Knöl över sträcksena?

Alexandra_W

Trådstartare
En av herrarna knallade in häromdagen med en knöl på framsidan av skenbenet på ett framben, över sträcksenan som jag tolkar det. Knölen är rätt stor, lite större än en vindruva. Inte mjuk och svampig utan ganska hård. Går att 'ta tag i' och flytta under huden, dvs sitter inte fast mot underliggande ben/sena.

Är helt oöm hur mycket man än trycker/pillar, sval och hästen är helt obesvärad av den vad det verkar (inte halt eller liknande).

Om man lindar benet med lite tryck så går den tillbaka, men när man tar av lindan så kommer den tillbaka ganska fort. Går varken upp eller ner av att vila eller att gå i hage.

Antar att det är någon form av islag/smäll där, syns dock inget sår eller liknande, så kan ju vara 'något annat' med. Tänkte låta vet slänga ett öga på det sen efter jul när det är dags för vaccination iaf. Men jag är ju rätt fundersam över VAD det är egentligen, och tänkte någon här kanske har varit med om samma?

Sv: Knöl över sträcksena?

Låter precis som det min häst har, veterinären sa att det var en ofarlig knuta på senan, hon har haft den i ett par år nu. Men du kanske ska be någon veterinär titta på det för säkerhets skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 240
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka