Knölar på en sida vid manke.

B

bussig

Min häst har fått en knöl på vänster sida vid manken. Ser man på andra sidan vid manken efter ridturen så är det ruggat ett parti, ca 5 * 10 cm. Vad kan det vara. Sitter jag snett. Ska sadeln stoppas om. Han är stel på vänster sida oxo.

Sv: Knölar på en sida vid manke.

Ja du,, låter ju som att det är dags att byta ut sadeln helt.. ta ut en sadelprovare så får du en som förhoppningsvis är rätt utprovad:-)
Och när du har bytt sadel kan ett bra tips vara att ta ut en equiterapeft till hästen och själv gå till kiropraktorn..

Kan mkt väl vara du som sitter snett vilket nu har gått så långt att sadeln blivet sne i stoppningen och därmed orsakar dessa problem. Kolla över sadel är den sned i stoppningen så lämna iväg den och få detta åtgärdat. Sedan är det dags att ta tag i dig själv. Om det är du som är sned så kommer detta fortsätta tills man gör något åt det. Kolla både dig själv och hästen med hjälp av kiropraktor.

Sadeln är utprovad till hästen. Själv går jag till kotknackare ca varannan månad. Tänkte ta hästen oxo. Men Han kommer inte föränn till sommar. Så det är frågan om det är någon ide att stoppa om sadeln nu. Min häst går även med svansen till vänster.

Eftersom hästen är sne, stel i vänster och går med svansen till vänster så är det tydliga tecken på att något inte står rätt till... Mitt råd är, rid INTE i sadeln förrens du har bytt den, hästen får ju uppenbarligen ont av sadeln,, så vänta inte med det till sommaren!!!!
Hur beter h*n sig vid ridningen? Någon skillnad om du rider barbacka?

Jag har dressyrridit i vinter/vår med mycket volter. Eftersom hästen var stel på vänster så har jag nog ridit mer i det varvet. Min instuktör har inte sagt eller påpekat något om hästens sneda svansföring. Då jag är åt tantåldern så rider jag inte barbacka ! Visst är hästen stelare i vänster sida, men det är inte något problem i den sidan. Jag ska kanske rida mycket rakt fram i stället för volter tills sadeldoktorn kommer. Så får jag se vad han säger om min sadel.

Tänk på att man ska försöka jobba lika mycket åt båda håll även om härten är stelare åt ena hållet än det andra. Annars är det stor risk att hästen blir oliksidig och får ännu mer problem.

/// ghost

Men eftersom hästen har dessa problem och de till 99% kommer från sadeln så räcker det ju inte med att du rider rakt fram istället för på volt. Hästen har ju problem med sadeln... Vad är det för sadel? Hur ligger den över manken? Innan någon professionell kan komma och kolla sadeln kan du inte be folk runt om dig att kolla så länge, för så som jag tycker att det låter skulle jag ALDRIG ha ridit den sadeln inte ens för att vänta och se!!!!!! Får hästen knölar och ruggade ojämna och så stora ytor så ligger inte sadeln bra och då kan man inte bara vänta men fortsätta som vanligt, för då kommer garanterat du få mer problem sedan, men det värsta är att hästen kommer att få ont!!!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 409
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10