Knöl/upphöjning på ryggen..

E

_Emma_

Märkte att hästen här hemma har en knöl/upphöjning brevid ryggraden mitt på ryggen.
Den är hård och kanske 5 cm i diametern,alltså rätt så stor. Inga sår eller något på den..Hanverkar inte ha ont när man trycker på den..
Det är sällan han rids. Tänkte ringa till en veterinär om den inte försvinner..
Men någon som kanske har någon aning om vad det kan vara ?

Sv: Knöl/upphöjning på ryggen..

Min pålla har en precis likadan knöl (den stämmer iallafall på pricken in på din beskrivning) fast kanske något mindre. Skulle tro att hennes är kanske 3 cm i diameter. Inga sår här heller, och inte öm. Jag rider inte ofta, men när jag gör det verkar hon inte besvärad av knölen alls. Har inte heller någon aning om vad det kan vara, men vet måste komma ut och vaccinera i mars så då kan jag passa på att fråga!

Okej visst är det konstigt,eftersom de inte heller verkar besväras utav den när det är som på ett ställe där sadlen ligger.
Men som sagt man får väl kolla upp det i alla fall .. =)

låter som något en hästsom jag red förut hade, det var knölar på tyggen tupp uppbukningar han hade fått fom för att han gick så mkt med täcke på sig ute i hagen och deet blev instängt. Det försvann sen av solens UV strålar när han inte hade så mkt täcke på sig ute.
Veterinären hade sagt att så länge håret inte skavdes bort var det inte farligt...

Täcke har min haft ca 5 ggr på hela hösten/vintern ungefär, så det är nog inte problemet. Kan kanske vara vinterpälsen som gör att det blir instängt, och tilltäppt i porer?

det var förra vintern jag red han så kmr inte riktigt ihåg vad det var men han var 5 år, och har för mej att vet hade sagt att det kunde vara som typ ungdomsfinnar (fast på häst) och då när det blev instängt blev det värre....

Det låter som det kan vara "sadelknutor" behöver inte komma från sadeln, men en knuta helt enkelt. Hästen behöver inte ha ont av detta och det behöver inte komma från sadel. kan kommma från täcken, smuts och helt enkelt bara ploppa upp om hästen har känslig hud. Prova att trycka HÅRT på knutan och försök dra ut den mot baken och tryck hela tiden riktigt hårt, till slut me de flesta ska man kunna trycka ut helt. Hästen kan börja sparka lite och inte vilja stå still, men fortsätt tryck och hästen börjar skaka och rycka lite sen slappar "han" av för att "han" känner att man hjälper till att ta bort det. Min häst hade likadant. fick detta tipset av min hovslagar som även är utbildad massör och terapeut för hästar. funkar toppen. Kan även prova att tvätta med grönsåpa, en del tycker det hjälper. Va extra noga med att inte ha skitiga täcken, uppstår lättare då. hoppas ni fick lite tips :)

Min häst har lika dant! Fast inte alls så stor och precis innan manken.
Och han har haft den hela sitt liv!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 862
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka