Knastrande häst!

Byange_stall

Trådstartare
Hej, behöver lite goda råd.... För snart 2 mån köpte vi ny poppo. En större val som jag skulle ha som tränings och tävlingshäst i hopp o dressyr. Han hade stått ett tag pga senskada men skulle vara igång för tävling i hopp nu! Helt ok pris - men jag märker hela tiden nya saker på honom.
När vi provred honom så var det inget jag reagerade på, vi red då i ridhus på mjukt underlag. Nu märker jag att han känns låghalt på ett ben fram, hovarna fram växer olika, höger fram vx tydligen snabbare än vänster. Hovsl min trodde att han kunde haft en släng av fång vår 08. Jag hör när jag borstar honom att det knastrar i hela bog och mankpartiet. När han böjer benen fram, han var oxå väldigt snubblig när vi fick hem honom men då var han väld lång i tåna fram...
Har hört att knastrandet beror på förslitningar, kan man verkligen tävla en sådan häst. Till och från går han orent... På de 6-7 veckor vi haft honom så har han nu stått 3 v för jag väntat på Eqterap, hovslag och nu veterinär...
Tycker denna häst är supertrevlig, och underbar att rida de dagar då han går rent... Men oftast när han rids så känns han alltså i otakt. Bättre nu än tidigare dock men har nu sula fram, linimenteras alla ben och bandage, linement och massage hela bogpartiet....
Vad göra - försöka fortsätta och muskla hästen rätt, eller hävda dolda fel. Har inte haft honom på öppet köp! Hästen har reserv för ett framben och är inte förs för hela köpesumman i A1....
Kom gärna med råd - fler som har knastrande hästar????:cry:

Sv: Knastrande häst!

Aldrig hört en knastrande häst direkt, bara att det knäpper i ben ibland när hästen kanske stått still länge. Annars kanske det är bäst att åka in till klinik och kolla igenom hästen ordentligt, hästar ska inte gå orent. Sen kanske dom är stela och knackiga pga dom inte har några muskler och att dom blir mjukare ju mer man rider men dom ska inte vara orena.

På vilket sätt skulle ni kunna hävda dolda fel? Är hästen röntgad och allt de där innan köpet?

Sen undrar jag hur det kan knastra när du bara borstar? Min polle kan bli elektrisk och då knastra när jag borstar..

Han är vet besikt utan anmärkning, dock sned i hovarna fram. dvs vinklarna var olika på höger resp vänster fram. I början när vi fick hem honom så snubblade han mkt. Men det är bättre nu efter skoningen...
Det jag funderar på är om det kan vara något gammalt som ligger i bogen pga dålig sadel sedan tidigare. Han var omusklad när vi köpte honom och han har blivit bättre. Skrittar honom mkt i skogen. Han var kantig över ryggen.
Dolda fel - helst vill jag ha hästen fräsch för jag har verkligen fastnat för honom. Men kan det vara fång eller någon pålagring som gör att det till o från verkar som han går orent. Han är dock stel så han blir bättre när han rört på sig. Det är inte knaster som på vid täcken utan att det knakar i lederna när han rör på halsen, frambenen mm. Man hör det när han skall sänka huvudet och äta hö. När han lyfter benen fram mm. Det låter obehagligt.
Vet kommer på måndag samt att jag ringt till EQ och de säger förslitningsknak!
Vad kan man göra för jag vill helst ha denna häst kvar. Tillskottsfoder, sjukgym --- Pengar är inte allt men jag vill kunna använda hästen!:bow::confused:

Men vad sa equiterapeuten? För det lät som att du har haft ut en.

Kanske läge att åka in till klinik å röntga om vet nu hittar hälta.

Det är nog inga dolda fel om det är pålagringar eller fång osv för det går att upptäcka vid besiktning. Jag har aldrig hört att dom skulle knaka pga förslitningar, mina leder knakar också en hel del och jag är inte försliten..vad jag vet iallafall. Kanske värt att prova nåt slags tillskott för lederna och se om de skulle hjälpa lite?

Jag har hört att om det knakar/knastrar/knäpper i leder så kan det vara att det inte finns tillräckligt med "smörjmedel" i leden. Ledvätska mao.
Har inte heller hört att det direkt innebär förslitning.

Jag får ut en veterinär på måndag och har rådfrågat Eq 2 st olika. De skall komma och gå igenom honom i veckan. Har blivit tipsad om Glukosamin och ngt "form" och att det kan vara ledvätskan. Visst knakar det i mig oxå - utan att jag är utsliten! Men ändå, hovslagarn sa att det syns på hovranden att den är bredare på ena hoven än den andra och att det kan vara fångkänningar, därför oron... Just detta att ena hoven växer snabbare än den andra samt att han var väldigt snubblig på det benet och att han där även haft en senskada tidigare förstärker oron lite. Ridläraren sa vid "första" lektionen att han inte var ren och att det skulle kunna vara flera ben... Eftersom jag vet att han tidigare ej haft inpassad sadel så. Jag hoppade då av honom och ledde honom tillbaka. Han får oxå hiskeliga gallor och kotor över natten. Liniment och natt- bandage och har nu beställt allt fr Back on track, glukosamin, tillskott, bokat vet och EQ.
Efter vet koll igen kanske jag vågar rida honom mer! Har masserat honom varje kväll och han ser inte halt ut tycker jag. Han springer gärna och skuttar i hagen så han verkar inte heller ha ont så...
Mest orolig antar jag!

Blev mest orolig för att jag inte skulle kunna ha kvar denna underbara häst... Har haft lite otur innan med melanomsto (skimmel), köpte nordis med benpålagringar(vi köpte två men en var ju frisk, tidigare travkörd) ... och tidigare ett halvblod som slog omkull i hagen och fick sättningar i hela kroppen.... har klarat mig i över 12 år utan skador på hästar och nu verkar det komma hela tiden. Med mina eller inhyrda, får väl snart klipp kort på ATG!

EQ har inte varit hit ännu - bara ringt till 2 olika per telefon. Ngn av dem skall komma i veckan...:rofl:

men varför köpte ni honom om han hade haft senskada och olika vinklar på hovarna osv osv? det blir ju bara problem och att han inte är försäkrad fullt ut gör ju inte saken bättre. blir inte roligt att utreda/behandla en sådan häst.
måste tyvärr säga att försök att inte fästa dig för mkt vid hästen:,( och åk genast till klinik och utred...låter inte alls bra. låt en veterinär kolla med röntgen osv en equterapeft har inte röntgenmaskiner.

Han hade inte ngt problem med senan och vi rådfrågade flera olika veterinärer. Sattes han bara igång försiktigt så var det ok. Skadan var fr 2007 och han var friskförkl fr vår 08. Hovvinklarna var ganska små i skillnad men det verkar som om en hov växer snabbare och behöver tätare kontroll. Det stod inget om hovvinklarna i vet besiktn. Förutsättn i köpavtalet var att han skulle gå att ha för hela summan i A1 men när förs brevet kom till oss så stod det reserv som tidigast går att ompröva febr 09.... Alltså inte som tänkt vid köpet. Vi trodde att vi kunde skicka in den vet besiktn och att det då skulle gå att lägga upp A1 som köpesumman - men det hjälpte alltså inte...

När förs brevet kom hade vi redan haft hästen ngn vecka och blivit fäst vid den. När man rider på raka spår, i skog och mark samt på hårdare underlag så verkar han inte gå ojämnt men när man jobbar i ridhuset med att öka och minska volt, byter om volt så verkar han ojämn och släpper.

En häst som är dåligt musklad kan gå väldigt ojämnt och till och med kännas halt.
Tyvärr tror jag att du köpre dig problem med denna häst. Vad vill du med hästen och hur gammal är du (tänkte bara vad du har för ambitioner med ditt hästliv?)?
Tävla?
Träna?
Skritta i skogen (enbart! pga att skadorna upprepar sig hela tiden)?
Lägga ner en förmögenhet på liniment, eq etc?
Tillbringa halva tiden med att linda på/av ben, massera etc?

Hästen är 13 nu och jag snart 40, har inga stora ambitioner utan vill bara ta någon tävling på hemmaklubben och i närheten för skojs skull. Vill ha en häst att träna med, har inte tävlat på många år men vill kunna träna hyfsat. Vill ha en häst att lufsa i skogen, träna dressyr, hoppa lite (ca 1m) - en allt iallo häst. Att liniment, glukosamin kostar gör mig inte ngt. Tycker att krämpor finns på många hästar. Vill bara inte att han skall ha ont...Om om han har det så tycker jag att han var alldelens för dyr för att vara promenad poppo. Har ju gett nästan 50!
Det kan vara för att han är omusklad för han känns inte oren när han går i rätt form. Bara när han springer så där lång som en giraff i halsen som han ser oren ut och att det kan vara lite otakt...
Mitt mål med honom var att ha en häst som kan det mesta (dressyr) och som passar mig i gång/storlek mm...:banana:

Att hovarna växer olika beror sannolikt på att han belastar dem olika. Och är det så, så beror det troligen på att han har ont ngnstans. Antingen i hovarna, benen eller bogen.

I vissa fall är det så enkelt att det är dålig hovskötsel som är problemet. Men det kan ju också bero på annat.

Ta ett snack med din hovslagare om detta och försök att behandla hästens hovar som för att se om det är där felet sitter. Det behöver inte alls innebära att han har förslitningar eller problem som kommer att hindra honom att prestera i det du önskar. Men det är ju viktigt att man går till botten med såna här problem innan det blir stora förslitningar och skador på hästen.

Hästen är 13 nu och jag snart 40, har inga stora ambitioner utan vill bara ta någon tävling på hemmaklubben och i närheten för skojs skull. Vill ha en häst att träna med, har inte tävlat på många år men vill kunna träna hyfsat. Vill ha en häst att lufsa i skogen, träna dressyr, hoppa lite (ca 1m) - en allt iallo häst. Att liniment, glukosamin kostar gör mig inte ngt. Tycker att krämpor finns på många hästar. Vill bara inte att han skall ha ont...Om om han har det så tycker jag att han var alldelens för dyr för att vara promenad poppo. Har ju gett nästan 50!
Det kan vara för att han är omusklad för han känns inte oren när han går i rätt form. Bara när han springer så där lång som en giraff i halsen som han ser oren ut och att det kan vara lite otakt...
Mitt mål med honom var att ha en häst som kan det mesta (dressyr) och som passar mig i gång/storlek mm...:banana:

Men hur ser han ut när han rör sig fritt i hagen och när du longerar då?
Hästar ska inte ridas som giraffer. Kan inte din tränare hjälpa dig att se detta med otakten och ojämnheten så kanske du kan vända dig till en annan tränare. De ska kunna se sånt.
Lycka till med din nya kompis.

Han går i rätt form när jag rider - men inte med annan. Han kan vara felriden innan hos förra ägaren. Jag känner inte att han går orent när jag rider men när vi hade medryttaren på lektion så sa ridläran att han gick orent. Då ville han inte gå ner på tygeln och jobba med ryggen...
Rider honom mkt i dressyr skritt i skogen!
Förhoppningsvis är det bara ledvätskan och att han är omusklad. Han har dock börjat få mkt rundare rygg och kompisar säger att han börjar bli fin i formen nu. Han var för tunn tyckte jag när vi tog hem honom med tanke på att han gått på betet innan vi tog hem honom..

I det läget skulle jag INTE låta nån annan rida hästen, då hästen uppenbart behöver gå i rätt form för att må bra.
Undvik att rida på böjda voltspår om hästen har svårt att hålla balansen, använd träden i skogen som slalombana istället:D

Nu är det bara jag som rider honom och vi rider mkt i slalom i skogen, rakt upp bland träna och klättrar. Vi rider på blandat underlag, grusväg, skritt på asfalt, skogstigar. NU har vi börjat med Form och idag när jag red honom så känns han faktiskt fräsch. Vi var in i ridhuset en stund och travade och galoppade efter fyrkanten och han kändes helt ok. (Helt underbar så klart!) Sista tiden har bara jag ridit honom (ngn gång en kompis), men hon är duktig så där går han rätt, förhoppningsvis så är det detta med att han varit omusklad och riden i fel form. Knastret hörs ju fortfarande men vi har ju bara haft Form tillskott en dag. Såg att man skulle ta bort betfor om de är svällda i benen - ikväll är han torr och fin, hoppas att han inte har gallor lika imorgon. Massagen (har köpt både filmen och köpt böcker) har 0xå gett resultat antar jag. Idag hade han kliv som en älg.
Pigg och framåt! Yes... Får höra vet imorgon - vi skulle rida honom då så hon ser honom med sadeln på volten.

Så bra då. Då får vi önska dig lycka till framöver:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hejsan! Jag har nyligen köpt en häst som i somras importeras till Sverige från Irland. Under de första veckorna som han stod hos oss så...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka