knölar insidan bak.

FadeAway

Trådstartare
Min häst har efter ett mindre lyckat ihopsläpp med en annan häst (som tidigare år gått med dem) lyckats få två knölar på insidan skenbenen bak ganska högt upp, bägge är hårda. Han är inte halt eller öm men ena senan känns tjock :crazy:. Just nu rids han inte (av förklarliga skäl) och går på bete att ställa in honom går inte då han väver så är det en ex senskada så kommer han ändå fortsätta gå på bete. Kan det vara något annat än en senskada till? :(

Sv: knölar insidan bak.

Är benet/benen svullna och varma? Har det blivit värre de senaste timmarna?

Inget varmt och inget värre.
Har haft senskada innan dock fram var inte halt då heller :crazy:

Det som har hänt (antar jag) är att han slagit sig själv när han jagat :o den andra hästen.

Det som har hänt (antar jag) är att han slagit sig själv när han jagat :o den andra hästen.
Ja, det tror jag också är troligt. Men senskador brukar ju synas tydligt, särskilt efter några timmar om man inte kyler direkt. Är hästen öm på knölarna?

En kompis häst hade en svullnad på utsidan av ena bakbenet, nedanför hasen. Röntgen visade fraktur på griffelbenet. Hästen var inte halt, reds flera dagar i veckan och betedde sig normalt. Så det är inte alltid det blir enligt regelboken, tyvärr...

KL

Kan också vara någonting som kallas för överben.

Det händer när en häst är överbelastad eller har fått en hård smäll. Det är benet som bildar ny benmassa över smällen för att skydda det.

I många fall har de inte problem med det, men det är alltid bra att en vet. tittar på det i sådana fall.

En häst i stalllet fick ett sådant efter en dag i hagen och våran distriktare har tittat på det, och ofta som sagt så får de inga problem av dom, men det kanske beror på vart de sitter.

Lycka till!

Inte öm överhuvudtaget. Men det var han inte förra gången heller :crazy: Ör inte svullen något alls helt ren förutom då senan som är lite tjockare.

Min häst har överben också (yes han är en überklant) ena fram men det brukar ju vara nått sår innan :crazy:

Misstänker att det kanske inte är en senskada det ska nog vara så (alltså senorna) är likadant på de andra hästarna i hagen och som sagt lika bak. Bara jag som är paranoid. Ingen svullnad i senan med andra ord. :laugh: Dock får han vila ett tag till blir något värre blir det vet men i dagsläget så kan jag inte ta ledigt från mitt jobb (jag tar _INTE_ ut distriktsvet) och han kan ändå inte stå på boxvila rör sig mindre på betet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit