Knepig hälta... råd mottages tacksamt!

F

Fullfart

Tänkte kolla om det finns någon kunnig som kan tänkas ha en idè om vad det är för fel på min häst.

Hopptränades för 1½ vecka sedan och direkt efter träningen när hon skulle travas ned så haltar hon mycket på vänster fram.
Min spontana tanke var att hon hade slagit i en bom och var öm.

Var dock lika halt i traven dagen efter. Fick rådet av en på stallet att kyla benet 20 min/dag, för hon tyckte att det kändes som att hon var varm i ett senfäste på insidan vä. fram.

Kylde i 3 dagar - ingen skillnad.
Hästen är skrittad/promenerad med inomhus under denna veckan. Men har inte blivit bättre. En kunnig bekant tittade på henne i söndags, tog henne på lina och hon haltar ju märkbart i vänster varv, men i höger varv ser det ju ut som att hon inte kan lyfta vä. benet riktigt.

Ingen svullnad, ingen värme i benet. Kan det sitta i bog-muskulatur?

Ska in på kliniken på torsdag, men är så rädd att det stirrar sig blinda på knäet och neråt...

Sv: Knepig hälta... råd mottages tacksamt!

Om hästen är synligt halt så kan det vara enkelt på klinik att bedöva led för led och hitta hältorsaken. Om skadan uppkom vid hoppträning så skulle det kunna vara sen/ligamentskada av något slag, vrickning, när hästen har trampat lite fel i en landning. Sådana skador syns inte på röntgen, men går utmärkt att hitta genom bedövningar. Min häst har ligament och senskador i kotleden, och ingen värme eller svullnad, tyvärr, så det var svårhittat, då hans hälta snabbt minskade mycket. Så jag skulle inte utesluta låg hälta bara för att hästen inte är svullen eller varm. Helt rätt att åka in till klinik tycker jag, lycka till!

Min veterinär lärde mig att när man tror/känns som att det sitter i bogen, är det oftast hoven.

Ni kommer förhoppningsvis att få svar på torsdag, hoppas det inte är ngt allvarligt.

Tack för era svar!
Hoppas också att det inte är något allvarligt.

Lindsen - Sa din veterinär varför det oftast är så? Och han/hon menade hoven och inte kotan?

Tack för era svar!
Hoppas också att det inte är något allvarligt.

Lindsen - Sa din veterinär varför det oftast är så? Och han/hon menade hoven och inte kotan?

Ja, det var så han sa, att det är hoven alltså.
Jag ringde kliniken för min häst kändes ojämn och det kändes som det satt i bogen, han sa då direkt att det är då förmodligen hoven, då det är ovanligt med hältor från bogen och när det är hoven känns det som det kommer från bogen (lite rörigt kanske). Mycket riktigt släcktes hältan i hoven.

Hoppas det inte är ngt allvarligt med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 724
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, förra veckan när jag longerade min kille så snubblade han och satte i ena knäet i backen men vi sprang efter o se så att han inte...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈