Knepig svullnad framsida av kotan?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillkillen kom in för ett tag sen med en ganska skum svullnad på framsidan av kotan. Svullnaden är enbart på framsidan, men känns mer som en utgjutning eller vätskefyllnad än en regelrätt svullnad. Ganska mjuk att ta på. Sitter ingenting på sidorna.

Inget sår, ingen värme, ingen hälta jag kan se i alla fall. Går varken upp eller ner av stillastående/rörelse. Helt oöm även för hård plapation.

Sitter på ett bakben om det har betydelse.

Vad sitter det för strukturer där? Om jag inte är ute och cyklar så finns det väl en slemsäck/bursa/liknande där? Vad mer?

Ska ringa kliniken imorgon och boka tid så får de slå några plåtar och/eller ultraljuda. Men är ju ändå nyfiken på vad som finns därunder och vad det kan vara (som vanligt, nyfiken alltså). Känns knepigt att han ändå är såpass 'svullen', men totalt obrydd, oöm och sval. Och vad jag kan se ohalt.

Storleken ja, det är en ganska ordentlig svullnad, den var lite mindre initialt, ökade sen och har legat still där. Men 'framåt', syns inte om du tittar på benet framifrån eller bakifrån, men från sidan så ser man att konturen är ordentligt störd. Kan ta kort, men såhär måttat mellan tummen och pekfingret ur minnet så är det 6-7 cm högt, och 2 cm brett. Med reservation för helt galna 'höftningar'
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Hur länge har han haft svullnaden?

Jag brukar vara iskall och vänta och se om det blir värre eller bättre när det gäller svullnader.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Hur länge har han haft svullnaden?

Jag brukar vara iskall och vänta och se om det blir värre eller bättre när det gäller svullnader.

Knappa två veckor, ge och ta lite (måste kolla i pappren om jag ska säga exakt). Så nu börjar isen ta slut.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

hur är den i storlek och form? min häst har en vätskefylld bula på ena framknät, stor som en halv vindruva och väldigt "vindruvslik" i formen - alltså klart avgränsade väggar, ingen diffus form. Detta är enl vet helt ofarligt och på min häst kommer den sig av yttre våld mot knät (han gick omkull).
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Äh vad fan, vänta en stund går jag ut och fotar, det är lättare. Jag beskrev den ju i första inlägget, men ska gå ut med kameran.

Brb.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

långa tåsträckaren skulle jag tippa på om det är på framsidan!
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

låter som han slagit till sig själv med en framsko helt enkelt.

kyl och avvakta.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

låter som han slagit till sig själv med en framsko helt enkelt.

kyl och avvakta.

Kylde gjorde jag när det var nytt (gav dock ingen skillnad, men man vet ju inte hur det skulle varit utan kylning), Kollade 'dagboken' och det kom 20/12, så det är exakt två veckor. Och han var alltså oskodd när det kom (han skoddes 21:a)

Dock kan han ju ha smällt i ändå, något annat. Det borde vara en påsmäll av ngt slag tycker jag.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

långa tåsträckaren skulle jag tippa på om det är på framsidan!


Nu får inte du vara med i min tråd längre :devil:

För att vara allvarlig så har just den tanken slagit mig, att den borde gå där. Men jag vill inte ha NÅNTING med några tåsträckare mer att göra på minst ett decennium =(
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Nu får inte du vara med i min tråd längre :devil:

För att vara allvarlig så har just den tanken slagit mig, att den borde gå där. Men jag vill inte ha NÅNTING med några tåsträckare mer att göra på minst ett decennium =(

:o

jag var hos veterinären igår, efter att ha gasat rätt in med bakbenet i kulhandsken på transporten...
ohalt, äter, inge feber osv, varm på benet runt smällen... skrittad sen 6/11 när det hände... vilade två veckor å sen nu red jag 3 dagar - ännu mer svullet... ringde vet, åkte in i går, chansade på tåsträckaren å fick väl typ mvg i anatomi av veterinären :angel::D

men hon ska ridas och hållas koll på... så idag fladdra vi bland molnen :D
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

:o

jag var hos veterinären igår, efter att ha gasat rätt in med bakbenet i kulhandsken på transporten...
ohalt, äter, inge feber osv, varm på benet runt smällen... skrittad sen 6/11 när det hände... vilade två veckor å sen nu red jag 3 dagar - ännu mer svullet... ringde vet, åkte in i går, chansade på tåsträckaren å fick väl typ mvg i anatomi av veterinären :angel::D

men hon ska ridas och hållas koll på... så idag fladdra vi bland molnen :D


Jag förlorade ju fullblodsstoet, fyra år gammal, för snart två månader sen pga en tåsträckarskada, så det är därför jag är lite.. allergisk.. mot tåsträckare just nu =/

(Det brukar gå utmärkt och är ju en 'bra' sena och oftast genuint god prognos. Men sån tur hade inte jag tyvärr. Som motvikt så nya fblkillen har tryckskador långa tåsträckaren BF, som inte bekymrat honom ett jota. Och jag hoppas verkligen de inte tänker börja göra det heller)
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

men gud, förlåt!!! Har inte läst det :o

nu vill JAG inte höra mer... :crazy: eller... vad var det för skada? halt?
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

men gud, förlåt!!! Har inte läst det :o

nu vill JAG inte höra mer... :crazy: eller... vad var det för skada? halt?

Finns långa trådar, men låång story. Jag kan skicka ett PM. Inte ett dugg halt. I början. Men jag skickar ett PM.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Jag har haft en häst med en vätskefylld bursa, vänster bakkotas framsida. Han var också helt oöm och påverkades såvitt jag vet inte alls av detta. Gicka igenom böjprov klockrent osv. Vid mycket rörelse te.x. under betesperioden ökade "knölen" i storlek. Men i takt med stigande ålder blev den faktiskt mindre och mindre. Kunde dock variera mellan att vara mjuk och lite hård att ta på.

Kolla här vänster bakkota. Titta INTE på hullet, jag hade precis köpt hästen....

Monty5.jpg


Några månader senare, även här syns det fast i en annan vinkel:
Monty2.jpg
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Min märr har haft något liknande och den gången berodde det på att hon fått en reaktion på en torntag som vi fick plocka bort. Det ledde inte till någon lymfangit, utan mer en svampig svullnad på kotans framsida. Kan ju vara något sånt.

Annars sitter ju den dorsala ledfickan till kotleden där, men med en så kraftig svullnad (ja, galla i såna fall) borde du känna gallor även vid de andra fickorna.
 
Sv: Knepig svullnad framsida av kotan?

Min märr har haft något liknande och den gången berodde det på att hon fått en reaktion på en torntag som vi fick plocka bort. Det ledde inte till någon lymfangit, utan mer en svampig svullnad på kotans framsida. Kan ju vara något sånt.

Annars sitter ju den dorsala ledfickan till kotleden där, men med en så kraftig svullnad (ja, galla i såna fall) borde du känna gallor även vid de andra fickorna.


Jag har ju inte rakat benet, men jag hittar bada sår/skråma/annat, och finns ingenstans han reagerar när man trycker. En tagg borde den inte gett mer besvär (infektion?) nu? La spritbandage när det var ganska nytt, men inget 'på' bandaget på mornarna. (Svullnaden gick ner lite dock, men sen upp igen när bandaget var av)

Kan ju prova raka det, men känns inte som jag kommer att hitta något. Men det vore ju trevligt med en så enkel lösning.

Ja det känns mer som en mjuk galla än svullnad, samtidigt så det finns inga av de ledgallor vid 'sidorna' som jag förväntar mig om det skulle vara kotleden. Utan känns mer (men jag är inte veterinär och inte expert) som en slemsäck eller liknande mer 'utgjutning'. Sitter det någon bursa/slemsäck/senskida/liknande där?

Initialt var jag lite nojig över lös benbit, men det borde väl gett en annan typ av svullnad?
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp