Knöl på ryggen, av laser?

M

Mazuqvikama

Hej, någon som kan hjälpa mig ?
min häst fick massage och laserbehandling i fredags, och hon ahr varit bra i sin rygg men nu i kväll hade hon en knöl, stor som en 50-öring den va hård, och några mm hög, hon hade inte ont, men någon som vet vad det kan vara, hon har inte haft täcke på sig idag trots 30 minusgrader, men dagen hon fick behandlingen hade hon det, hon har mycket päls, hon har haft både tillgång till vatten och hö hela dagen, kan det vara ett fett knöl? hon är ju lite småtjock men hon har aldrig fått någon sånt här fötut, och jag vill inte rida då den ligger där sadeln ska ligga och rider man barbacka blir hon ganska het :D

vad tror ni det kan vara, jag har ju padd tror ni jag kan lägga på sadel och rida i morron ?

ursäkta mig om jag skrivit lite grötigt ;)

Sv: Knöl på ryggen, av laser?

har varit och läst och det står att dom kan få knölar på rygg av protein, men hon får inge sånt i mängder... sen av sadel, men hon har vilat i 4 dagar och den kom idag så kan inte bero på tävke heller, hm, vad kan det vara ? :(

det stod att man kan få bort vissa knölar genom massage, kan dom uppkomma genom massage med eftersom hon fick det :confused:

någon som vet ?

Låter inte så troligt att hon fått det av laser eller massagen...

Hon kan ju faktiskt ha rullat sig ute i hagen på något hårt och bara fått en ytlig reaktion i huden eftersom hon inte är öm vid palpation.

Behöver inte vara något allvarligt med andra ord. Rid på som vanligt om hon inte ömmar, du lär märka om hon har obehag av det:)

kan vara ide att ringa och rådgöra med vetrinär innan di sitter upp. En knöl under sadeln kan ju inte vara behagligt för hästen!
Har du provat att gå med en fet vårta under trampdynan. Risken jag ser är att hästen kompenserar och lägger om tyngden så att den kan få spänningar i stället. Jag vet inte om en inc kan sätta sig på ryggen, men varför inte? i så fall kan det ta lite tid. Ang. frågan om laser kan ha utlöst detta, Tja laser är en metod som faktiskt kan förstöra vävnad,men det är ganska sällsynt. Jag vet inte direkt om det skulle kunna bli en böld av det.
Fortsätt massera den, sätt hästen på en liten diet om den är fet, kanske är det över på några dagar, men fråga de som vet..det går fortare!;)

hehe, jo jag har nu i ungefär 1 månad hållit på att banta ner min häst lite efter vila :) men jag ser inte resultaten än, (kan bero på all päls;)) men funderar på att låta hon vila om den itne försvinner den är gansak stor, ska se i kväll hur det är, börar hon öma komemr jag ringa veterinär:) hon som behandlade min häst sa att det inte var av laserna :D

tack för att ni svarade :D

kan medela att nu när jag var och red var knölen nästan borta, den kom i går och försvann idag ? Hm, aja inge ont eller så heller :)

Liknande trådar

Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 101
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 021
Senast: Sleepy
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka