Knöl på ryggen

Z

Ztrawberry Zling

Hej!
Har ett sto som i vintras fick en ny sadel efter utprovning av auktoriserad sadelutprovare. I somras såg jag att hon efter sadelavtagning har en upphöjning längs med ryggraden. (Som alltså inte funnits de tidigare månaderna) Den ömmar inte, är inte varm utan försvinner etfter en timme ungefär.
Det finns gott om utrymme mellan bossorna och jag drar alltid upp vojlocken så den inte ligger an mot ryggraden. Efter ridtur släpper jag alltid på saldelgjorden och går med henne. Har ni några förslag, Vad kan det bero på? Kan det bli någon "värmereaktion"??

Sv: Knöl på ryggen

glömde säga att den är storleksmässigt är lite större än en 5-krona

Det låter som om sadeln klämmer henne, hon kan ha vuxit ur sadel, eller så kan chabraket litta o trycka, eller så ligger sadeln snett när du rider?

Låter som något har klämt henne så det blir en svullnad efteråt.

Är du helt säker på att vojlocken/schabrakets mittensöm inte efter en stund glider ner och lägger sig lite under ena bossan och ger ett punkttryck där?
Prova med att byta ut vojlocken mot något utan söm...renskinn, fårskinnsvojlock,mjuk teddy vojlock....

Detta hände även mig och när jag böt till teddyvojlock utan hård ryggsöm så försvann det..

Jag får prova att lägga under en fårskinnspadd, iofs vet jag att sadeln med padden blir lite för trång, den är ju utprovad att användas utan, men för att se om det blir samma knöl.

Jag fick ngt likande på min häst vid sadelbytet i år. Den kom efter att jag ridit i sadeln i ca 2-3 månader. Knölen satt mer framåt manken på sidan, men precis som du säger så ömade den inte o försvann inom 1 timma.

Drog iväg till sadelmakaren och det visade sig att stoppningen hade tryckts ihop så sadeln låg och knuggade på stället. Det blev sas friktion som retade huden. Hon la i mer stoppning och sen har det inte vart ngt mer problem.

måste nog hem å granska sadeln igen, även om jag inte tycker att sadeln över huvudtaget ligger mot henne på det stället. Jag får göra ett sadelavtryck på en bit lakan för att se ordentligt. Måste ju hitta orsaken!

Prova annars att rida med sadeln utan något under, då får du ju reda på om det är sadeln eller vojlocken.....

Det är sadelknutar det kan dom få om sadeln ligger och trycker. Rid med t.ex. fårskinnspadd eller lik.H/Marianne:)

Liknande trådar

Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 434
Hästvård Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: Kazaam
·
Utrustning Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte...
Svar
4
· Visningar
2 188
Senast: Kazaam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama