Knoppa eller fläta tjock man?

Wippos

Trådstartare
Snart börjar dressyrtävlingarna och jag vet inte precis hur jag ska knoppa/fläta min hästs man.

Han är en islandshäst och hela ena sidan helt täckt med man och den andra halvt täckt.
Funderade på om man kunde göra pyttepyttesmå knoppar men det var näst intill omöjligt. Fiskenät vill jag inte ha, så jag testade en inbakad fläta bpde i man och pannlugg.
Båda blev extremt tjocka även om jag flätade dom rättså hårt. Men sen så stack det även ut små toffsar där manen var kortare :(

Har ni några bra tips?

Lägger upp bilderna på mina projekt som jag hade idag.

Såhär lång blir själva flätan...
index.php

Tog ett tag innan jag kunde komma på ett knep på att få ihop hela flätan sen.. lix snurrade den runt knoppen.
index.php

Men helt sjukt såg väl inte pannluggen ut?
index.php

Sv: Knoppa eller fläta tjock man?

Hej, jag tävlar i körning med mina shetlandsponnyer. Då flätar jag dem. De har tjock och lång man. Jag vill ju absolut inte rycka deras manar så som man ska. DVS 10 cm lång hela vägen. Skulle ju se jättedumt ut.
Jag flätar mina så här: Delar manen lika på båda sidor om halsen. Mittbena alltså. Sedan knoppar i par hela vägen. Hur många flätor beror ju på hur tjock manen är. Detta tar ganska lång tid men fördelen är att man kan dela upp faserna. Dela manen och sätta i tofsar kan man göra för sig och fläta för sig och knoppa för sig. Om man dessutom när man fäster upp knopparna drar flätan genom början på flätan så håller de hur länge som helst. Man kan till o med fläta klart kvällen innan.

ska redan imorgon ut och testa det :) tack för ett bra svar ;)

det blir inte snyggt om du gör sådär små, hellre stora köttbullar isf.

sen var det inte så snyggt när det spretade en massa ur mankammen, ska du knoppa får du fixa det med hårgele sen, det får jag alltid gör på mina knoppar.

men en sån där inbakad fläta längs med mankammen då, ardennerfläta eller vad det heter? borde inte det fungera?

men en sån där inbakad fläta längs med mankammen då, ardennerfläta eller vad det heter? borde inte det fungera?

jo det var det jag gjorde på sista bilden (fast man ser bara pannluggen där) men det stack ut en massa korta toffsar. men som du tipsade om hårgelé kanske man skulle kunna använda sig av där med :) smart!

jo det var det jag gjorde på sista bilden (fast man ser bara pannluggen där) men det stack ut en massa korta toffsar. men som du tipsade om hårgelé kanske man skulle kunna använda sig av där med :) smart!

aha okej, missuppfattade, sorry. japp, hårgelé i blöt man och sen kammar man igenom allt och börjar fläta, när flätan är klar sprayar man med hårspray och låter det torka. då spretar det inte det minsta! :)

men är sådana produkter verkligen bra för hästen? eller kan man hitta milda och opafymerad hårgelé och hårspray?

jag tvättar manen efter. det är inte särskilt svårt. och har du inte tänkt att ha gelé, spray och flätor i varje dag så far dem inte illa av det.

jag brukar dock stå utomhus när jag sprayar. hårspray har ju en ganska stark lukt, men den dämpas ju så fort sprayen satt sig...

okey, får testa de då ;) sen kommer jag och min häst till tävlingen och luktar hårspray istället för hästschampo:cool:

haha, för det är nog många som kommer gå fram och sniffa din häst i manen ;)

Måste erkänna att hästar med mycket pannlugg, ser helt förskräckliga ut i luggfläta. Jag har nämligen en själv :angel:
Jag hade flätat en snygg ardennerfläta/ponnyfläta på pållen, och sedan låtit luggen vara som den är. Det tror jag hade blivit snygast.
Knoppar på en så lång och tjock man ser bara ovårdat och slarvigt ut.

För det första så behövs det sällan gele eller spray på en hästman. Ha en fuktig svamp och fukta manen med den(sekunderna innan du flätar), se sen till att fläta HÅRT så sitter det snyggt sen. Det kräver dock lite övning. Jag skulle ändå välja att göra halvt innbakad/kobra fläta som hänger efter halsen på hästen tror jag.

halvt inbakad fläta? har du någon bra bild på det?
det blir och öva en hel del här tror jag ;)

haha ja, han ser hur rolig ut som helst, men med gämnförelser med den feta pannluggen han har tyckte jag att det blev en liten boll, fast om man då ska gämnföra med ett fullblod så snackar vi verkligen boll och inte knopp ;)

Låt luggen för guds skull vara utsläppt :rofl:

Tyvärr så har jag ingen bild i datorn.
Men om du vet hur du gör en vanlig inbakad så flätar du som vanligt, men istället för att "ta upp" man från båda sidor om flätan så "tar du bara upp" från ett håll. Flätan börjar ända inifrån mankammen för att gradvis flyttas ned så den hänger ca en dm ner i manen. Jag vet inte om du blir något klokare av den här förklaringen:crazy:

Jag rekomenderar alla att träna flera ggr innan tävling oavsett vad det är för fläta det gäller samt att fukta med en svamp vart efter man flätar. Se även till att fläta hårt ända inifrån om du ska knoppa.

Lycka till

jo jag tror jag förstår hur du menar :)
måste nog träna mycket med detta ;) tävlingen är om två veckor

nu har jag testat fläta igen :)

index.php

där jag då lämnade kvar pannluggen

index.php

är detta då en halvbakad fläta?

index.php

Liknande trådar

Hästhantering Var på dressyrtävling i förra veckan och knoppade då manen och pannluggen. När jag skulle ta ut knoppen får hästen fullständigt panik...
Svar
12
· Visningar
2 424
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka