knivig situation.

Sv: knivig situation.

Jag håller också tummarna, för jag har sett att detta kan utvecklas till ett helt :devil: för folk som drabbas av det.

.......om man tillägger en "borgenär" som också får skriva under????????
Som åtar sig kostnad &/eller skötsel om ägaren/fodervärden "skiter i allt" ????

Har inte detta problem, men blir lite nervös, man vill ju verkligen inte hamna i den sitsen.....då de tidigare i stallet har varit i en liknande situation & de fick fixa allt för en stackars ponny...de flyttade dock till slut!!!

nä nu skulle de tydligen dröja ett tag till innan hon kunde hämta hästarna, hon va tvungen att stängsla först.
i min värld tar det inte ett par veckor att sätta upp lite stängsel, visst hon kanske har stora hagar men då kan man väl för f*n stängsla en liten hage till att börja med!

verkar som hästarna kommer gå kvar känns de som.

Fast det är ju tjäle i backen och det underlättar inte precis.

Måste bara fråga om det gäller en shettis och ett vblsto? Du kan PMa mig i så fall. Jag kanske känner till ägaren.

.......om man tillägger en "borgenär" som också får skriva under????????
Som åtar sig kostnad &/eller skötsel om ägaren/fodervärden "skiter i allt" ????

Har inte detta problem, men blir lite nervös, man vill ju verkligen inte hamna i den sitsen.....då de tidigare i stallet har varit i en liknande situation & de fick fixa allt för en stackars ponny...de flyttade dock till slut!!!

Om man åtar sig att på någotvis sköta en uppstallad häst så tar man också på sig ansvar enligt djurskyddet.
Vill man inte hamna i den sitsen så hyr man istället ut bara boxen/stallet och gör inget alls med hästen utan låter ägare/fodervärd helt och hållet sköta allt vad djurhållning heter.

En borgenär kommer inte att automatiskt ta över ansvaret enligt djurskyddet men blir den som blir ekonomiskt ansvarig om inte det betalas för hästen.

Tack för svar :laugh:!!!

Men det känns lite tråkigt måste jag säga.....jag hyr ut med spån & in & ut vardagar & in på helger enl. kontraktet & har lagt till halm & liten del kraftfoder ej i kontraktet ännu då det är i "provstadiet" & har även funderat på en viss mängd hö.

Men jag sköter dem inte (förutom en "kvällskoll" att alla har mat & kan gå & inte har några stora blödande sår:devil:)....men visst har man slängt in mat & mockat om det inte varit fixat hos någon av nån anledning - vanligtvis "bara" att det blivit "missförstånd" mellan ägare & skötare...händer sällan.

Helt enkelt så för man hoppas att om ett sådant scenario händer..."bara" är en häst i taget:eek: - Och vara så noga man kan med att välja hyresgäster:cool:

Mosig : Hoppas det löser sig för pållarna !!!!!!!

tack så mycket, det hoppas jag med!
pratade med P idag och tydligen är djurskyddet (länsstyrelsen?) inblandad nu. dock inte P som gjort anmälan utan faktiskt så är det S, lite märligt.
känns som att S vill sätta dit P nu då P har börjat säga ifrån rejält.
de blir bara värre och värre soppa av de här känns de som!

Nu är så klart lagarna i Sverige väldigt annorlunda gentemot i USA, men här är det så att om man klart och tydligt "överger" sin egendom, har den som sköter om egendomen rätt att sälja den. Det har varit hur många fall som helst på sistone med folk som har låtit bli att betala stallhyra och foder för sina hästar och helt enkelt försvunnit. Stallägarna har i många fall gått till advokat och fått rätt att sälja hästarna och behålla pengarna själva (i de flesta fallen har stallägarna inte fått tillräckligt mycket pengar för hästarna för att täcka de utgifter de själva har haft under tiden, men oh well). Ditt inlägg fick mig att tänka på detta. Folk kan vara riktiga snorvalpar när det gäller pengar och ta ansvar för djur... Usch.

Hoppas att det löser sig!

i detta fallet hade en sådan lag varit till stor hjälp.
men nu kommer hästarna att flyttas till helgen verkar det som, jag håller tummarna att det verkligen blir av denna gången!

OT
en kompis (eller nja... f.d egentligen) hade sina hästar installade i ett stall där det var ganska hög stallhyra, där stod klart och tydligt i kontraktet att om hästägaren undlät att betala stallhyra under tre sammanhängande månader fick stallägaren sälja hästarna för att täcka kostnaderna för stallhyran.
tyvärr så går det ju inte riktigt när hästarna inte tillhör personen som hyr stallplatsen skulle jag tro.

Såg pållarna idag. Ägaren har hyst in dom hos en kompis så länge. Kommer att köra förbi dom nästan dagligen. Får det nog bra igen iaf.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 241
Senast: Noak
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 835
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka