fejt

Trådstartare
Vi har köpt en ponny som har en del underliga beteenden för sig. Han är 16 år och importerades från Irland vid 10 års ålder. Vi köpte honom av en tjej som haft honom i fyra år. Hos oss har han bott i två månader. Han är svårriden(på bana ej ute, där går han som tåget) då han gärna sticker upp huvudet och rusar. Ägare innan tjejen vi köpte av har satt starka bett vilket lett till att han har förhårdnader framför sista kindtanden och känsliga mungipor. Han är väldigt ryckig i huvudet och tycker inte om att bli borstad på halsen. När det regnar går han och slår med huvudet väldigt kraftigt och söker skydd bakom en om man leder honom. I hagen, i regn, lägger han in huvudet bakom ena frambenet som skydd. Man kan ju undra varför vi köpte honom. Han älskar uteritter och är överlag en väldigt positiv,glad och orädd ponny. Han är frisk och mycket snäll i hantering. Han har en extrem charm. Vi hade heller inte så mycket pengar att lägga ut på en ponny så vi fokuserade på hälsa och trevlighet. Sen han kom till oss har en kiropraktor behandlat honom två gånger. Han satt fast i bogarna och i korset när han kom. En tandläkare har också tittat på honom och han har inga problem i munnen. Det jag vill ha råd om gäller att han plötsligt blivit svårfångad i hagen. Han går i en normalstor vinterhage tillsammans med ett sto som är boss. Vissa dagar kommer han travande när jag kommer och sticker självmant huvudet i grimman. Andra dagar (de flesta) börjar han när jag kommer närmare än 10 meter springa i en cirkel runt mig. Jag driver då på så länge han visar mig baken men backar då han stannar och lyssnar. När han står stilla och uppmärksammar mig lovar jag runt honom och försöker få honom att följa mig. Till slut ger han med sig men det tar 1-2 timmar och han är genomsvett och för trött för att ridas eller tömköras. Varför gör han så här? Vad kan jag göra?
 
Sv: Knasponny

Skulle vilja säga att med tanke på att han bara bott hos er i två månader ska ni inte dra några förhastade slutsatser. Två månader är ingenting och hästar är inte maskiner. Mycket möjligt att han testar dig, kollar om du är envis nog och om du orkar hålla på tills han låter sig fångas. Jag hade inte lagt någon större energi vid det utan hade försökt skapa ett tryggt band till hästen där han tycker att det är trevligt när man kommer och ska hämta i hagen. Hästen ska känna "yes! nu kommer matte och nu kommer det hända roliga grejer!".
 
Sv: Knasponny

Tack för svar! Det du skriver är självklart men det är något i hans beteende som är annorlunda mot alla de hästar jag mött. Han kan till exempel plötsligt välja att inte följa med de andra in till kvällsfodring. Och om det är så att det är ett testbeteende, hur gör man? Jag har varit ledig en vecka med fokus på honom men sen då? Jag måste ju jobba och tiden tillsammans är tyvärr begränsad.
 
Sv: Knasponny

rent sponant utan att ha sett hästen tycker jag det låter som att det är rätt skönt att slippa låsningarna i bog och rygg och att den nu leker och har skitroligt med er ;)

Jag hade nog inte tjatat på honom och låtit honom driva runt med mig utan vill den inte komma in när de andra kommer in så får den vara ute då (sen gått ut en timme eller två senare och sett om den var mer sugen att komma in då förstås)
 
Sv: Knasponny

Om han bara knasar sig på bana, då t.ex. ridhus eller paddock kanske han helt enkelt är klaustrofobisk? Alla hästar är ju det från födseln, dock vänjer sig ju vissa hästar fortare än andra. Det räcker med att du rider för nära ett staket för att en väldigt klaustrofobisk häst ska känna sig trängd. Du kan ju testa att leda honom i ridhus/paddock nära väggen/staketet och se om han försöker putta in dig mot mitten, isåfall känner han sig ganska garanterat trängd och obekväm. Då är det nog lättast att göra lätta NH-övningar, först att få hästens uppmärksamhet, att leda hästen "som en ledare" (dvs vid hästens huvud och framåt och inte vid bogen eller helt framför hästen). Du ser när du har hästens uppmärksamhet vid ledning då han har ett öra riktat mot dig för instruktioner och ett öra framåt eller i den riktiningen ni är på väg. Sen att longera och leda honom i ridhuset tills han lär sig att det inte är farligt, tror det är det lättaste!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp