M

md5krist

En av våra hästar har knölar på ryggen bland annat. Det är små hårda knölar som inte är ömma. Nu i fällningstider har det blivit lite skav på den största knölen som är under sadeln.

Jag undrar vad det kan vara? Det skulle ju kunna vara vanliga sadelstadsknutor, men hon har knölar även på andra ställen. Då skulle man ju kunna tänka sig proteinutslag. Men hon står på en balanserad foderstat och hon har haft sådana här knölar ända sedan vi köpte henne som tvååring, även om de på ryggen förstås blivit lite mer framträdande när hon började ha sadel. Som unghäst så hade hon ju inte täcken heller.

Jag har inte brytt mig så mycket om det förut eftersom hon inte är det minsta öm eller verkar störas av dem. Men det är ju inte bra om det skaver bort pälsen (nåja, det saknas några strån, hon är ju inte kal direkt...). Fråga är vad jag ska göra. Har varit på apoteket och köpt alsolsprit som jag tänkt badda med, har dock inga större förhoppningar om att det ska hjälpa.

Idéer?

Sv: Knölar

Det låter som foderknölar. Det kan alla hästar få oavsett ålder och mat. Det kan vara lite skillnad på t ex två säckar havre, det räcker för att en del hästar ska reagera.
Badda med asolsprit är det bästa du kan göra. Tyvärr tar det ett tag för dem att försvinna, men tids nog kommer de att gå bort. Var noga med att tvätta varje dag bara. Luft är oxå bra. Försök låta de partier som är drabbade att lufta lite varje dag, är det precis vid sadeln och hästen har täcka på sig kan du öppna upp täcket nån timme eller bara lägga en filt över rumpan så att de håller sig varma.

Äppelcidervinäger! :)

Det är jättebra att ta på bulorna o gnugga in! De försvinner efter ngr dagar om det är hårsäcksproblem! :banana:

Jaha, det lät ju som något värt att prova. :)
Är det bättre än alsolsprit alltså?

md5krist skrev:
Jaha, det lät ju som något värt att prova. :)
Är det bättre än alsolsprit alltså?

Ja! Hade en gång problem i flera månader med knölar på ena pållen, vet grejade o hade sig, sprutor, salvor etc. MEn det som tillslut hjälpte var ÄCV! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·
Hästvård Idag upptäckte jag att min hästs ena "knöl" under magen(där sadelgjorden sitter typ) var svullnare än på andra sidan. hon var även öm...
Svar
11
· Visningar
9 284
Senast: Legolaz
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V