Sv: Knoppar

Du MÅSTE aldrig knoppa hästen, men många gör det för att det ser lite prydligare ut:laugh:
Lycka till på tävlingen!

Om din ponny är välfriserad i manen (klippt/ryckt) och ser prydlig ut kommer ingen ens reagera på att du inte har knoppat. Har ponnyn lång man som du inte vill klippa gör en sk ponnyfläta (börjar uppe i nacken och går hela vägen ner till manken-har tyvärr ingen bild).

Orsaken till knoppning är att se prydlig ut och att domarna brukar vilja se halsen på ponnyn också. (det var väl en ponny du rider? annars kan man göra flätan på stor häst också):D

Om du tunnar ut o kortar av den lite borde det inte vara ngt problem att fläta:laugh: Fast det kan ju vara svårt på en del ponnyer (hästar också för den delen) som har bred nacke(tjock mankam eller hur man nu ska uttryck det) med en massa hår....:angel:

Om du är lite pysslig kan du lägga en bena mitt i manen och göra dubbla knopprader!

Man måste ju aldrig ha knoppar men det är ju jätte gulligt :D

Den där manen skulle jag ge en stunds ryckning så den blir tunnare och sen skulle jag satsa på rätt stora knoppar, gör man för små knoppar med tjock man blir det spretigt och fult! (talar från erfarenhet;D)

Hälsa din dotra lycka till!

Det är precis vad han har tjock mankam. Jag ska iallafall prova att knoppa i morgon så får vi se. :D

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar