knölar på halsen :/

D

devil_or_angel_

jag har en tre åring som har hela halsen full av knölar å de går bakåt de kom i oktober förra året efter han kastrerades å sen dess har han haft dem. mamma trodde det var regnskållor så hon trodde de skulle gå bort efter ett tag. men eftersom det inte gick bort fick ja börja med hexocil som är bakterie dödande men det hjälpte inte. sen så spruta vi han i en vecka me pencellinet pennevet å det hjälpte inte heller :/ :( nu håller ja på me ett schampo som heter klorhexidin å om inte det hjälper ska vetrinären komma å ta prover å skicka iväg. knölarna är hårda med typ sår skorpor på å han har inte mkt klåda men gillar när ja kliar på dem. är det nån som vet vad det kan vara? jätte tacksam för svar:bow:

Sv: knölar på halsen :/

Regnskållor brukar inte vara hårda, så det låter inte riktigt som det.
Av för mycket protein kan de få knölar som stämmer ganska bra på din beskrivning.

ja men vi har redan uteslutat regnskållor å även protein knölar tror ja. för det har vart tre vetrinären som kollat på han å han har inte fått mer än kross å äta under vinter plus hö å ensilage å va ska man göra mot protein knölar?

Jag vet tyvärr inte vad det är din häst har, men önskar jag visste då min 2-åring fått likadana.

När jag hämtad hem honom från det bete han gick på för drygt en månad sen så upptäckte jag att han hade på höger sida av ryggen och på vänster sida på rumpan, knölar eller bulor med en liten sårskorpa på. Jag trodde de skulle försvinna och har inte brytt mig om dom. Tyckte de försvann till en början, men nu har de börjat sprida sig istället, nu har han på höger sida på halsen också.

Han verkar inte ha ont av det, men jag vill ju självklart ha bort dom. Är det veterinär som ordinerat tvätt med hexocilschampo?

/M

det var en vetrinär som sa att ja skulle testa me hexocil.men eftersom inget har hjälpt så ska vi ta ett blodprov på han å skicka iväg på analys men tills dess så tvättar ja en gång varje vecka me hexocil å khex schampo. på blodprovet kollar de om han är allergisk mot växter, träd eller insekter å jag hoppas att de hittar felet så han kan botas. det kanske ä nån unghäst grej eftersom din häst var två å min tre :confused:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hundhälsa Ja, egentligen ska man väl inte vara förvånad att just Focus av alla hundar ska drabbas av precis allt. Nu har mitt söta måndagsexemplar...
Svar
16
· Visningar
4 649
Senast: pitrott
·
Hästvård Tänkte om ni kund hjälpa mig: För ngra veckor sedan kom min häst in från hagen med 3 st bölder på halsen stora som halva ägg ungefär...
Svar
2
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka