Knöl i mungipan

paronet

Trådstartare
Hej!

Insåg idag att min shettis på 8 månader har fått en knöl ovanför mungipan på vänster sida. Vet inte om den syns på insidan då det är lite svårt att öppna munnen på han. Den syns på utsidan och speciellt när man känner, den är ca 3x3 cm och troligtvis har han kliat en del då lite av pälsen är avskavd. Han har pälsätare och behandlas för det och undrar om detta kan höra ihop? Upptäckte den i morses och igår såg jag inget så måste ha kommit under natten.
Någon som vet vad detta kan vara och vad jag ska göra?

Försök vänja hästen vid att kunna känna den i munnen. Du bör kunna känna om du masserar lite med fingrarna längsmed och in mellan läpparna på hästen. dvs du behöver inte "öppna" munnen på den och de flesta hästar brukar tycka det är ganska behagligt när man masserar lite så och du borde då även kunna känna lite på insidan.

Om inte hästen verkar besvärad och inget konstigt verkar finnas på insidan i munnen, hade jag utöver det haft is i magen och bara hållt noga koll några dagar hur det ter sig.
Om det blir värre eller hästen är besvärad ffa hur den tuggar hade jag ringt veterinär och rådfrågat.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en knöl på korset. Den är kanske 5x10 cm och sitter kanske 10 cm ovanför svansen. Den står inte ut mycket alls, man...
Svar
16
· Visningar
3 372
Senast: Karre
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 062
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka