Knöl vid juver... (bild)

Red_Chili

Trådstartare
Jag hittade för några sekunder sedan en knöl vid gammeldamens ena juver. Första tanken var "Oh nej, inte en till juvertumör..." men nu blev jag tveksam eftersom det inte ser ut som de juvertumörer hon hade förut.

Är det någon som vet vad det här är?

DSC_2118kopiera.jpg

Sv: Knöl vid juver... (bild)

okay, nu har jag pratat med de på kenneln som jag brukar bo på.. Veterinärtid ska bokas, men det blir först om ca 2 veckor... Hua.

Hm..jag vet inte. Det ser ut som någon form av tumör tycker jag. Men det kan lika väl vara någon fettknuta? Jättesvårt. Håller tummarna för att det inte är något!:bump:

Det är så konstigt, för den är nästan lite mjuk om man känner på den och som om huden runt knölen är lite smått "lös". (m.a.o. huden sitter inte helt fast i knölen, tror jag).
Hon har haft 2 juvertumörer förut och den ena av dem var en pytteliten som satt nära det juver som nu har knölen... Det kanske var början till en juvertumör redan för ett halvår sedan när hon opererades förra gången, men att den då var så liten att den inte syntes... Fast den här knölen har kommit så fort... Jag kliar och klappar varje dag och är noga just med att kolla juvren för att jag är så rädd att hon ska få fler tumörer....

Nu funderar jag mest på om jag ska se till att de kollar upp en annan knöl som hon har också, fast den sitter inte vid något juver utan på sidan, ca 5 cm från höftknölen. Ingen stor knöl och den har inte växt något på några månader - vad jag kan känna.. Börjar oroa mig lite för att det kanske är en tumör som växer inåt i henne så att jag inte kan känna något...
Och så har hon ju trettioelva "vårtor", fast de är ju ofarliga och inget att bry sig om...
Hua, jag vill inte ha en gammal hund. Jag vill att hon ska vara ung för alltid...

:eek: Oj vad den har växt! Min erfarenhet av juvertumör är att de växer relativt långsamt... Är hon varm i området? Tänkte om det är en typ abscess? Jag skulle iaf ringa till veterinären igen och be om en akuttid eller ringa till någon annan!

Nepp, inte varm.

Problemet är att den enda veterinär jag litar på befinner sig 100 mil härifrån - och eftersom jag ska upp dit om en vecka så ska hon få komma dit då var det tänkt.. Men nu blir jag nästan för orolig..

Nepp, inte varm.

Problemet är att den enda veterinär jag litar på befinner sig 100 mil härifrån - och eftersom jag ska upp dit om en vecka så ska hon få komma dit då var det tänkt.. Men nu blir jag nästan för orolig..

Varför inte försöka hitta någon veterinär närmare? Du kan ju inte åka 100 mil för att få en hund undersökt?
(allmän fråga, inget negativt menat)

Varför inte försöka hitta någon veterinär närmare? Du kan ju inte åka 100 mil för att få en hund undersökt?
(allmän fråga, inget negativt menat)

Jag trodde att jag hade en. Den veterinären var jag till för någon vecka sedan när det var trassel och bestämde mig för att aldrig mer gå dit. På någon vecka har jag inte hunnit hitta någon ny.

HELVETE!
Det blöder.
Inte mycket alls, men det är som om knölen "spruckit" lite och nu kommer det liite blod och Zala försöker såklart slicka rent.
Ringde till de på kenneln (som äger henne) och frågade vad jag kan göra.
"Inget" blev svaret.

Vad gör man?

HELVETE!
Det blöder.
Inte mycket alls, men det är som om knölen "spruckit" lite och nu kommer det liite blod och Zala försöker såklart slicka rent.
Ringde till de på kenneln (som äger henne) och frågade vad jag kan göra.
"Inget" blev svaret.

Vad gör man?

Har du någon tratt du kan sätta på Zala så hon inte slickar sig?
Ring till ett djursjukhus, det är ju kostnadsfritt..?

Jag hade ringt och rådfrågat vet.

Kommer det bara blod ut knölen eller annat (typ var) också?

*Lite allmänt svar*

Jag har två trattar sen tidigare, så på den fronten är det lugnt...

Nu har Zala inte längre en knöl. Vi var mer eller mindre tvungna att gå ut en liten stund och det verkade göra att det blödde lite mer. Nu är det mer som "tom hud", ungefär som om hon fått en blodblåsa som sedan spruckit.
Jag har gjort rent igen och kan verkligen inte förstå vad som hänt.

Pratade åter igen med de på kenneln (den här gången med frun i huset, som är lite lättare att prata med när det gäller sådant här).
Hon började fundera på om Zala kunnat bli biten av någon insekt eller bränt sig på en brännässla eller liknande. Sådant skulle lätt kunna hända då vi är ute i skog och mark i stort sett varje dag. Men tja... Det låter mäkligt.

Kan fästingbett ge något som är liknande det Zala haft nu?

Som det är nu verkar det som om "faran är över", då det varken blöder eller är "knöl" just nu...
Jag får se hur det här utvecklas...

och vad ska jag säga nu? Som det är nu bryr sig inte Zala, det blöder ingenting och jag tror inte att någon veterinär kan göra annat än att göra rent där det varit ett "sår".

Nu har jag pratat med en vän som är i stort sett klarutbildad veterinär.
Hon sa precis som jag: det finns nog ingenting att göra nu annat än att hålla rent, hålla koll och kolla tempen då och då.

Nu har jag pratat med en vän som är i stort sett klarutbildad veterinär.
Hon sa precis som jag: det finns nog ingenting att göra nu annat än att hålla rent, hålla koll och kolla tempen då och då.

Det är vad jag gjort också.
Ibland känns det som veterinärerna ska op det minsta lilla. En liten knöl vid ljuvret tycker jag man kan låta avvakta.
Jag op min gamla för ljuvertumörer för några år sedan (ja en liten knöl). Nu i efterhand så inser jag att vad sjutton skulle det göras för, man kan avvakta och kolla hur det fortlöper.
En kompis hund levde i många år med en massa knölar på ljuvren, hon mådde bra för det. När hon avled var det av helt andra orsaker och av åldern som tog ut sin rätt.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt den här "åka till veterinär-hysterin".
Om jag själv tex skulle få ett ytligt skrapsår på knät, inte åker jag till doktorn med det. Varför ska jag då åka till veterinären med en hund som gör samma sak?

Nu hade det iof kunnat vara läge att åka till veterinären eftersom knölen växte så fort, men det känns fortfarande inte som om man åker in med en hund till veterinären en lördagkväll för en knöl. (om den inte spricker, blöder massor och varar kanske.. vilket inte Zalas knöl gjorde)

Jag har flera gånger varit med om hundar som blivit bitna i öron, som fått ganska små sår (stort som 5-krona) osv och inte åkt till veterinären med dessa. Det har på samtliga läkt finfint bara man sett till att hålla rent och hålla koll så att det inte blir värre.
Visst, mår hunden dåligt eller har ett sår som behöver sys så självfallet åker man in, men det känns som om folk ofta åker in för minsta lilla.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 808
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 973
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 250
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar