Sv: Knöligt problem...
Min har fått såna knölar av många sadlar och det handlar om formen. Den är helt enkelt inte rätt vad ögat än säger.
I Ws fall så handlar det om att när jag har en sadel som ligger kanon enl ögat och som ligger kvar på dito plats när han rör sig så är det ändå för trångt upåt, även om jag har rätt vidd i kanalen. Det blir för mycket tryck när han rör sin rygg under sadeln, bölderna sitter längs muskelfästena kring ryggraden och ofta en på var sida kring manken gör inte ont och försvinner efter en stund.
W behöver en sadel som är ngt. rakare än hans rygg och han behöver ngt. takformade bossar trots att hans rygg inte är i den formen. DÅ får han utrymme att lyfta sin rygg så mycket han vill och hur han vill åt alla håll och han får heller inga bölder. Under dessa två år så har han fått prova runt 40 olika sadlar och det är inte många som inte gett bölder just för att jag kikade på sadlar som "passade".
Så att din gelpad hjälper ser jag naturligt om du har samma orsak, med den så finns det lite lite mer utrymme för ryggen att spela mer fritt innan bossan tar mot.