Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Sv: Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Det har jag faktiskt aldrig upplevt i något av barnens idrottssammanhang (ridning, konståkning, slalomskola, orientering etc,) men det finns tydligen folk till allt... Det är ju bara att kolla på föräldrarna på läktaren då barnen rider, det verkar ytterst ovanligt att de plötsligt skulle börja skrika på barnen och överrösta instruktören.
I det här sammanhanget hade jag nog snarare uppskattat om föräldrarna till barnen som trängde sig hade kunnat agera eftersom ledarna tydligen var totalt oförmögna.

Min upplevelse är att då det är "vardag" att föräldrar finns på läktaren så blir behovet av att spela pajas mindre än när föräldrarna vanligtvis inte är med men så får de tillåtelse någon gång per termin och då blir barnen ofokuserade. Sedan är det nog också en åldersfråga, en 4-åring har oftast ett större behov av att ha föräldern i sikte, för en 8-åring är det vanligtvis inte lika viktigt.

Nar mina barn var 4 sa red de en gang i veckan och gick pa gymnastik en gang i veckan, det rackte gott.

Nu nar de gar i skolan sa blir det lite mer. De har idrott nastan varje dag i veckan i skolan och sa gar de pa simning, gymnastik, dans och faktning via skolan (en del av detta ar alltsa pa lektionstid eller omedelbart efter skolan slutar kl 15). Utover det sa gar de pa gymnastik en gang i veckan, rider lektion en gang i veckan plus ytterligare ett ridpass (egen ponny) och ena dottern aker dessutom skridskor en gang i veckan (endast vinterhalvaret).
Men de gar inte pa fritids eller dylikt, utan "bara" i skolan 9-15 och resten av tiden ar de hemma, pa aktiviteter enligt ovan, eller leker med kompisar sa jag tycker det funkar bra.

Ridning i knatteskutt? :p Det måste vara ovanligt!:up: Har aldrig hört talas om det faktiskt! :)
De brukar väl mest köra det vanliga programmet::yuck:

Hos oss hade de det; på ridskolan på orten.
Liksom alla andra aktiviteter; de "hyrde in sig" hos klubbarna (golf, orientering osv) som finns häromkring.

Efter bara två gånger på Knatteskutt förstår jag helt och fullt varför de föredrar att föräldrarna inte är med. En del (ganska många) föräldrar la sig i hela tiden. Så fort deras barn inte gjorde som de ansåg vara korrekt började de hojta eller springa fram för att "tala sina barn till rätta". Ledarna gavs liksom aldrig möjligheten att hantera situationen själva, om det öht fanns en situation att hantera. Kan lätt påstå att föräldrarna stod för 50% av stöket under första kvällen på Knatteskutt.

Om jag inte kände förtroende för ledarna skulle jag helt sonika ta sonen ur Knatteskutt, eller ja... inte fortsätta gå efter prova-på-tillfällena och således inte heller betala för hela terminen.

Jag tycker att det är rätt så befriande att lämna sonen så att han får lära sig att lyssna på och göra som, andra än mamma och pappa, säger. Han får lite mer frihet, blir lite mer självständig som inte behöver ha en förälder vakandes över sig hela tiden.

*KL*

Vår son var alldeles för osäker när han gick för att bli lämnad själv i några relativt okända vuxnas "omvårdnad". Han höll mig i handen hela första tillfället och stora delar av det andra. Vid det tredje peppade vi innan och han valde själv att släppa och vara "själv" med i gruppen. Dock var vi med vid varje tillfälle.

Vi talade om det med ledaren vid första tillfället när det sas att "barnen ska lämnas" och fick (givetvis) undantag när vi förklarade läget.

Angående föräldrar som lägger sig i såg jag inga sådana när vi var med på Knatteskutt. Dock en förälder som (liksom oss) var närvarande nästan varje gång som jag hade ÖNSKAT lagt sig i, eftersom hennes barn störde ALLA andra barn, ledarna och hela upplägget i princip hela tiden. Någon gång stod hon och ropade "men F... nej, spring inte dit nu... nej F, nu får du sluta" osv. TOTALT effektlöst; F verkade inte överhuvudtaget reagera. Hade det varit jag hade jag nog faktiskt jagat ifatt barnet och lyft in det i bilen och åkt hem.

Den föräldern kanske i stället skulle ha testat att inte vara med i salen under gympan? Har sett många barn som beter sig helt annorlunda när inte föräldrarna är med = lyssnar på instruktören.

Den föräldern kanske i stället skulle ha testat att inte vara med i salen under gympan? Har sett många barn som beter sig helt annorlunda när inte föräldrarna är med = lyssnar på instruktören.

Kan hända...
och sen har jag också tänkt tanken (då jag hört "rykten" från annat håll om samma barn långt senare) att barnet kanske faktiskt var sitt allra BÄSTA jag de gångerna jag såg det. Man vet ju inte varför det var såhär....

Känns lite vanskligt att bara leda i grimma tycker jag.

Vad menar du med vanskligt? Nu känner jag mig jättedum :nailbiting:.
Jag tycker att det är bra faktiskt, de får lära sig sitta rätt och styra med kroppen i svängarna och sådant. En termin är ju 10 lektioner, och sedan får hon börja på "riktig" nybörjarridning.

Att man inte har så mycket att sätta emot en häst ( inte ens en shettis) i bara grimma om något händer... Sedan, OM något händer så att man faktiskt tappar hästen så har inte barnet en enda chans på jorden att stoppa eller styra om hen inte har tyglar. Jättebra att träna utan tyglar, men i så fall med tyglar med knut på och faktiskt att barnet då o då får öva på att hålla tyglarna själv, o grimskaft att leda med men kopplat till bettet.

Då fattar jag, virrade ihop mig lite i tolkningarna... Det håller jag med om, speciellt som alla föräldrar inte är hästvana. Kopplade ihop det med följande inlägg om sitsen och fick för mig att du menade att man inte kunde lära sig rida rätt... Skyller på att jag var lite trött :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka