Knöl på benet...

hjärter_dam

Trådstartare
Såhär såg pållan ut på benet när vi tog in henne från hagen:

IMG_0482.jpg


http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0481.jpg

Det syns kanske lite dåligt, men på insidan av skenbenet hade hon en knöl, helt hård och helt oöm. Verkade inte vara nåt bett, och vi kunde inte hitta något sår eller liknande. Vad kan det vara? Ett överben sätter väl sig inte där? Eller? Hon var helt obehindrad av den, och inte på något sett helt eller besvärad.

Nån som vet vad det skulle kunna vara?

/S.
 
Sv: Knöl på benet...

jag skulle nog gissa på ett överben iallafall, dock inte säker!
 
Sv: Knöl på benet...

Hur länge har det suttit där, d.v.s. har det hänt under ett par dagar, ett par timmar eller längre tid? Är ni säkra på att det inte kan ha funnit någon tillstymmelse till överben tidigare?

Min ena pålle har ett överben som sitter nästan precis där, kanske ett par centimeter längre ned. Det kom förra sommaren, varför vet vi ej ,men det var aktivt ett bra tag innan, lite mjukt och ömt, innan det en dag hux-flux var stenhårt. Min pålle har inga besvär utav det, kollade upp med veterinär för säkerhets skull efterssom vi tyckte det satt illa till.
 
Sv: Knöl på benet...

I lördags förmiddag hade hon det iaf inte, det är vi helt säkra på. Hon har aldrig haft överben tidigare, ibland är hon dock lite gallig, specillet i samband med nytt bete/stått inne länge. Men just för tillfället är hon helt ren och torr runt om, så det kom inte i samband med det heller. Mycket mystiskt tycker jag.
 
Sv: Knöl på benet...

mitt sto har ett överben exakt på samma ställe,fast på andra benet!
så helt omöjligt att det är ett överben är det ju inte..
 
Sv: Knöl på benet...

Min pålle såg precis likadan ut i förrgår fast hans knöl satt på framsidan av skenan. Efter lite letande hittade vi en liten tagg som vi fick ut efter många om och men.

Tror inte överben brukar dyka upp så snabbt.. Så kolla en gång till efter ngt litet sår eller liknande.. Går ju å lägga jodopaxbandage lr liknande för säkerhets skull också..
 
Sv: Knöl på benet...

Min häst har fått såna knölar på bägge frambenen, det är överben. Hon fick det pga att hon var felskodd :mad: ( skodd så hon stod lite vriden, under en längre tid, man såg det inte förrän det kom en o berättade det...)
Min häst har inga besvär av dessa sån tur är.
 
Sv: Knöl på benet...

Tycker att det ser ut som ett sådant där överben som unghästar kan få. Kallas för remonthälta. Vissa får det för att de ansträngs mer än det växande skelettet klarar av och så uppkommer överbenet som en kompensation. Andra kan få det bara ändå när de växer, särskilt om de går på hårt underlag. Har jag för mig.

Hur gammal är din häst?
 
Sv: Knöl på benet...

LinnéaL skrev:
Tycker att det ser ut som ett sådant där överben som unghästar kan få. Kallas för remonthälta. Vissa får det för att de ansträngs mer än det växande skelettet klarar av och så uppkommer överbenet som en kompensation. Andra kan få det bara ändå när de växer, särskilt om de går på hårt underlag. Har jag för mig.

Hur gammal är din häst?

Jag tycker också det ser ut som ett "unghästöverben". Fast jag visste inte att det kallas remonthälta.
 
Sv: Knöl på benet...

Jag tror också att det är ett överben , det ser iaf ut som det...min häst har nästan ett likadant..
 
Sv: Knöl på benet...

Har hittat såna bulor på min häst 2 ggr på frambenen en på insidan längre ner mot kotan och en på utsidan lite längre ner än din bula.
Med den sista bulan hitta jag även ett litet sår, men knölen var stenhård och helt oöm. Men jag tvättya med jodopax i några dagar, spola i kallvatten typ 5-10 min i 2 dagar och linda frambenen över natten i nån dag. Knölen blev hälften så stor, men han har fortfarande en liten svag bula, troligen ett litet överben.
Den andra bulan var likadan bara det inget sår. Spola den opch massera benet lite i några dagar så blev den mycket mindre och mjukare. Tror den är helt borta nu.
Undrar vad det kan vara med?
Överben kan det inte vara då det borde ju inte försvinna. Nån slags galla tror jag det var min häst fick.
 
Sv: Knöl på benet...

Svara alla.

Hästen är nio år, så man kan ju inte direkt säga att hon är unghäst längre, även om det vore skönt att ha nånting att skylla på när det krånglar:angel:

Hon stod i tio veckor pga min fotskada, och sattes igång lugnt och fint för två veckor sen. Hon har känts oförskämt fräsch och framåt, och verkar tycka att det är buskul att få bli riden igen. Hon har givetvis gått ute i hegen under hela riduppehållet.

Det låter ju lite som om det skulle kunna vara ett överben, men samtidigt inte. Dels kom det ju så fort, dels har hon ju varken vuxit eller blivit (för) hårt riden. Den enda förändringen är ju den att hon seminerades för 1½ månad sen och dessutom är konstaterat dräktig, men det kan väl int eha nånting med det här att göra?

/S. som fortfarande är lika förvirrad och konfunderad :crazy:
 
Sv: Knöl på benet...

min häst har oxå så. fast på vänster fram. det bara kom en dag i hagen. stenhårt o har aldrig påverkat honom!
 
Sv: Knöl på benet...

Jag tycker ändå att det ser ut som ett kompensatoriskt överben. Men jag är ingen veterinär.

Grattis till dräktigheten! :)
 
Sv: Knöl på benet...

Kan vara en (vet inte vad det heter men antingen eller ) kot/kalk - utgjutning. Det har våran travare fått, (innan vi köpte henne) och det fick hon av överansträngning. Men de kan nog få det av andra orsaker också. Hon har haft de länge och de kommer alltid vara utåtbuktade. De är oömma och så, men hon är alltid halt. Förutom när man skrittar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 560
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 694
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Igår när jag kom till stallet hade min åring en svullnad ovanför framknäet. Allmäntillståndet är okej, pigg och glad, ohalt. Inget varm...
Svar
3
· Visningar
1 808
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp