Knölar på ryggen...

S

season

Nu är det så att för några veckor sen så fick min häst knölar på ryggen, vad kan det bero på? Jag kollade upp sadeln och då var det också knölar i sadeln på samma ställe, så sadeln blev skickad på omstoppning för att få bort dessa knölar i sadeln. Nu har jag börjat använda sadeln igen och knölarna har kommit tillbaka (försvann under tiden jag inte red med sadeln) vad beror det på?

Sv: Knölar på ryggen...

Sadelen är utprovad för att passa, men trots det fortsätter det komma knölar på ryggen...

Det låter tyvärr inte som att den passar ändå.
Eller så är det inflammerade hårsäckar som är problemet.

Det får min häst om han går med för täta täcken, och jag får vara noggrann att tvätta av honom i sadelläget efter jag ridit, så går det bra (och ser till att shabraken är rena)

Är knölarna stora? Har hästen ont på dom?

De varierar i storlek, från en ärtas storlek till ett körsbär, typ! Han har aldrig reagerat att jag har klämt, jag kan trycka hur mycket jag vill...

Jag har faktiskt funderat på det där med för täta täcken, och försöker att han ska gå utan när han kan, men eftersom han är rakad så måste han ha täcken nästan hela tiden. Om jag inte rider med sadeln ett tag och smörjer in med liniment så går dom ner.

Inflamerade hårsäckar...?
*tänker att du kanske kan hjälpa mig lite oxå*

Min häst har nämligen fått ganska många små knölar från ungefär halva halsen och ner mot bringan. Hon har även fått några (aningens större) knölar "under" svansen/ där svansen täcker.

Har i&försig bytt hö, men tror inte att det uppkom tillsammans med det, och har bytt tillbaka nu.
Veterinären kunde inte säga exakt vad det var, men skulle svänga förbi stallet igen i början på den här veckan med en rengöringsvätska som skulle användas 3-4 gånger /vecka över knölarna...

Hon har inte ont av dom, reagerar inte när man trycker på dom. Hon har inga vid sadelläget (har i&försig stått på vintervila så hon har inte börjat arbetas svettig förrän idag).
Hon är rakad så hon står med ett väldigt tjockt innetäcke (det är ganska kallt i stallet över natten) som hon även har på sig under utetäcket på dagarna i hagen. Men å andra sidan så täcker ju inte täckena någonstans där hon har fått knölar... (förutom ner mot bringan, men det är absolut mest på halsen)

Om någon har någon idé på vad det kan vara för någonting, och gärna hur man kan behandla det, så vore det superbra!
Annars börjar jag gå efter veterinärens order så fort jag fått rengöringsmedlet :p

/Mi :cool:

Har hört att endel säger att det kan vara protein knölar, medans endel säger att det inte finns nåt som bevisar att det är så...
Så dina knölar ;) kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig så mycket med...
Min häst har iallafall bara fått det när han gått mycket med täcke.
Trodde ett tag att det var sadeln det hängde på för mig, men när hästen gick på bete på sommaren utan täcke på flera veckor och jag red som vanligt så försvann dom helt och hållet.

Prova att tvätta honom efter varje gång du ridit, och kanske dom dagar du inte ridit och se om det blir bättre.
Jag använde vanlig lactacyd tvål och mina försvann på en vecka ungefär.

Hm, jag vet inte vad det kan vara... Men jag vet att en häst i mitt stall fick knölar på halsen och under magen, och det var väldigt mycket knölar...

Detta fick han troligtvis av att ha ätit mögligt hö, men de gick ner efter en vecka utan någonting gjordes för att dom skulle försvinna. Kan det vara nåt sånt din häst har fått? Han fick inga knölar under täcket.

Möjligtvis att det är mögel i luften, jag har ingen aning, men detta var min första tanke...

Ja jag får prova att tvätta ryggen, så får jag väl se om det blir bättre!

Ja det är ju värt att prova iallafall.
Annars kanske det kan vara bra att ta ut någon annan som får kolla så sadeln är okej och ligger bra.

Lycka till!!

min häst har sadelknutor nu, vi tvättar med någon sorts sprit från apoteket (vet inte vad den heter)spriten ska visst torka ut dom, han fick dom förmodligen för han gått med smutsigt schabrak och för tajta täcken, så nu har han mjukt schabrak och vi tvättar knutorna varje dag.. det har redan blivit bättre efter en veckas behandling.

/T

Proteinknölar...? Av för mycket eller för lite protein?
Höet hon står på nu är ganska proteinfattigt.
/Mi

Det är om dom har fått för mycket protein.
Men som sagt, alla säger olika, om det verkligen är därför dom får dom.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
563
Senast: Valle
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31