vicky417

Trådstartare
Lägger tråden under dressyr för det är en dressyrtävling det gäller. Har ett nätt halvblod som delar hage med en unghäst. Nu har hon börjat gnaga på manen så att den på ena sidan bara är 3-4 cm kort. Ska tävla på söndag och undrar vad sjutton jag ska göra. På ena sidan är den lång på vissa ställen och kort på andra. Och på andra stubbad. Är ingen knoppningsexpert på något vis så funderar på om man ska jämna till dne och låta den vara, elelr vad ska jag göra? Blir tokig!

Sv: Knoppa

Försök att jämna till manen så gott det går! Tunna ur och klipp manen som är orörd och snygga till det som är bortgnagt.

Sen knoppar du så mycket som möjligt! Gör små knoppar så blir det ingen jätteskillnad mot de ställen där det inte finns någon man. Och så gele, för att få bort eventuellt spret. :D

det försöker man fläta så gott det går, går det inte att fläta överhuvudtaget så knölar man bara ihop det så att det ser ut som en knopp :D Min ponny har fått halva manen avskavd från sitt halstäcke så jag känner till promlematiken med att knoppa obefintlig man ;)

provade lite och de borde gå. Problemet är spretmanen. Har flätgele men de är värdelöst

massor med hårspray är lösningen på fina ospretiga knoppar!
gjorde flyingeknoppar på ett par fältävlanshästar med tokkort man en gång och trots tävlingsryttarns tvivel om att de inte skulle hålla så satt de som berg genom alla tre momenten med lite proffs hårspray :D

kom på att om man börjar toffsen till flätan med ett gummiband så får man ju med fler strån

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka