Knölar av kornkross??

Corax

Trådstartare
Hästen har börjat få kornkross och har gått på full giva (0,4 kg, så ingen stor mängd)i ett par veckor nu.
Här om dagen upptäckte jag en liten knöl (0.5 cm)i sadelstaden och igår en mycket större (1 ½ cm)mitt på sidan av magen.
KAN det bero på kornkrossen? Det är det enda i foderväg jag ändrat.
Hästen är känslig men då främst för energi. Hon har en noga uträknad foderstat och hon får precis lika mycket nu med kornet som hon fick innan.

Om det är kornet, vad kan det då vara hon reagerar på?

Sv: Knölar av kornkross??

min häst fick också knölar i sadelstaden av kornkross. Men varför har jag inget bra svar på, jag ger inte det längre.

Min blir också knölig av kornkross, fast främst under halsen.

min tål inte heller kornkross, har inte direkt funderat över varför utan bara uteslutit det ur foderstaten.

Låter som ett tryckmärke från sadeln också. Om magknölen ligger i sadelgjordsläge så är det nog därför. Annars kan det vara allergi som de andra skriver.

Jag tänkte också sadeln först (även fast den är utprovad)men magknölen sitter inte ens i närheten av sadel eller gjord.
Om hon får fler knölar så tar jag bort kornkrossen och ser vad som händer.

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025