Knorrevången-fall vidare till åklagare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Svårt att förstå kommentaren om man inte följt de andra trådarna där slakteriet ivrigt har försvarats och det har funnits en "skyll-dig-själv" -anda mot hästägarna som drabbats.

Det är väl inte så konstigt om det blir en "skyll-dig-själv-anda", när hästen som diskuterades gavs bort,till en okänd person.

Och bara för man tycker som ovan så betyder det inte att man ivrigt försvarar slakteriet, du kan inte hålla isär det ena mot det andra, ett av dina problem:grin:, det innebär att för dig blir det automatiskt, vad man än skriver, ett försvarande av slakteriet, om man tycker att hästar(och den här aktuella hästen) inte ska ges bort, framförallt inte till okända eftersom det finns rötägg överallt.

:banana::banana::banana:

Toppen! Håller tummarna och ser även fram mot TV-programmet.

Har slakteriet fuskat med djurskyddslagen tycker jag att det ska utredas och att de ska straffas på samma sätt som andra gör som uppträder på samma sätt.

För inte kan du väl önska att slakteriet ska stängas, upphöra, om man tänker på det som hittills framkommit i media?

Har slakteriet fuskat med djurskyddslagen tycker jag att det ska utredas och att de ska straffas på samma sätt som andra gör som uppträder på samma sätt.

För inte kan du väl önska att slakteriet ska stängas, upphöra, om man tänker på det som hittills framkommit i media?

Djurmisshandel, svartslakt, skattebrott o allt som kanske kommer fram på vägen. Om allt stämmer så självklart ska slakteriet stänga eller byta ägare.

Det är väl inte så konstigt om det blir en "skyll-dig-själv-anda", när hästen som diskuterades gavs bort,till en okänd person.

Och bara för man tycker som ovan så betyder det inte att man ivrigt försvarar slakteriet, du kan inte hålla isär det ena mot det andra, ett av dina problem:grin:, det innebär att för dig blir det automatiskt, vad man än skriver, ett försvarande av slakteriet, om man tycker att hästar(och den här aktuella hästen) inte ska ges bort, framförallt inte till okända eftersom det finns rötägg överallt.

Det handlade inte bara om bortgivande av Ametist i slutet på de andra trådarna. I mina ögon förlöjligade ni Pjok och kom med fula påhopp på henne om sannningshalten i det HON både sett med egna ögon och fått reda på från annat håll om slakteriet. Så försköna inte dig själv och din insats.

Jag hoppas verkligen att talesättet "skrattar bäst som skrattar sist" stämmer i det här fallet. Sen får man inte glömma att det är en tragisk händelse som startade allt det här och att det inte bara är Pjok som har drabbats.

Djurmisshandel, svartslakt, skattebrott o allt som kanske kommer fram på vägen. Om allt stämmer så självklart ska slakteriet stänga eller byta ägare.

Du svarar på något jag inte frågade.:eek:

Jag frågade om du tyckte slakteriet skulle stängas p.g.a. det som framkommit i media-inget annat.

Sen får man inte glömma att det är en tragisk händelse som startade allt det här och att det inte bara är Pjok som har drabbats.

Tragiskt hade det varit om hästen blev stulen och om det är så att den kan ha förts utomlands för slakt, slakt i Sverige skulle jag tycka vore rena välgärningen mot vad som kan hända istället, så där går våra åsikter isär rejält, slakthästarna lider knappast av svartslakt, missade öronmärken osv, det enda jag tycker är riktigt tråkigt är om uppstallningen före slakt varit undermånlig, och det hoppas jag, om det är så, att de får sitt straff för, vilket jag skrivit förut.

Min inställning är att jag tycker faktiskt att det borde slaktas fler av de hästar som inte är riktigt fräscha, om man inte kan ta hand om dem själv, än vad som görs.

Folk ger bort och säljer billigt lite hur som helst och en del av hästarna kommer faktiskt till människor som säljer dem vidare som friska-allt för att tjäna pengar, jag ser inte det som bättre.

Svårt att förstå kommentaren om man inte följt de andra trådarna där slakteriet ivrigt har försvarats och det har funnits en "skyll-dig-själv" -anda mot hästägarna som drabbats.

Men det handlade väl ändå om en bortskänkt häst, eller?

Håller till fullo med, bara att hoppas att någon seriös människa startar upp nytt slakteri. De som tidigare drivit detta slakteri ska inte vara i någon som helst djurbransch.

Men det hjälper knappast mot grundproblemet- att hästar som ges bort kan slaktas eller säljas vidare.

Helt ärligt tycker jag inte det är vår business huruvida en häst ska slaktas eller ges bort, på livstidsfoder eller med full ägande. Det måste faktiskt vara upp till hästägaren att avgöra och bygga beslutet på den kunskap de har om hästens hälsa. Jag tycker det är att idiotförklara hästägaren med att säga att de får skylla sig själv.
Det som däremot är viktigt är att informera om vilka möjlighetersom finns att avliva en häst och för vilka kostnader. Och att varna för vad som kan gå snett.
Men att hävda att ett undermåligt slakteri med tvivelaktiga metoder ska finnas kvar på humanitär basis för hästar är för mig totalt obegripligt. Det finns bra slakterier, gynna dem.

Men det hjälper knappast mot grundproblemet- att hästar som ges bort kan slaktas eller säljas vidare.

Ja, kvar finns ju dessa slakterier i Italien. Men kanske är det bättre att inte se det på hemmaplan, utan att det finns någon annanstans.

Helt ärligt tycker jag inte det är vår business huruvida en häst ska slaktas eller ges bort, på livstidsfoder eller med full ägande.

Det som däremot är viktigt är att informera om vilka möjlighetersom finns att avliva en häst och för vilka kostnader. Och att varna för vad som kan gå snett.

Men det är ju det en del av oss gjort- varnat för vad som kan gå fel om man ger bort en häst, vad i består problemet?

Men att hävda att ett undermåligt slakteri med tvivelaktiga metoder ska finnas kvar på humanitär basis för hästar är för mig totalt obegripligt. Det finns bra slakterier, gynna dem.

Och än en gång hittar du på,för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen,och försöker denna gång få till det som att någon,eller några tycker att slakteriet ska vara kvar av humanitära skäl?:confused:

Om de kan rätta till de tvivelaktiga metoder som framkommit i media,och som nu framåt i tiden kan visa sig vara sanna, ser jag ingen anledning att de ska behöva stänga, annat än att vissa skulle bli glada av ren hämnd, så frågar igen, tycker du av de uppgifter som framkommit i media ,att slakteriet ska tvingas stänga, eller räcker det det att de sköter sig, en skötsel som innebär att de problem som bevisas ändras till laglydigt?

Långt från alla bra slakterier tar emot häst i Sverige på det sätt som är önskvärt, men som Boj skriver:bow:, vägen mot Europa står alltid öppen.......

Och än en gång hittar du på,för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen,och försöker denna gång få till det som att någon,eller några tycker att slakteriet ska vara kvar av humanitära skäl?:confused:

Tragiskt hade det varit om hästen blev stulen och om det är så att den kan ha förts utomlands för slakt, slakt i Sverige skulle jag tycka vore rena välgärningen mot vad som kan hända istället, så där går våra åsikter isär rejält, slakthästarna lider knappast av svartslakt, missade öronmärken osv, det enda jag tycker är riktigt tråkigt är om uppstallningen före slakt varit undermånlig, och det hoppas jag, om det är så, att de får sitt straff för, vilket jag skrivit förut.

Vad menar du då med dent här inlägget då? :confused:
I ditt osv måste ju bl a ingå flera dagars vistelse i undermåligt stall med gödsel en bra bit uppför benen. Och du tycker ju att det är helt okej att slakta hästarna där, trots allt.
Så min tolkning av din text det är att du av humanitära skäl gentemot hästarna tycker det är bättre att använda ett undermåligt slakteri med tvivelaktiga metoder, vilket jag anser ha framkommit, än att skänka bort hästen till en person du tror kommer ta väl hand om hästen resten av dess liv.

Långt från alla bra slakterier tar emot häst i Sverige på det sätt som är önskvärt, men som Boj skriver:bow:, vägen mot Europa står alltid öppen.......

Därför är det bra med en visss självsanering på marknaden och att folk får upp ögonen för de oseriösa slakterierna. Och idag kan man ringa till Kolmården eller Borås djurpark och få avliva hästen där gratis. Ett jättebra alternativ och Kolmården vet jag, av egen erfarenhet, hanterar hela situationen kanonbra.

Om de kan rätta till de tvivelaktiga metoder som framkommit i media,och som nu framåt i tiden kan visa sig vara sanna, ser jag ingen anledning att de ska behöva stänga, annat än att vissa skulle bli glada av ren hämnd, så frågar igen, tycker du av de uppgifter som framkommit i media ,att slakteriet ska tvingas stänga, eller räcker det det att de sköter sig, en skötsel som innebär att de problem som bevisas ändras till laglydigt?

Ja, jag anser att det har kommit fram så mycket uppgifter om att det är ett illa skött företag, som har brutit mot diverse olika aktuella lagar och som då inte behöver finnas på marknaden. Det finns seriösa slakterier och andra alternativ som i mina ögon är så mycket bättre.

Nu har jag svarat två gånger och hoppas du är nöjd med det.

Tragiskt hade det varit om hästen blev stulen och om det är så att den kan ha förts utomlands för slakt

Hästarna lurades till sig på ett otillbörligt sätt. Och det sättet dottern kom över hästarna på, är för mig väldigt nära stöld. Men tyvärr är det svårt att bevisa.
Och ja, alla inser att hästarna är förhoppningsvis redan slaktade och lider inte längre. Men det har inte framkommit när, var, hur och om de led innan slakten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Norra Skåne) Knorrevången Slakt AB ska betala 500 000 kronor för brott mot bland annat djurskyddslagen och ägaren till företaget ska...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: pjok
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Hästarna i Glimma ryttarförenings stall utsattes i helgen för djurplågeri. En av hästarna påträffades bunden och inlindad i...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: hermulen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Polisen i Alingsås har nu startat en utredning av hästen Ametists försvinnande. Inom kort kommer slakteriägarens dotter Veronika...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSK) Tack vare en skolkatalog identifierade Lyn Andersson de två tjejer som försökte stjäla hennes ena häst. På torsdagen gav hon...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 320
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar