som ägare förfogar man över sin egendom och gör i princip vad man vill med den. Tyvärr är det så. Man tror att man vet, men inget bevis finns vilket är ett måste.

Så vad är det för bevis som krävs? Vad består brottet i? Tyvärr handlar det inte om att någon förhalar detta, det är nog så simpelt att det juridiskt sett inte finns något brott men däremot finns det ju det etiskt/moraliskt sätt.

Etik/moral och juridik går som sagt inte hand i hand, jag skrev det i en av dina tidigare trådar och får vidhålla det även nu.
Men ett uttalande som detta tycker jag iallafall tyder på en ovilja att se att ett avtalsbrott (även om det inte är åtalsbart) samt ett raffinerat bedrägeri, är begånget. Och om det skulle bli en civilrättslig process, vet ju ingen i förväg hur det skulle gå där.

Det här handlar inte bara om djurskydd. Det är minst lika viktigt med livsmedelssäkerhet. Krav på märkning och djurens identitet handlar om just livsmedelssäkerhet och är inte bagateller.

Av hänsyn till seriös företag kan även svarta "företag" stängas. Ju fler svrta slakterier det finns desto svårare för de vita att klara konkurrensen. Samma sak med alla andra regler som skall följas. Det kostar att följa lagen så det blir en osund konkurrens om det inte beivras.

Jo, jag tycker också regler ska följas och har flertal ggr skrivit att "jag tycker det är bra att det kommer fram", att det ska "utredas" o "straffas", men ser fortfarande för egen del de missförhållanden som framkommit före slakt som allvarligare.

Och märkningen av djur, huvudanledningen var vid start att spåra smittsamma djursjukdomar, man ska vid ett sjukdomsutbrott så att säga både kunna spåra djuret, och alla kontakter, och deras kontakter, köttursprung fick man lite på köpet.

Håller med även här, att det inte är en bagatell om man slarvar med märkningen. Det handlar om våran säkerhet, att vi ska kunna veta vad vi stoppar i oss.

Hur vet du vad du stoppar i dig bara för att djuret har ett märke?, mer än ursprungsland?

Vi har skickat iväg en tjur en gång utan märke, om han skulle filmats i slakteriet där han stod uppstallad så skulle han klassats som märkeslös.

Jo, det tyder på kallsinnighet och brist på empati hos vederbörande med denna inställning.
Om en häst säljs eller ges bort pga av att mottagren diktat ihop en historia och således lurar säljaren att fullfölja affären är det minst lika illa i båda fallen.
Det hela gör inte saken bättre med ni föräkrar oss andra med att Ametist antagligen inte lidit pga av slakten, utan det är hela det raffinerade tillvägagångssättet att tillskansa sig hästar på. Ja, precis som Terese säger, ligger det inte helt långt från stöld faktiskt!

Vad är det egentligen som upprör?Jag frågar igen.

Är det att hästen kanske slaktats?
Är det att tagaren lurat givaren om avsikten?

Det sistnämnda förekommer vid försäljning av billig häst-att säljaren har vissa önskemål, ex att det triangelmärkta stoet som enbart säljs till avel ändå rids fast hon inte är ren, riktigt äldre häst som säljs som enbart promenadläromästare ändå pressas och tävlar , häst som säljs billigt p.g.a. en skada som inte märks av direkt säljs vidare som tävlingshäst fast den inte håller osv osv- listan kan göras lång,jag tycker det är värre att göra så än att skicka en skadad häst till slakt(under förutsättning att den slaktas på plats utan uppbunden väntan).

Sedan har jag läst dina inlägg mot Boj´s förklaringar-förundrats-har du inte förstånd att förstå vad hon skriver-eller misstolkar du med vilje?

*lån*

Med tanke på att det står som följer:

Att han nu efter mer än ett halvårs polisutredning tar över ärendet betyder inte att bevishögen är så stor att den kan leda till åtal

Så kanske det är lite tidigt för vissa att jubla högt...

Vad är det egentligen som upprör?Jag frågar igen.

Är det att hästen kanske slaktats?
Är det att tagaren lurat givaren om avsikten?

Det sistnämnda förekommer vid försäljning av billig häst-att säljaren har vissa önskemål, ex att det triangelmärkta stoet som enbart säljs till avel ändå rids fast hon inte är ren, riktigt äldre häst som säljs som enbart promenadläromästare ändå pressas och tävlar , häst som säljs billigt p.g.a. en skada som inte märks av direkt säljs vidare som tävlingshäst fast den inte håller osv osv- listan kan göras lång,jag tycker det är värre att göra så än att skicka en skadad häst till slakt(under förutsättning att den slaktas på plats utan uppbunden väntan).
Framgick inte det i inlägg 52?
Sedan har jag läst dina inlägg mot Boj´s förklaringar-förundrats-har du inte förstånd att förstå vad hon skriver-eller misstolkar du med vilje?
Du kanske kan förklara då, vad jag missuppfattat, eftersom Boj uppenbarligen inte lyckas med det.

Jag tror inte någon kan förklara för dig så du fattar, ytterst beklagligt, men det är antagligen det svenska skolsystemets fel.

Jag har absolut noll förståelse för hur man kan skänka bort en häst, som man påstår sig att älska, till en komplett okänd person utan att göra en mkt grundlig undersökning av denne. Jag förstår ändå inte hur man öht kan skänka bort en levande varelse till en okänd, jag förstår inte heller hur man kan försvara att någon utsatt ett oskyldigt djur för ett sånt här lidande genom att som ägare inte ta sitt fulla ansvar.

Det är faktiskt skit samma hur pjok m fl mår, det handlar om hur djuren mår som dumpas när ägarna inte ta hand om dem som de ska! Jag tycker det är väldigt beklagligt alla stackars djur som går ett okänt möte till mötes pga missriktad omtanke, en omtanke som oftast verkar bestå i den egna omtanken om sig själv och inte om djuret ifråga.

Visst är det bra att missförhållandena på slakeriet avslöjats och förhoppningsvis får de ett kännbart straff, det är väl det enda goda som kommit ur hela den här soppan och det är ironiskt nog pga att pjok inte gjorde en grundligare koll förrän det var försent för Ametist. :(

Det jag verkligen hoppas är att fler förstår att det här är något att ta på allvar och inte skänker bort djur hur som helst! Kan man inte längre behålla en häst, hund, katt osv och de är gamla, skadade, sjuka mm så låt dem somna in istället för att tro att de kommer att hamna hos någon som kommer att spendera massor med pengar för att de ska få ett himmelrike på jorden! För Ametist är det försent, men det är inte försent för andra, avliva istället för att dumpa problemen hos okända och ni kommer att kunna sova med ett gott samvete istället. :idea:

Jag tror inte någon kan förklara för dig så du fattar, ytterst beklagligt, men det är antagligen det svenska skolsystemets fel.
jahhadu, att skylla på skolan, samhället, är ju väldigt poppis ibland när man inte har nåt bättre att komma med. Men du har rätt i en sak och det är att jag kommer aldrig förstå era tankegångar, hur mkt ni än vrider och vränger på det. Förresten vad har du att skylla på, för din otrevliga attityd, menar jag? dålig uppväxt, eller vad ska vi dra till med....

Jag har absolut noll förståelse för hur man kan skänka bort en häst, som man påstår sig att älska, till en komplett okänd person utan att göra en mkt grundlig undersökning av denne. Jag förstår ändå inte hur man öht kan skänka bort en levande varelse till en okänd, jag förstår inte heller hur man kan försvara att någon utsatt ett oskyldigt djur för ett sånt här lidande genom att som ägare inte ta sitt fulla ansvar.
jag har sagt det förut och säger det igen: Även om du säljer en häst till okända löper man alltid risken att hästen ej blir väl omhändertagen.
även om inte du bryr dig om Pjok mfleras situation så gör jag det.

Instämmer till fullo. Kommer aldrig att förstå den här "skyll-dig-själv" mentaliteten hos folk.

Dessutom gjorde Pjok en koll och hon skrev in ett villkor i gåvoavtalet, om jag inte minns helt fel. Hur långt ska man behöva gå?! Och det finns faktiskt ärliga gåvotagare som ger hästarna ett bra liv. Jag har sagt det tidigare, jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra med hästen. Oärliga personer finns det ju alltid och de har en förmåga att dupera sin omgivning.

Instämmer till fullo. Kommer aldrig att förstå den här "skyll-dig-själv" mentaliteten hos folk.

Dessutom gjorde Pjok en koll och hon skrev in ett villkor i gåvoavtalet, om jag inte minns helt fel. Hur långt ska man behöva gå?! Och det finns faktiskt ärliga gåvotagare som ger hästarna ett bra liv. Jag har sagt det tidigare, jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra med hästen. Oärliga personer finns det ju alltid och de har en förmåga att dupera sin omgivning.

Visst är det beklämmande. Du minns helt rätt, hon skrev in villkor.Ja, vi hade en familj istallet som nyligen köpt en gård och skulle ta med sig en gammal trotjänare från ridskolan som skulle pensioneras
och vara som sällskap åt dotterns 2 ponnyer , samt mamman skulle ha nån att rida ut på lite då och då. Tyvärr fick han åka hem till ridskolan igen, då han blev som förbytt, helt galen, och levde rövare, gick ej att tränsa osv... men tanken var god iallafall och han hade fått det såå bra, för det är himmelriket, deras gård, bara han hade skött sig gammelgubben...

Kommentaren om skolan var en snällare omskrivning. :grin:

Det är synd om de hästar som har ägare som skänker bort dem utan någon som helst koll på vilka som får dem, inte så konstigt att det gick som det gick i Ametist fall. Hur du får det till ngn sorts "skyll dig själv mentalitet" får stå för dig själv, jag tycker det är betydligt mer tragiskt att sånna människor öht skaffar häst ifrån början när de helt klart inte tar sitt ansvar för sin "älskling" och ser till att den får sluta sina dagar om de inte vet säkert var hästen hamnar utan skänker bort den till ett okänt öde. Visst är det tråkigt att man inte kan lita på okända, men så länge det är pengar att tjäna på att andra är naiva så kommer den här typen av hantering att fortsätta.

Visst händer det att även hästar som säljs far illa, men risken för att den hamnar på antingen en slakttransport söderut eller blir ngt slit och släng som varken får den vård den behöver eller det foder den ska ha är betydligt större när det handlar om hästar som skänks bort. En gammal häst kräver dessutom mer omvårdnad och bättre foder än en yngre häst, den är jämförbar med en växande unghäst när det gäller foder eftersom de oftast har en sämre upptagningsförmåga och även kan ha dåliga tänder.

Det enda positiva i hela den här soppan är att slakeriet blev avslöjat, det tragiska är att det ändå kommer att vara/är många hästägare som fortsätter att skänka bort sina gamla hästar till okända.

Det enda positiva i hela den här soppan är att slakeriet blev avslöjat, det tragiska är att det ändå kommer att vara/är många hästägare som fortsätter att skänka bort sina gamla hästar till okända.

Håller med.

Det är synd om de hästar som har ägare som skänker bort dem utan någon som helst koll på vilka som får dem, inte så konstigt att det gick som det gick i Ametist fall.

Fel och skrivet på ett mycket nedlåtande sätt. Pjok kollade upp VL, men det är nog en ganska slipade bedragare som gömmer sig bakom en trevlig yta.

Fel och skrivet på ett mycket nedlåtande sätt. Pjok kollade upp VL, men det är nog en ganska slipade bedragare som gömmer sig bakom en trevlig yta.

Så det faktum att VL har ett slakteri och ville ta emot en gratis häst gjorde inte att varningsklockorna började ringa?

Så det faktum att VL har ett slakteri och ville ta emot en gratis häst gjorde inte att varningsklockorna började ringa?

Tyvärr så berättade hon just inte den delen om sig själv. Och jag vet inte om t ex alla hästsäljare brukar kolla upp om en köpare sitter med i styrelsen för olika bolag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Norra Skåne) Knorrevången Slakt AB ska betala 500 000 kronor för brott mot bland annat djurskyddslagen och ägaren till företaget ska...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: pjok
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Hästarna i Glimma ryttarförenings stall utsattes i helgen för djurplågeri. En av hästarna påträffades bunden och inlindad i...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: hermulen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Polisen i Alingsås har nu startat en utredning av hästen Ametists försvinnande. Inom kort kommer slakteriägarens dotter Veronika...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Tack vare en skolkatalog identifierade Lyn Andersson de två tjejer som försökte stjäla hennes ena häst. På torsdagen gav hon...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 320
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar