Knöl bakom kindkedjegrop

Tikket

Trådstartare
Nu har min häst haft ett vad jag tycker svullen och mjuk "knöl" bakom kindkedjegropen.
Har ingen aning om vad den kan komma ifrån och vill gärna veta om någon haft något liknande.

Han har haft den i kanske 3 månader och verkar inte besväras av den vad jag ser.

Såhär ser den ut.
5_205596991.jpg

http://sigurdochjag.blogg.se/images/2012/5_205596991.jpg

Sv: Knöl bakom kindkedjegrop

Min häst har precis samma sak! Har försökt googla om det men hittar bara massor om kvarka och det är det inte. Veterinären har tittat på det och verkade inte bekymrad av det då hästen inte visade några som helst andra symptom. Fick ingen diagnos, så kan tyvärr inte göra dig klokare :-) Hästen är inte bekymrad av det, han rids och mår bra. Väldigt nyfiken också om någon vet mer?

Åh, kan hästen alltså få sådana "knölar" av kvarka?
Läste också att hästar kan få sådana knölar av smörblommor och annat som dem egentligen inte borde äta. Eftersom min häst både är extremkänslig för damm och hostar/snorar och får rinnande/svullna ögon vid minsta irritation vid ögonen så är det svårt att veta om något hänger ihop..:(

Nja, jag tror att kvarkaknölarna är mer under ganascherna och ömmande.
Det jag menade var att jag har försökt googla på just icke ömmande svullnad under kindkedjegropen, men inte hittat någon vettig info om det. Det enda som kommer fram handlar bara om kvarka.
Hade därför varit jätteintressant om fler haft erfarenhet om just den här typen av svullnader som våra hästar har. Vill gärna veta vad det beror på och om det går att få bort?

Glömde skriva att min häst också har känsliga luftrör. Har gått över till hösilage och lösdrift, men ibland hostar han ändå vid fuktigt väder eller om det är mycket pollen. Flyweil är ett måste, annars blir det geggiga ögon direkt.
Min häst är en 19 årig valack, hur gammal är din? Tänkte om svullnaden kunde vara något som har med ålder att göra?

Min är 25, valack och gick på lösdrift fram tills jag köpte honom, men försöker ha honom ute så mycket som möjligt och även blöta allt hö som han får.

Har du någon bild på hur knölen din häst har ser ut? Ska se om jag kan ta en bättre bild idag och se hur den känns.

Hej!
Hoppas jag lyckades få in bilderna. Svullnaden syns inte så jättetydligt från sidan, men underifrån är det ju verkligen tydligt! Han ömmar inget på dem och de är mjuka och typ svampiga.

img_0043_4fe892f69606ee2c85000157_thumb.jpg

img_0041_4fe892ce9606ee2c7d00013f_thumb.jpg

Senast ändrad:

Om hästen är frisk och glad så är det nog bara en körtel som har svullnat upp lite.

Hej Svea!
Min häst har ju haft det i några månader nu och även TS häst i 3 månader, så det låter ju inte som något akut och farligt, men jag undrar lite över varför svullnaden är kvar så länge? Varför har körtlarna svullnat från början, det måste ju vara en reaktion på något?
Veterinären var ju som sagt inte oroad och sa också något om svullna lymfkörtlar, men det var ju ett tag sedan nu. Kanske vore läge att ringa igen och ta blodprov. Kan hästen ha en infektion i kroppen och samtidigt vara feberfri och tillsynes helt frisk (förutom svullna körtlar då)?
Till TS hoppas jag inte kapade din tråd nu :-)

En del hästar (bland annat min) får ju svullna salivkörtlar bakom ganascherna när de börjar beta på våren. Det kan se ganska dramatiskt ut och göra att man inte kan rida hästen i form förrän svullnaden gått ner. Kanske sitter det salivkörtlar även i underkäken? Det gör det i alla fall på människor.

Ofta när jag har klippt hästars underkäke har jag sett en sån där "svullnad" på precis det där stället, fast kanske lite mindre, som ett körsbär ungefär.

Exakt så har min häst också. Detta får hon varje år under hela betesperioden. Inte påverkad av det på minsta sätt och alldeles frisk. Jag har frågat flera olika veterinärer vad det är och varför men bara fått axelryckningar och teorier om att det kan vara tandlossning (unghäst) till svar.
Jag tror inte att det är tandlossning, jag tror att det har med antingen betet eller insekter att göra. Min teori är att det är körtlar som svullnar av 1. något hon äter, 2. insekter, 3. överansträngning i spottkörtlarna eftersom hon äter hela tiden.
Så länge hon inte mår dåligt av det och de försvinner varje vinter så har jag bestämt mig för att sluta oroa mig för det eftersom ingen av de veterinärer jag pratat med verkar tycka att det är något att bry sig om.
Vore intressant om någon har ett korrekt svar på vad det är.

Tack för svar!
Känns bra att veta att det inte är helt ovanligt ändå :) Ska i alla fall ta upp frågan med hästtandläkaren i höst, vore intressant om han kanske hade någon teori om det.

så får alla mina vuxna hästar det på sommaren, eller rättare sagt på våren när de släpps på bete

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3