Knölar på ryggen

S

Skorpan

Jag undrar, om hästen börjar få knölar (ungerör som muskel knutar) på ryggen och halsen vad kan det bero på? Har kollat noga så det är ingen av utrustingen som sitter där, kan det vara fodret som orsakar det?

Sv: Knölar på ryggen

Yesbox det kan vara fodret som orsakar knölarna. Det finns nåt som heter proteinknölar som kommer då hästen fått mer proteinrik mat i ett hastigt foderbyte tex. Dessa går dock bort efter ett tag och är ofarliga. Det man får vara noga med är att de inte sitter så att sadeln skaver på dom. Gör de det så får man lägga en mjuk padd eller nått liknande emellan :)

Foderknölar-proteinknölar-sadelstadsknölar = samma sak.
Finns en intressant artikel om detta på aftonbladet.se under ridsport.
Finns också en annan tråd om detta.
Kan bero på flera olika saker:
-proteinrikt foder
-snabbt foderbyte som hästen inte klarar av, ungefär som en allergi
-sadeln klämmer fel
-sadeln är "knölig" o behöver stoppas om

Det är hårsäckarna som blir igentäppta och därför är det störst "risk" under pälsfällning/pälssättning

Enl min veterinär är det bästa att låta dem vara. Håll rent. Köp ett renskinn eller en fårskinnspad att ha närmast hästen. Du kan även ta t.ex ett liggunderlag och klippa hål där knölarna sitter (ungefär som ett liktornsplåster eller plåster mot skavsår) för att det inte skall trycka på knölarna.

Lycka till!

Jo, förresten.
Det är lite pilligt att få liggunderlaget att ligga på rätt ställe, men det är garanterat bäst!

Tack så mkt för svaren =)
Jag har en pad under sadeln på honom samt att sadeln inte ens nuddar det. Men det andra kan mkt väll vara orsakerna eftersom han både fäller och har tyvärr fått bytt foder =(

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna