Knöligt problem...

Laguna

Trådstartare
Nu har jag ett problem och tänkte se om någon har tips eller erfarenheter.

Min häst har efter ridning fått knölar på ryggen, lite varierande vid manken eller vid ryggraden. Knölarna är oömma och försvinner på ca en timme efter man ridit.

Nu tänker ni säkert såhär: Hon är en såndär hemsk människa som rider i en dåligt passande sadel. Men jag har provat flera olika sadlar som verkligen ser ut att ligga bra (även i rörelse). Så jag vet isåfall verkligen inte vad som felar med sadeln... Hon får ju även knölar på ställen där sadeln inte ligger an alls (tex på manken, på ryggraden, jag är helt säker på att sadeln inte ligger där). Jag provar bara bra kvalitetssadlar som är bra i stoppning/paneler.

Om det har betydelse kan jag tillägga att hon är extremt känslig i huden, tex måste ha flugtäcke hela tiden, hon får bölder av insektsbett osv..
 
Sv: Knöligt problem...

Ej lätt att få på bra bild men:
31532108.jpg

31532107.jpg


Ska även tillägga att jag provat med olika paddar men det blev inte bättre (jo det blev LITE bättre med gelpad). Knölarna kommer som sagt på olika ställen fast inom samma område.

Här ser man hennes rygg, tips på fler sadlar jag kan prova mottages TACKSAMT

31402394.jpg
 
Sv: Knöligt problem...

Har hört att det kan vara nån slags värmeutslag. Min får också ibland, precis bakom manken men försvinner efter en liten stund. Samma sak med en annan i stallet. Tror inte du behöver oroa dig.
 
Sv: Knöligt problem...

Vi hade en som inte tålde tvättmedlet som schabraken blev tvättade med. När schabraken blev tvättade bara i vatten så försvann knölarna.
 
Sv: Knöligt problem...

Fin häst!

Jag tror också på allergisk reaktion, jag är själv allergiker och mina reaktioner håller sig inte heller till precis det område som kommer i kontakt med ämnet som orsakar det. Värme förvärrar dessutom reaktionen. Det kan ju räcka att köra sköljprogrammet en gång till (och använda oparfymerat tvättmedel).
 
Sv: Knöligt problem...

Alla: TACK för svaren! Skönt att höra om era erfarenheter. Dedär med tvättmedlet har jag faktiskt inte tänkt på, jag tvättar ju alltid schabraken efter varje gång och har vanligt tvättmedel...ska absolut provas! Just för att hon är så känslig med allt annat är det ju troligt att hon reagerar på tvättmedel.
 
Sv: Knöligt problem...

Men testa med schabrak och tvättmedel...... ;)
 
Sv: Knöligt problem...

Tror tyvärr att du ska kolla över sadeln än en gång. Låter som att det är någpn form av friktion som startat knöligheterna.
Proteinknölar försvinner inte så fort ..

Spelar inte så stor roll att man har en sadel av bra märke etc,etc ligger inte sadeln an "perfekt" så får man förr eller senare mer eller mindre problem och olika hästar är ju som bekant olika känsliga. Sen kan du ta med i beaktande att fällnings säsongen sakta men säkert har dragit igång och en del hästar är som bekant extremt känsliga.
Kolla även över fodret och se om du kanske har mera protein än vad som är nödvändigt.
 
Sv: Knöligt problem...

Jag tror inte det är proteinknölar, foderstaten är noggrant kontrollerad och det är inte överflödigt med protein i den.

ang friktion: Det har jag tänkt på, ridit med antiglid pad utan förändring..

Självklart vet jag hur viktigt det är att sadeln passar (spelar ju ingen roll vilket märke om den inte passar) men jag har ju provat flera som verkar ligga bra och det blir så på ALLA...Men visst jag letar verkligen vidare och provar allt jag kan komma över.
Kom gärna med förslag på sadlar att prova :)
 
Sv: Knöligt problem...

Fast om det verkligen vore sadeln tycker inte jag att hästen skulle få knölar på ställen där sadeln inte ligger mot (förutsatt att det verkligen stämmer - det är ju tex inte så lätt att kolla var sadeln ligger emot i stå-momentet i lättridningen exempelvis).
 
Sv: Knöligt problem...

Hade ett varmblodssto som fick knölar på ryggen, både innom "sadel-området" och längre bak, fick tips om att ta utspädd T-röd (kan låta väldigt knepigt) på en svamp och gnugga på, efter en vecka var knölarna borta, vi visste inte heller vad det berodde på att hon fick knölar, men iaf, utspädd T-röd fixade biffen för oss ^^
 
Sv: Knöligt problem...

Det som kallas proteinknölar behöver nödvändigtvis inte bero på just protein utan det kan vara något annat i fodret som hästen inte tål. Min ena häst fick det av korn, en annan häst fick det av hösilage, hösilaget i just detta fall hade låga värden av både protein och energi och hästen fick en ganska liten giva men fick utslag i alla fall.
 
Sv: Knöligt problem...

KL

Drar igång denna tråden igen.
Kom ut till min häst idag och såg att han fått några utslag på båda sidor av ryggraden i sadelläget. Såg ut som nässelutslag ungefär, han ömade inte och de va inte varma. Vad skulle de kunna vara? Har inte bytt foder nyligen, eller sadel, eller schabrak. Funderar på värmeutslag från täcke men varför då just där och inte på andra ställen? Alternativt protienknölar..

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Knöligt problem...

Hej!

Jag kan ju berätta följetången på "mina" knölar...

Har provat ungefär ALLT (och många olika sadlar) och det enda som hjälper är att ha en tunn gelpad (typ antiglid) närmast hästen. Även veterinärer har kollat på detta och det vet ej vad det är.

OBS jag vet inte varför det hjälper med paden, men inget annat hjälper! Så fort jag testar att ta bort paden och bara skrittar lite så får hon knölarna igen..:crazy: men som sagt med paden håller dom sig borta. Några teorier?

Har aldrig gillat gelpad tidigare men nu är jag tvungen att ha det :grin:
 
Sv: Knöligt problem...

Konstigt! Men dina knölar uppstår alltså efter ridning? Ja hittade mina idag när ja tog av täcket på hästen. Red igår morse men efter de hade han inga knölar.
Vågar man lägga på sadel på dom? Är rädd att de ska irriteras och bli värre..
 
Sv: Knöligt problem...

Funderar på värmeutslag från täcke men varför då just där och inte på andra ställen?

Min häst har nu på höstkanten också fått nässelutslagsliknande knölar, som enligt veterinären förmodligen handlar om hårsäcksinflammationer orsakade av värme i kombination med smuts, och då skulle det enligt henne inte alls vara konstigt att de bara dyker upp på vissa ställen, även om hela hästen är täckad. Gjorde en jämförelse med acne på oss människor; En finne på kinden betyder ju inte att du får det jämnt i hela ansiktet eller på andra delar av kroppen.

Jag fick tips att badda med alsolsprit varje dag och försvann de inte inom någon vecka skulle jag återkomma, man kan tydligen spruta in kortison i dem då.
Ridning skulle inte vara någon fara om man inte märkte att de började ömma eller dylikt, jag fick dock rekommendationen att vara extra frekvent med att byta schabrak, samt vara extra noga med att rengöra ryggen innan ridning och om möjligt tvätta efteråt.
 
Sv: Knöligt problem...

Jag har haft samma problem med min "gammelman". Han fick små knölar uppepå ryggraden efter ridtur, dessa försvann inom en timme. Jag tog ut en välkänd sadelmakare och enligt honom så uppstår dessa knölar på grund av punkttryck från sadeln, i mitt fall så låg sadeln lite för hårt an i den klassiska gropen bakom manken, då min häst hade fallit ur en aning efter en konvalecentperiod. Knölarna uppstod dock längre bak på ryggraden, så de behöver mao inte uppkomma precis där trycket från sadeln är. Jag fick lägga under en gelpad till dess att min häst hade musklat på sig igen och vi har inte haft problem med några tillfälliga knölar sen dess.
 
Sv: Knöligt problem...

Låter som att de skulle kunna vara samma som för mig. Försvann dina utslag med hjälp av asolspriten? Eller har du precis påbörjat behandlingen? Låter iallafall som nåt ja kan testa.. Tusen tack för tipset!
 
Sv: Knöligt problem...

Sådana knölar är vanligt. Eosinofila eller kollagenolytiska granulom kallas de. Det uppkommer inte av protein eftersom en häst kan ju liksom inte vara allergisk mot sig själv ;). Oftast uppkommer dom pga allergisk reaktion mot något i fodret, oftast i samband med tex foderbyten. Hästar har inte direkt ont av dessa knölar, förutom då de hamnar under sadeln. Då kan det ställa till med problem. Sadelns mekaniska nötning gör så att sadeln trycker ned bakterier ner i porerna.

Man håller rent och torrt och man kan använda bakteriedödande medel...man kan även spruta kortison i dom. Låt hästen vara utan täcke tills det är läkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp