Knöligt problem...

Sv: Knöligt problem...

Vad har du för sadel i nuläget? Nyfiken, har en häst med väldigt lik rygg- överbyggd men rak, och det verkar finnas olika teorier angående vad som "borde" passa en sådan rygg..
 
Sv: Knöligt problem...

En häst jag hade fick såna knölar, visade sig vara hårsäcksinflamation pga en sadel med för smal kanal.
Klippte hästen (alltså helklippte även ryggen), tvättade med hexocil varje dag och bytte sadel och vips så försvann det.
 
Sv: Knöligt problem...

Min har fått såna knölar av många sadlar och det handlar om formen. Den är helt enkelt inte rätt vad ögat än säger.

I Ws fall så handlar det om att när jag har en sadel som ligger kanon enl ögat och som ligger kvar på dito plats när han rör sig så är det ändå för trångt upåt, även om jag har rätt vidd i kanalen. Det blir för mycket tryck när han rör sin rygg under sadeln, bölderna sitter längs muskelfästena kring ryggraden och ofta en på var sida kring manken gör inte ont och försvinner efter en stund.

W behöver en sadel som är ngt. rakare än hans rygg och han behöver ngt. takformade bossar trots att hans rygg inte är i den formen. DÅ får han utrymme att lyfta sin rygg så mycket han vill och hur han vill åt alla håll och han får heller inga bölder. Under dessa två år så har han fått prova runt 40 olika sadlar och det är inte många som inte gett bölder just för att jag kikade på sadlar som "passade".

Så att din gelpad hjälper ser jag naturligt om du har samma orsak, med den så finns det lite lite mer utrymme för ryggen att spela mer fritt innan bossan tar mot.
 
Sv: Knöligt problem...

Har en bates evalotion. Igår var hon dock ruggad i pälsen efter hoppningen...FAAN jag orkar inte leta fler sadlar :cry:
 
Sv: Knöligt problem...

Okej, man har bara haft sadlar med väldigt breda kanaler, men det kanske kan vara det ändå?
 
Sv: Knöligt problem...

Tack för det bra svaret, jag tycker det känns mest troligt att det är så, att det är sadeln ändå fast jag provat många.

Just nu har jag dock slut på ideer vilka sadlar jag ska köpa, funderar på att testa amerigo och prata med dem.

Har du några bra tips om sadlar? Du verkar kunnig :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp