knöl på smalbenet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Faramir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 488
F

Faramir

upptäckte en hård knöl på min pållen ena framben efter påsk. Frågade om någon visste vad som hänt eftersom jag varit bortrest en vecka. Men har har inte fått någon spark, varit halt eller svullen. Han var inte varm, det fanns bara en hård knöl på insidan av benet, mellan kotan och knät ungefär stor som en 1 krona...

Någon som har någon idé om vad det kan va??

:bow:

Sv: knöl på smalbenet

Det är säkert överben din häst har fått.......kan dom få om dom blir över ansträngda....

Överben tror jag också, det har min pålle också men det har försvunnit ganska mycket nu sen jag köpte henne (4 år sen:..) Vad jag vet är det inget farligt.

Hur gammal är hästen? Hos unga individer fås ibland en reaktion i benhinnan strax under framknäet som en reaktion på öpveransträngning. Annars är det ju mest troligt att det handlar om ett överben orsakat av ett litet slag, såvida det verkligen sitter på själva skenbenet. Strax bakom har man griffelbenen, och knölar på det kan ha andra orsaker.

Pållen är 4 år. Han är riden i lite mer än 1 år. Har ridit ungefär 3 gånger i veckan, aldrig två dagar på rad. Har mest ridit ut men börjat jobba lite mer i ridhuset nu.

Är det något en vet bör kolla på??

En del hästar får överben utan någon egentlig orsak, kan vara aningens felaktigt inskenade bara och då får de ett överben som förstärkning. Betyder inte att man måste ha ridit fel eller överansträngt hästen. Ibland kan de uppstå även av ett slag, typ att hästen sparkat på sig, utan att det för den skull märkts. Om det inte sitter så det stör hästen på något sätt är det ingenting att bry sig om sålänge det är svalt och inte känns varmt.

Hur vet du att han itne fått en spark? går han själv i hagen, eller har ni ständig övervakning?
Annars kan han ha slagit på sig själv, inte alls omöjligt.

Klart man inte kan veta om han fått en spark i hagen eller sparkat sig själv men eftersom han inte varit varm, svullen eller halt så känns det som att den risken är ganska lite. Det är ändå någon som varit hos honom varje dag och kollat till honom....

Det behöver inte synas. Min häst sparkade sig själv på skenbenet (insidan) när hon hoppade undan från en ilsken shettis. Det uppstod ett lite sår (betoning på litet) och hade jag itne settt när det skedde hade jag knappast hittat det om jag inte letat mycket ordentligt och verkligen grävt i pälsen på aktuell plats. Det växte sedan ut ett överben där.
I vetprotokollen på distansritterna står det "icke ömmande överben skenan vf". Detta ifrågasatte jag en gång för jag hörde fel och tyckte vet sa ömmande :o
Överben är vanligen inget farligt och inget att bry sig om förutom estetsikt. Problem kan uppstå om de växer ut så de stör senor eller om de beror på överansträngning.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! ( Innan jag berättar så vill jag bara påpeka att jag HAR EN TID på KLINIK PÅ måndag☺️ ) Upptäckte idag att min valack har fått...
Svar
1
· Visningar
467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka