Knoppa dagen innan tävling?

Zipp2010

Trådstartare
Någon som gör det? Är lite ovan att knoppa o tänkte att det skulle bli minst dramatiskt om jag tar mig tid att göra det kvällen innan, förstår att de kommer bli spån i och kanske någon går upp o får göras om, men är det vanligt att ni knoppar dagen innan?

Är det bättre att bara fläta?
Eller ska jag ta mig tid o knoppa innan vi åker på morgonen?
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Jag knoppar alltid på morgonen, de blir så tillknycklade av min häst annars ;) nu har jag visserligen knoppat många gånger och gör det på ca 15 minuter. Är du ovan kan du säkert fläta dagen innan men att rulla knopparna skulle jag väntat med till dagen D så att säga :)
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Tack! ja men det låter ju ok, då kan jag ju fläta om ifall någon ser risig ut!
Blir kanske lätt så att de gärna kliar sig när de är knoppade/flätade med, skulle jag göra iaf...
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Någon som gör det? Är lite ovan att knoppa o tänkte att det skulle bli minst dramatiskt om jag tar mig tid att göra det kvällen innan, förstår att de kommer bli spån i och kanske någon går upp o får göras om, men är det vanligt att ni knoppar dagen innan?

Är det bättre att bara fläta?
Eller ska jag ta mig tid o knoppa innan vi åker på morgonen?

Köp en lycrahood, knoppa kvällen innan - på med hooden och allt är frid och fröjd på morgonen!
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Beror ju på hur hästen beter sig i boxen men jag knoppar i de fallen det går kvällen innan, skönt att ha det avklarat även om det bara tar knappt 20 minuter. Är det någon knopp som blivit lite misshandlad är det bara göra om den snabbt på morgonen.
Vissa tar på halstäcken för att skydda knopparna under natten men det ogillar jag eftersom de då oftast ser mer risiga ut (min erfarenhet).
Jag tycker det funkar fint med både sydda och "snoddade" knoppar.
:laugh:
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

jag har en liten tvångstanke :angel: och måste knoppa dagen innan tävling, annars är jag rädd för att inte hinna/hästen ska krångla/inte bli några knoppar ;) Knoppar bara samma dag om jag startar sent.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Ha ha det föreslog jag till en dam i stallet som sade till sin häst
"ligg nu inte ner så fläterna ligger på fel håll imorgon"
Aldrig att hon skulle dra på ngt sådant fult svarade hon mig.
Ja men skyll dig själv då om flätorna står upp imorgon :angel:
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Haha, samma här! Har checklista för dagen innan samt tävlingsdagens morgon. Lätt att glömma något om man bortgår ifrån sina planer en vimsig tävlingsdag. :D
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Jag flätar och knoppar alltid dagen innan. Visst att det inte blir lika snyggt som när dom är nygjorda, men det duger. Någon knopp brukar ha gått upp och då gör jag om den på morgonen.

Men för mig tar det ca 2 timmar att fixa hästen kvällen innan, hur man kan fläta och knoppa på en 15-20 minuter förstår jag inte alls. Bara borsta ur manen plocka fram allt (pall att stå på, vatten, gel, snoddar och sax) sätta upp toffsar, fläta, knoppa och sen fintrimma tar straxt över en timme om jag jobbar på ordentligt.... :crazy:

Även om jag hade tid på morgonen så skulle det inte fungera för mig. Min häst är för rastlös för att stå still på morgonen, men på kvällen så slappnar hon av och står och gäspar medan jag fixar henne. Att dom står still är ju en förutsättning för en mindre van "knoppare" att få till någonting vettigt överhuvudtaget.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Ha ha det föreslog jag till en dam i stallet som sade till sin häst
"ligg nu inte ner så fläterna ligger på fel håll imorgon"
Aldrig att hon skulle dra på ngt sådant fult svarade hon mig.
Ja men skyll dig själv då om flätorna står upp imorgon :angel:

Precis, det är ju bara att välja då :cool:
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

kl

Det är ju flätningen som tar tid, knoppningen går på en kvart max. Jag flätar alltid kvällen innan och knoppar på tävlingsdagen alt i transporten på tävlingsplatsen.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Jag knoppar alltid kvällen innan och sätter sedan på halstäcke för att skydda dem från den värsta smutsen och misshandeln. Inga problem. Någon kan kanske se lite platt ut men den reser sig när man tar av täcket.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

De ser ju lite lustiga ut men är nog toppen om man har en skitgris till häst. Sitter den jättetajt? Tänkte på om den plattar till knopparna, man kanske bara kan ha flätorna under?
Inte för att jag skulle få komma inärheten av rödtotten med en sån men nyfiken blir man ju:laugh:
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Knoppar i stort sätt alltid kvällen innan. Dubbla snoddar bara så brukar de flesta knoppar klara sig bra. Möjligen att man får göra om någon enstaka. Liksom du är jag inte så van att knoppa. Dessutom morgontrött med rätt kasst morgonhumör pm jag blir stressad, så det är rätt skönt att slippa knoppa på morgonen.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Någon som gör det? Är lite ovan att knoppa o tänkte att det skulle bli minst dramatiskt om jag tar mig tid att göra det kvällen innan, förstår att de kommer bli spån i och kanske någon går upp o får göras om, men är det vanligt att ni knoppar dagen innan?

Är det bättre att bara fläta?
Eller ska jag ta mig tid o knoppa innan vi åker på morgonen?

Jag har alltid knoppat dagen innan, ett stressmoment mindre att hantera när nerverna ändå alltid är lika skakiga. Och har ändå haft snygga knoppar nog att få dom positivt kommenterade av domaren i protokollet :)

Aldrig haft någon huva eller liknande över, det brukar inte vara så svårt att få bort varken spån eller om dom skitat ner sig ändå.

/Camilla
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

PÅ den tiden mina ungar var ute och tävlade gjordes knopparna alltid kvällen innan.
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

De ser ju lite lustiga ut men är nog toppen om man har en skitgris till häst. Sitter den jättetajt? Tänkte på om den plattar till knopparna, man kanske bara kan ha flätorna under?
Inte för att jag skulle få komma inärheten av rödtotten med en sån men nyfiken blir man ju:laugh:

Vi med westernhästar föredrar att den sitter tight för vi vill ha manen ligga platt som en pannkaka, även när vi flätar "hunterknoppar". Men det finns många modeller som är lite lösare eller så tar man en storlek större bara så sitter det inte så tight!

I "vår värld" tillhör de standardutrustningen :D
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Man kan också andvända ett ben från en nylonstrumpa för att slippa spån i manen. När man har gjort alla sina knoppar tar man fram "benet" och lägger över hela mankammen. Sedan fäster man strumpan på varje knopp med en gummisnodd som man drar åt så pass att den sitter, men dra inte det där extravarvet så att den inte går att få upp hyfsat lätt på morgonen. Häpp!
 
Sv: Knoppa dagen innan tävling?

Om jag knoppar dagen innan vet min häst på morgonen att det är tävling som gäller och upp till tänderna taggad på morgonen.
Tävla (framförallt visa upp sig) är det bästa hon vet! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 532
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 943
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp