knölar på ryggen = myggbett ?

urkella

Trådstartare
.. ellr knott ? kan dom få knölar utav knott/myggbett ? är så stora som sadelknutor brukar vara, och är stenhårda.

Sv: knölar på ryggen = myggbett ?

Ja det kan vara insektsbett, jag tror bestämt jag såg en broms häromdagen och deras bett är inte roliga. Kan också vara reaktion på foder gräset kanske? Eller skitig vojlock, min häst måste jag byta vojlock på i stort sett varje dag nu på sommaren, samt svampa henne med såpa.

Insektsbett eller inflamerade hårsäckar kanske. Uppkommer lätt vid sadelläget. Vissa hästar får de lättare än andra. Brukar komma under den varmare årstiden när hästen svettas mycket, så då är de viktigt att man tvättar hästen ordentligt vid sadelläget när man ridit, så att inte svett och smuts går in i hårsäckarna. Men de kan mycket väl vara insektsbett, hästarna kan få knölar av det med. De brukar inte va nån fara, men va uppmärksam på att hästen inte får ont, har den många knölar på ryggen kanske barbacka är bättre några dagar tills det har lagt sig? Är du osäker så kolla med en veterinär, kanske räcker att ringa och fråga vad du kan göra åt de själv!

Om knölarna ligger i sadelläge är det mest troligt att det är inflammerade hårsäckar eller muskel-knutor. Men svårt att säga när man inte vet hur knölarna "känns". :)

svarar till alla: Glömde skriva att jag e hundra på att det inte är från sadlen då han har stått sedan november. Har nu även gått utan täcke i nästan 2 veckor och det är där efter han har fått dom. på ett ställe har han även blivit luggad i pälsen. Han har inte släppts på bete heller men visst lite gräs har han tuggat i sig, men inte mkt. Förra sommaren gick han med flygtäcke på då han va så irriterad över flug och annat kryp, men tycker inte man har sett så många men dom kanske har kommit redan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Hellhound
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 240
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka