Knivar till gräsklipparen...

MittNyaJag

Trådstartare
Hur ofta slipar ni era?
Slipar ni dem alls? Varje vår? Varje månad under säsong?

Eller åker ni bara tills det inte fungerar längre och köper ny gräsklippare sen? ;)

När jag jobbat på kyrkogård slipades skären till åkgräsklipparna runt en gång i månaden och när jag poängterade för sambon att det nog var dags att slipa kniven på vår åkis så blev vi hjärtligt osams för han slipade ju minnsan den i våras så den är ju helt nyslipad!!

Så jag tänkte bara höra hur bukefolket gör..
Köpa en get kanske? :D

Sv: Knivar till gräsklipparen...

Byter kniv en gång i månaden. Har några stycken så jag alltid har en nyslipad att byta med. Lite arbetskadad kanske, jobbar också på kyrkogård.

Nu är jag inte insatt öht men något säger mig att en kyrkogårdsgräsklippare klipper lite mer än en hemmagräsklippare och då behöver kanske inte hemmaklipparen slipas lika ofta...?

Förra året slipades de säkert tre gånger under gräsklippnings perioden. Varav en gång fick vi köpa bättre begangnade för jag körde över en stubbe. :angel:

I år så är dom nyslipade en gång, men gräsglipparen har bara varit igång ca 30 minuter innan den la av så de är inte så välanvända..

Så det är bara en liten del av vår trädgård som är klippt, resten är vildvuxet och allmänt mysigt. :angel:
Tur man bor på landet och tur att man inte får lite ångest när man hör grannen klippa gräsmattan två gånger i veckan. :D

Den ska iaf klippas med grannens isis om nån vecka eller så. :angel:

Fast på en kyrkogård har du generellt sett fler klippare...
Man klipper ju gräsmattan hemma lika ofta så egentligen blir det ganska lika... (vi har relativt stor tomt..)
Visst går klipparna på jobbet mer än vad min klippare gör hemma, men jag har inte krävt att han ska slipa den en gång i månaden, bara en gång under säsongen (dvs ungefär en gång varannan månad...)

Oj, ja, det här var visst min ömma tå eftersom sambon kom med ungefär samma argument och inte ville lyssna när jag pratade. :angel:

Det varierar...Men vi slipar knivarna inför varje säsong minst!

Mycket beror på hur mycket rally jag kör eller om dagdrömmer och råkar hitta en sten eller så :D Sambon driver företag där de lagar och säljer gräsklippare så det är snabbt fixat...

Vår gräsklippare har inte fått sina knivar slipade på sisådär minst 10 år - innan det vet jag inte men kanske någon gång, den är cirkus 20-25 år gammal...

Slipa knivar? Vadå? ;)

Byter kniv när den börjar 'fuska' för mkt, dvs när för mycket maskrosor/gräs reser sig efter klippning. Oftast är gräsklipparen stendöd innan dess, men den här har gått på väl mkt sten, så nu fick den sig ett byte, sådär 10 år gammal.

Vad kostar det att slipa btw? Med tanke på att en ny - bättre med faktiskt - kniv kostade 250 pix?

Jag yrkesskör gräsklippare ca 6-8 h/dagen. Kör en Walker. Vi slipar ca 2-4 ggr/sesong. Byter mellan 2 klippdäck. Ett multi (med 4 knivar) Och ett med uppsamlare( 2 knivar). Jag kör allt med den, gräs, pinnar, löv, bark och det slinker med en och annan sten, ölburk, plastsaker osv.

En vanliga "Svennson" Klipper ju bara ca 1-4 timmar veckan. Om man har tomt. Och då kan man nog räkna med att det räcker med 1 ggr/år.

Hur ofta man behöver slipa berör på hur mycket du klipper, vad du klipper, maskin, knivar och kvaliteé. Det är dax att slipa när gräset "niger" och alltså reser sig efter klippningen.

Vi klipper bara en handfull gånger med vanlig klippare, oftare med trimmer/röjsåg eftersom vår gräsmatta sluttar för mycket. Klipparens kniv slipar jag själv en gång om året eller vartannat år, fem minuter med vinkelslipen och det kostar bara några ören i el. :)

Det beror ju helt på vad man har för klippare. På jobbet byter vi knivar ganska ofta i stället, det är tidsödande att slipa knivar och det blir inte alltid så bra. Så vi byter väl knivar iaf 2-3 ggr/säsong och slipar kanske knivarna en gång innan de byts ut.

Vi kör Stiga Pro Park och klipparna går ca 10-12 h/vecka under klippning igång.

Hemmaklippare känns ju som att det är en annan ekonomi i, där kan man lägga tid på att stå och slipa knivar istället för att köpa ny, vilket kan bli relativt dyrt.

:rofl: Tycker alltid det är lika roligt när gamla trådar hittar upp till ytan. Den här tråden är från 2008, hur hittar ni alla gamla trådar att väcka liv i? :D

Det undrar jag oxå!! :D
Även om mina knivar skulle behöva slipas nu... ;)
Fast, vi behöver starta gräsklipparen genom att kortsluta startmotorn med en bult oxå, så de slöa knivarna kanske inte är mitt största problem. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka