Knepig idé om longering

H

Helan

Var ute och promenerade med en unghäst (vid hand), som även behöver klättra i backar för att bygga lite muskler. Det skulle även jag behöva, men mitt knä tillåter inte att ränna upp och ner i backar dessvärre. Kom på den knepiga idén att bygga en stor longervolt med backar som böljar upp och ner på spåret. Är det en urdum idé eller nåt man kan vidareutveckla till nåt man kan ha nytta av (om man använder det med förnuft förstås)? Och i så fall hur stora ska kullarna vara, vilken diameter ska volten ha och hur många kullar på ett varv.
Alla åsikter om detta välkomnas, detta är enbart nåt som poppade upp i huvudet när latmasken i mig blev kreativ.

Sv: Knepig idé om longering

Såg en film om Pat Parelli, och där 'longerade' de i en hage med kullar, backar och små, ganska branta slänter. Såg kul ut.
Jag har några krondiken i hagarna, och ibland leder jag hästarna så de får hoppa över, också kul. Problemet som jag ser det är påfrestningen i nedförsbackarna, men det kommer ju per automatik - om man ska upp så bär det ju ner också...

idén i sig är väll god, men kan man inte lika bra ha en kuperad hage då?
bara en liten tanke... :)

Jag tänkte nog bara jobba i skritt på denna volt i så fall (eller vad säger ni?)Kul med Pat P. Då har jag inte tänkt helt fel då:idea:
Jag longerar över bommar ibland också, men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag longerar mina pållar ibland på ett fält som har en backe "naturligt".
Det behöver inte vara så brant för att ge bra resultat:).
Har du inga bönder i närheten att fråga??

Att bygga en kuperad volt, njaa.....
Blir nog lite lurigt att få till.
Ganska litet och runt, lätt att råka driva på så att pållen springer.
Känns som en rätt stor risk för vrickningar.
Men GÅR gör det ju säkert om man har ytor och en grävmaskin:p

/J.

Har egen grävmaskin, en massa jordhögar som jag schaktat bort från ytan där det blir ridbana och plats har jag också. :banana:
Sen får man väl lära hästen att man GÅR på denna volt, springa får man göra på platta marken.

Jag tror stenhårt på din ide!

jag skulle själv vilja kunna göra något sånt... men närmasta backen jag kan longera i ligger 5 km härifrån och det är dessutom så brant att jag tvivlar på att hästen kommer upp i skritt:rofl:

Låter som en riktigt bra idée!
Har faktiskt inte tänkt på det förut och jag har oxå en hyfsat djupt rotad latmask i mig så det kan ju inte bli bättre.. :)

Där jag jobbade tidigare så hade ägaren gjort en svagt lutande backe där hon longerade i skritt, d.v.s. halva volten backe, halva volten på plant underlag. Du behöver inte ha speciellt brant backe, det räcker med "låg" lutning.

Där jag jobbade tidigare så hade ägaren gjort en svagt lutande backe där hon longerade i skritt, d.v.s. halva volten backe, halva volten på plant underlag. Du behöver inte ha speciellt brant backe, det räcker med "låg" lutning.

Har du nån uppfattning om hur stor nivåskillnaden var från högsta punkten på backen till lägsta punkten på marken?

Tänker mig att två backar per varv kunde vara lagom.

Jag tycker att det verkar vara betydligt enklare att jobba den över bommar så den får lyfta på benen och därigenom bygga muskler, än att du ska försöka bygga en backig volt att longera i. :idea:

Det är inte riktigt samma muskler som används, jag vill kombinera och göra både och.;)

Jasså:D??
Då är det väl "bara" att sätta fart då;)!!

/J.

Hehe, rolig tanke, men känns det inte lite "slösigt" att göra en helrundvolt som man bara kan skritta i?

Jag håller också på med Pat Parelli och tänkte berätta precis som ovan att inom PNH finns något som kallas hilltherapy, där man longerar i någon lämplig backe, beroende på lutning kan man köra andra gångarter också.

Finns det ingen plätt i närheten som är stor nog att longera hästen på som har en naturlig lutning?
En annan tanke som slog mig, om man bygger en volt med backar osv, riskerar man inte att få stora pölar där vid blött väder?

Nä, jag skulle rekommendera att utnyttja naturens utformning istället, då kan ni ju variera er och hitta en annan backe när ni blir less på den första. :idea:

Du har en poäng i det, det tycker säkert hästen är roligare.:rofl:

Det andra löser man med dränering, dränering och dränering.

Om du gör en som inte är så liten, och kanske inte rund, så får du motion på köpet, då du hänger med hästarna runtikring backarna... Kan man ju även ha hinder i terrängen... Hmmm, känns kul, måste testa i hagens mest bängliga partier!

Det var inte mer än knappt en halv meter och "backen" sträckte sig över halva volten. Att gå upp för backar är ju bra för hästen men det är inte lika bra att gå ner, därför endast skritt i backen. Backen var jämn och doserad som en travbana ungefär.

Jag skulle nog inte ge mig på att bygga nåt liknande. Däremot har jag själv valt att tömköra hästar en del och där vi har hästar så finns det en skogsväg där jag har gått kvar på vägen medan jag låtit hästen gå ner i diket och där fått jobba lite extra genom att kilvar över sten, rötter och ris och sånt. Mycket nyttigt för hästen men inte så farligt jobbigt att själv gå uppe på vägen. Tilläggas ska att vi inte snackar krondiken utan mjuka slänter på sidan av vägen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka