Knölar på ryggen..

K

kalasmy

Min häst har nydligen fått massa små knölar på ryggen...
Och enligt en person ska det ha med fodret att göra.. eftersom vi bytt från hö till hönsilage och hönsilgaet är mycket kraftigare.
Men påverkas dom av dett när man rider, alltså har hanont av dom.. och hur långt tar det innan dom går bort?..

Det kan a med fodret, finns knölarna bara i sadelstaden skulle ja kolla vojlocken att den r ordentli t ren, vid varje anvandande...

Det behöver inte alls vara fodret.
Det kan också vara hårsäcksinflammationer av för mycket (skitigt) täcke eller skitigt schabrak/vojlok.

Jag har hört olika - det kan vara för någon slags foderallergi, smutsiga vojlockar/täcken etc, eller hårsäcksinflammation. Ett råd är väl att hålla området rent (tvätta dagligen) och tvätta utrustningen.

Har för mig att vet sprutar in kortison i dylika "knölar"?

Mvh Huntress

kan vara av ett smutsigt schabrak/täcke i samband med att de fäller. vissa hästar kan vara extra känsliga nu när de fäller (min häst inräknad)

Hoppas att det löser sig

//Linda :bump:

Min häst får sånt av korn....och när hon fäller av schabraken....

Det kan vara proteinöverskott t.ex., det kan yttra sig i små knölar i huden. Min totto hade små knölar på ena sidan, dels vid sadelläget men även längs sidan och magen. Jag anlitade en homeopat/equiterapeut som kollade upp dessa och konstaterade att han hade väldigt mkt slaggprodukter i kroppen och det hade blivit ngn slags obalans i kroppen, t.ex. av den fodersammansättning vi ger våra älsklingar. Hon gav mig ett preparat som heter Fosfor (homeopatpiller, alltså sådana där små "sockerpiller"). Min tanke var då först lite tveksam "dessa små piller till min stora häst" tänkte jag. Men tro det eller ej, på 1 vecka (!) försvann alla knölar som han hade haft hela vintern!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sv: Knölar på ryggen..

jag kan säga såhär.. min häst har knölar på ryggen, han hade en när jag köpte honom, efter det har de bara ökat både i storlek och i antal. vi har testat det mesta, vi började med lactacyd, eftersom det ska vara naturligt och bra, och det kanske minskade dem något men de försvann inte. vi började sen med kortisonsalva på dem, vi var väldigt noga med att tvätta schabraken varje dag i såpa,(så naturligt som möjligt är vår melodi) ;) vi hade fårskinnspadd, och klippte honom för att lufta. INGENTING hjälper.. när vi sen tog hem honom över sommaren så försvann dom helt undan enfter undan. nu är vi tillbaka och de ploppar upp mer och mer igen. nu ska vi börja ge honom Fibergi istället för Krafft som han har stått på, men han åt Krafft även hemma men då försvann de ju. det enda som han inte åt hemma var hösilage så nu ska vi testa att ta bort det. jag HOPPAS att det hjälper, för det börjar kännas rätt så hoppläst med dem nu och förra året fick han väldigt ont i ryggen av dem som låg under sadeln. (dock innan vi bytte till fårkinnspadd under som stötdämpning).
jag blir inte klok på dessa knölar! :eek:

Förr kallade vi de för "proteinknutor" och de dök oftast upp vid foderbyten...
Vi tvättade dom med äppelcidervinäger kommer jag ihåg...

Det kan vara foderrelaterat (t ex om foderbytet blev hastigt eller om hygienen är dålig eller om det innehåller nåt främmande ämne som hästen inte gillar/tål) men då brukar de OFTAST dyka upp på hals/manke/mage också.
Min första tanke är att det är irritation över utrustningen; smutsiga schabrak/vojlockar eller en sadel som inte passar och som skaver. Det kan ju också vara att täcket inte andas eller att stallmiljön är "smutsig" och dammig. Blir hästen lätt och ofta svettig just där så är det nog en trolig orsak till varför de dyker upp just där.

Min medryttarhäst fick såna och blev betydligt bättre när hon fick gå utan täcke och därefter med nya täcken med bättre andningsförmåga. På sommaren försvann de helt.

Min pålla fick små knölar precis i framkant av sadelläge o framför, vet int om de är älgloppor, proteinknölar eller täckesirritation... men de blir inte värre av att man lägger på sadel? Någon som vet om det blir värre då?? Ska hoppträna imorgon, så undrar bara om det kan bli värre!?

Min häst har också fått det nu. Jag tror det är "älgloppor" som det kryllar av i mellansverige nu. Knölarna är i schabrakläget, där det är varmt och skönt för dessa vidriga små insekter :eek: att krypa in. Jag kommer att behandla med alsolsprit.
I våras och somras hade hon knölar som nog var foderknölar (protein) och de behandlade jag efter ett tag också med alsolsprit och de minskade och försvann. :idea:

Hur lång tid behövde ni behandla med alsolspriten innan de försvann?
och hur ofta behandlade ni med spriten?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 698
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Senast: super
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar