knöl som bara växer & växer !

N

notliM

Måste fråga en sak,
Min häst har fått en knöl, mellan ganascherna eller hur man ska beskriva det, en bit från underläppen. När jag upptäckte det var den bara liten, alltså trode vi det bara var något insektsbett. Men nu dessvärre, växer den och blir allt större. Känner man på den kan man känna små knölar innuti.

Mamma tror fortfarande att det är från ett insektsbett, men hur mycket kan ett sådant bett växa? :confused:

Är det en böld (varhärd orsakad av instängda bakterier) borde det väl inte vara hårda knölar/klumpar i den.

Han har haft en fästing nästan på samma ställe, men det var för ca 1 månad sen. Kan det ha någonting med det här att göra?

USCH, det kan ju vara vad som helst.
får nog ta dit veterinären om den fortsätter växa. :(

någon som har varit med om något liknande?

Sv: knöl som bara växer & växer !

Har aldrig varit med om något sånt vad jag minns, men bölder från fästingar och bitande insekter känner jag till. En del hästar är helt enkelt överkänsliga mot sånt där och får som bölder där de blivit bitna. Ibland går de ner fort, ibland tar det ett par dagar. Det där som din häst fått låter lite läskigt, men jag vet som sagt inte..

Min mamma brukar säga att om en knöl går att flytta på är den ofarlig. Jag tror henne, men det är ju min mamma :smirk: Om det är sant eller inte vet jag inte.

Jo, vissa hästar är överkänsliga. Men han har massa andra bett som inte alls är som detta han har fått nu. Det jag mest reagerar på är att den växer, och inte försvinner.

Okej (: ingen aning om den går att flytta på, men den är inte fast iaf, som gelé med kulor i ungefär. (?)

Ingen som vet eller känner till ngt liknande?

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat