Knaster i benen!?!?

TinyWiny

Trådstartare
Kollade till hästarna på sommarbetet lite sent idag, och tur var väl det:eek:

Araben hade ett litet sår så vi tog med dem hem för att tvätta av vad vi trodde var ett litet sår...

Han var ju inte halt eller så...

På hemvägen blir han dock stelare och innan vi är hemma markerar han (en promenad på ca 800 meter).

Väl i stallet är dock såret inget allvarligt, men när man tar på benet knastrar det:eek: eller det känns som om det knastrar!

Han svullnar så att såret glipar och blir varmare och varmare...nu är han halt:crazy:

Ringer jour vet. som inte vill komma ut, men säger att det som knastrar är luft:eek: han kallade det för något men jag minns inte vad:crazy:

Hade som tur var butta kvar sen förra omgången:cool: så på vet,s inrådan fick han det och lindat över hela hasen och benet, han verkligen avskyr allt på benen så detta var ju kul, inte.

Nåväl, hoppas få tag på någon imorgon som vill kolla honom.

Men hur kan han fått luft i benet:confused:såret var inte djupt, bara ett skrap...

Fattar inte var han fått det ifrån heller? släppte dem i ny hage i går och gick ju igenom den noga innan vi släppte dem.

Nån som vet vad detta med luft i benet är?

Är det allvarligt?

Orkar inte med fler sjuka hästar, min ekonomi tål inte detta:cry:

Sv: Knaster i benen!?!?

Mina hästar var på rymmen för mååånga år sedan. Gammelstoet hade fått en smäll på nosryggen och hade näsblod. Hon svullnade upp kraftigt på ena ansiktshalvan och det knastrade när man tog på det. Förklaringen jag fick var att det var en blödning och luftbubblor i det på nåt vis. Kan inte förklara varför eller hur det blir så. Jag var ordentligt orolig ett tag och trodde att det var nån splitterfraktur på nosbenet eller nåt sånt. Hon fick Butta ett tag och knastret och svullnaden försvann så småningom.
Hoppas det går bra med din häst också!

Sv: Knaster i benen!?!?

Ja att det inte var brutet här var ju lätt att se, då hade han ju varit halt på en gång antar jag...

Men det var riktigt otäckt att känna det:eek:

Hur länge fick din häst stå?

Hur länge fick hon butta?

Tack hoppas också han blir bra snabbt:crazy: dottern (hennes häst) har så mycket planer inför hösten också händer detta:(

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 810
Senast: höstmåne
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 659
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: ufot
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
1 008
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka