Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Sv: Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Men hästvettskursen utvecklas väl till ridning efter ett antal gånger? Som ridlärare måste jag säga att jag tycker det är föredömligt av ridskolan att låta Barnem börja så!

Känns lite vanskligt att bara leda i grimma tycker jag.

Ni vars (mindre) barn rider, hur är det upplagt? Och vad kostar det?

Båda mina pojkar tycker att det är kul att rida och brukar hänga med mig och rida på min häst ibland. Han är ju dock alldeles för stor för dem (drygt 150 cm) så de får ju mest skritta runt (stora killen travar också och har galopperat en gång). Har funderat på ridskola, men på vår närmaste är det antingen ren ponnyridning med ledare eller så börjar det med en "hästvettskurs" som endast är hästskötsel. Jag skulle vilja ha ett alternativ som innebär att de får prova på att rida mer på riktigt, på ponnyer i deras storlek.

Vi rider inte än, A har bara åkt häst på mina medryttarhästar (ägs släkting) 155 o 160. Han tycker det är roligare än ponnyridning de gånger vi varit på sådana ställen, så jag är lite orolig att han inte skulle gilla knatteridningen. Vi har bara travat en gång och så har han galopperat framför mig i sadeln när han var 2, nu är han för stor.

Upplägget är
Söndag, boka innan varje gång, ca 200 kr (minns jag vagt), från 3 år. Det är brilliant nog inte en anmäl i början av terminen och bit dig fast kurs.

En timma borsta häst, en halvtimma åka häst. Förälder tillgänglig för att leda.

Tyckte A var för liten när han fyllde 3. Nu snart så tror jag kanske han kan klara en hel timma borsta och en hel halvtimma åka utan att det är för mycket. (40 min + 20 min skulle nog passat oss bättre). Jag kan hålla A lugn och stilla i ca 20 minuter i alla fall, sedan börjar han åka som en pingpongboll mellan hästarnas ben (medryttarhästarna är ursnälla) känns otäckt med ponnies.

Senast ändrad:

Ni vars (mindre) barn rider, hur är det upplagt?

På min ridskola måste man vara minst sju för att få börja de riktiga ridlektionerna, tycker det är en ganska bra ålder eftersom de ska kunna lyssna och koncentrera sig ganska länge för att vara med på en lektion, även om de bara sitter till häst kanske 30 minuter.

Innan dess finns det ridlekis, tror det är tio gånger med hästskötsel etc, och så rider man en eller ett par gånger, och så knatteridning, som är 30 min med ledare.

KL
Ja jag vet inte jag....min son blir fem i januari och jag tycker det känns lite tidigt att börja skola in honom i det här kalenderlivet som vi vuxna är så förjusta i. Blir det inte för mkt intryck om de först är på förskola (min son går nästan heltid) och sen aktiviteter på fritiden? Det känns som han inte orkar med det riktigt, men samtidigt så verkar ju många barn tycka att det är väldigt kul? Jag har också funderat på gympa, men det känns som pulkaåkningen och skogspromenaderna vi redan gör räcker? Hur resonerar ni andra?

Just nu med treåring resonerar jag som att dagis räcker gott och väl på vardagar. Däremot hittar vi gärna på någonting på helger. Jag gillar att gympa, A gillar att gympa och om vi kan göra det en halvtimma tillsammans och en timma var och en för sig en annars tråkig söndag så är det perfekt.

Tänker likadant med ridning, om inget är planerat en söndag, vi båda gillar hästar och ridning, varför inte köra på knatteridning tillsammans. Iom att man köper en gång i taget.

Men det känns för tidigt att planera in en fastlagd aktivitet som måste genomföras varje Xdag klockan Y medan jag sitter i ett trist omklädningsrum och läser en bok. Fast vi funderar på om inte simning måste till snart av säkerhetsskäl. Undrans när man börjar.

Minisim finns från runt två år. Jättemysigt att bada med sitt barn i varm bassäng dessutom :-)!

Låt barnet börja med en aktivitet när han verkligen vill! Om de går heldagar på fsk är det ju fullt ös ändå. Vår kille går 15 h o kommer framöver att gå 25 h när jag börjar jobba i november o när de går så pass lite finns ju mer utrymme för aktiviteter. Han tycker att alla tre aktiviteterna ( mulle, gympa o sim) är jättekul! Mullesäsongen är dessutom kort, typ två mån på hösten o tre på våren.

Min 5-åring började med capoeira en gång i veckan när han var 3 år gammal. Då låg den aktiviteten på helgen så det krockade aldrig med förskolan. Nu har han Knatteskutt klockan sex på torsdagar och det funkar bra eftersom han är i förskolan till klockan tre så vi hinner hem, äta och ta det lite lugnt innan vi ska iväg.

Men capoeiran var vi tvungna att sluta med just för att det krockade med förskolan. De flyttade den till en vardag klockan halv sex, till just en av de dagar då grabben är i förskolan till halv sex.

Vår går 9-15, ibland 15.30.

Den jympa jag hittat ligger i så fall på lördagar, vardagar orkar inte jag binda upp mig, det kommer krocka med jobb alldeles för ofta.

Ni vars (mindre) barn rider, hur är det upplagt? Och vad kostar det?

Båda mina pojkar tycker att det är kul att rida och brukar hänga med mig och rida på min häst ibland. Han är ju dock alldeles för stor för dem (drygt 150 cm) så de får ju mest skritta runt (stora killen travar också och har galopperat en gång). Har funderat på ridskola, men på vår närmaste är det antingen ren ponnyridning med ledare eller så börjar det med en "hästvettskurs" som endast är hästskötsel. Jag skulle vilja ha ett alternativ som innebär att de får prova på att rida mer på riktigt, på ponnyer i deras storlek.

Det kostar 1700 kronor per termin (15-16 ggr) på vår ridskola. En lektion är 45 min varav 15 min stalltid (rykta, kratsa hovar, sadla alt. sadla av beroende på om stalltiden är före eller efter, varannan vecka - hästarna är tränsade när vi kommer) och 30 minuter ridtid. Man får börja det år man fyller 3 år.

Stallet är litet och allt är anpassat för barn med barnvänliga höjder och ett färgsystem på hästar och utrustning för barn som inte kan läsa. De har bara ponnyer (från 84-130cm). Min dotters favorit heter Nisse, har röda grejer och är minst på 84 cm i mkh. Det är honom hon rider på bilderna. 7-9 ungar i varje grupp, i dotterns grupp 6 tjejer och två killar.

De första två terminerna så gick jag bredvid och ledde, de hade dock sadel och träns förstås - men nu termin 3 och 4 har hon ridit delvis själv och helt själv, termin 3 enbart själv i skritt men nu termin 4 även i trav. Föräldrarna finns dock med inne i paddocken, några leder men de flesta inte. Har grimskaft med oss för att "koppla på" vid behov. De tränar på ridvägar, hållningen (sträcka på sig som prinsar och prinsessor), sitsen, hälarna ned, hålla tyglarna på rätt sätt, rida lätt, stå i "kanonkula" (lätt sits), rida barbacka, balansövningar osv.

De har hopplektion var 3:e vecka, mest bommar och max 1dm hinder. De rider ut i skogen var tredje vecka, ett par ggr per termin är det teori. De får träna på allt från hästens delar, hästens utrustning, hur man sadlar och tränsar och allmänt stallvett.

Allt på ett väldigt pedagogiskt barnvänligt vis så att det är kul för ungarna samtidigt som de utvecklas. Terminerna går från mars-november då det ännu inte finns ridhus (och det är ju inte kul att frysa rumpan av sig som femåring). De har en superfin paddock med läktare, och gummiflis som underlag. Vi är verkligen jättenöjda, både barn och föräldrar :love:

Två bilder på min dotter från ridlektionerna. Första bilden är slutet på termin 3, andra bilden början av termin 4. Hon har ingen möjlighet att rida hemma, har suttit någon gång på min medryttarhäst bara.

ridbild1_522dfd29e087c32af2922ec4.jpg
ridbild2_522dfd2a9606ee4593d29ce0.jpg

Senast ändrad:

Dottern är snart 4 och känner att en aktivitet i veckan räcker!
Till våren får hon gå på dans om hon vill, men troligen då välja mellan det och gympan, vi får se!

Pixietail och ni andra som svarat: Tack för att ni delat med er, vill gärna höra av fler också förstås! Det verkar jättekul med typ ridlekis, får se om jag hittar något sådant i krokarna!

Valet och kvalet har drabbat mig.
Någon som har erfarenheter av Knatteskutt? Är det kul, eller bara effektiv marknadsföring och en ful t-shirt?

Jag tycker Knatteskutt-konceptet var toppen! Vår grabb gick när han var 4 och tyckte det var jättekul.

Det är nog olika på olika orter, men just att prova många olika saker tyckte jag var bra. Det var fotboll, golf, ridning, brottning, gymnastik, dans mm som de fick prova. Så att man inte bara får prova det som mamma/pappa gillar i sportväg.

Och han älskade t-shirten! ;)

Kul:)

har bestämt mig för at börja med friskis familjejympa, ska bara bli frisk först... Siktar på kommande helg, så håll tummarna!

KL
Ja jag vet inte jag....min son blir fem i januari och jag tycker det känns lite tidigt att börja skola in honom i det här kalenderlivet som vi vuxna är så förjusta i. Blir det inte för mkt intryck om de först är på förskola (min son går nästan heltid) och sen aktiviteter på fritiden? Det känns som han inte orkar med det riktigt, men samtidigt så verkar ju många barn tycka att det är väldigt kul? Jag har också funderat på gympa, men det känns som pulkaåkningen och skogspromenaderna vi redan gör räcker? Hur resonerar ni andra?

När vi gick på Knatteskutt med sonen var det när vi var hemma på heltid med båda barnen ett helt år. Då tyckte vi han kunde behöva en gruppaktivitet med andra barn en gång i veckan.

Nu med förskoleklass respektive förskola hela dagarna så har vi INTE bokat in några aktiviteter alls utöver det. De är på fsk 7-16.15 varje dag och sen när vi kommer hem är det ca 2,5 timmar innan läggdags (läggs vid 19-19.15) och de timmarna tycker vi inte det behövs eller ens är lämpligt för en 6 och 2åring med aktiviteter även kvällstid.

Vi gör istället sporadiska aktiviteter som att åka och bowla, åka till badhuset, gå ut och plocka bär/svamp, åka ut med båten osv på helger (och de två vardagar som de slutar vid 12).

Så; jag håller med dig. Det behövs inget mer i den åldern. När ska man ha tid att varva ner en vanlig vardagkväll tänker jag.... alltså även barnen! Sen är det säkert olika på olika barn.

Ridning i knatteskutt? :p Det måste vara ovanligt!:up: Har aldrig hört talas om det faktiskt! :)
De brukar väl mest köra det vanliga programmet::yuck:
Tillfälle 1: Introduktion och lekar

Tillfälle 2: Fotboll (Ute)

Tillfälle 3: Orientering (Ute)

Tillfälle 4: Handboll

Tillfälle 5: Friidrott

Tillfälle 6: Basket

Tillfälle 7: Brottning

Tillfälle 8: Volleyboll

Tillfälle 9: Gymnastik

Tillfälle 10: Avslutning

Vi anmälde barnen till Knatteskutt när de var 4 (?). Hoppade av efter första gången...
Barnen fick då stå på led och sedan springa och hoppa upp på en madrass. Helt ok enligt mig och barnen tyckte det var kul. Problemet var bara att de oengagerade ledarna inte märkte att ett gäng killar ställde sig som nr 2,3 och 4 VARJE gång. Utan att bli tillsagda på något sätt.
Programmet var inte heller vad jag hade trott, av de 10 gångerna var det inlagt 5 st kampsportspass (kendo, karate etc.) och eftersom jag vet att de sporterna kör gratis "prova på" så kändes det inte som något jag ville betala Knatteskutt för.
Jag ser heller inte anledningen till varför jag som förälder till en 4-åring inte ska kunna sitta på läktaren. Det hade inte fallit mig in att lämna över ansvaret på barnen till den sortens ledare som fanns på vår Knatteskutt.
Nu ser det ju säkert helt olika ut över landet, både vad gäller aktiviteter och ledarmaterial.

Efter bara två gånger på Knatteskutt förstår jag helt och fullt varför de föredrar att föräldrarna inte är med. En del (ganska många) föräldrar la sig i hela tiden. Så fort deras barn inte gjorde som de ansåg vara korrekt började de hojta eller springa fram för att "tala sina barn till rätta". Ledarna gavs liksom aldrig möjligheten att hantera situationen själva, om det öht fanns en situation att hantera. Kan lätt påstå att föräldrarna stod för 50% av stöket under första kvällen på Knatteskutt.

Om jag inte kände förtroende för ledarna skulle jag helt sonika ta sonen ur Knatteskutt, eller ja... inte fortsätta gå efter prova-på-tillfällena och således inte heller betala för hela terminen.

Jag tycker att det är rätt så befriande att lämna sonen så att han får lära sig att lyssna på och göra som, andra än mamma och pappa, säger. Han får lite mer frihet, blir lite mer självständig som inte behöver ha en förälder vakandes över sig hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka