fia-lisa

Trådstartare
Jag har de senaste åren jobbat jättemycket med att vrida om skänkeln så att fötterna inte pekar rätt ut och därmed få till ett bra knäslut och en stabil skänkel. Allt på min tränares(dressyr) inrådan. Nu har jag fått till det här lite för bra eftersom jag nu nu istället får bassning av min hopptränare som vill ha min underskänkel närmare hästen och få knät lösare från sadeln.

Jag känner själv att jag i vissa lägen kniper lite med knäna vilket har en del att göra med att damen min har varit en riktig liten bockmarodör, jag kniiiper mig fast i sadeln... :angel: Jag förstår också att en del av mina nya problem med häl som åker upp till viss del kommer från att jag kniper.

Nu behöver jag alltså tips på hur jag ska lära mig att få till ett lagom knäslut utan vare sig knipande eller fötter som pekar rätt ut.

Sv: Knäslut

Man ska inte rida med knäslut, det gjorde man senast på 80-talet och är någonting man försöker lära svenska folket av med... ;)

Knäna (och då automatiskt också tårna) SKA peka en aning utåt, det är bara att tänka logiskt; hur ska man kunna ha tårna rakt fram utan att knipa med knäna? Det är fysiskt omöjligt. Hästen är ju rund och för att kunna följa hästens sidor med skänkeln så måste man vrida knäna och tårna lite utåt, man kan ju inte vika knäna i sidled. Det bästa tipset jag kan ge dig är att fortsätta rida för din tränare, och rid mycket utan stigbyglar! Lycka till!

Typiskt... här har man övat och övat på något som alltså inte ens är rätt längre... ;) Jag undrar också om jag missuppfattat min dressyrtränare (som ju är den som fått mig att öva på just detta). Tycker dock att hon varit tyst om min skänkel enda sedan dess att min hopptränare börjat tjata på mig att släppa ut knäna.

Man ska inte rida med knäslut, det gjorde man senast på 80-talet och är någonting man försöker lära svenska folket av med... ;)

Knäna (och då automatiskt också tårna) SKA peka en aning utåt, det är bara att tänka logiskt; hur ska man kunna ha tårna rakt fram utan att knipa med knäna? Det är fysiskt omöjligt. Hästen är ju rund och för att kunna följa hästens sidor med skänkeln så måste man vrida knäna och tårna lite utåt, man kan ju inte vika knäna i sidled. Det bästa tipset jag kan ge dig är att fortsätta rida för din tränare, och rid mycket utan stigbyglar! Lycka till!

Att rida på det sättet borde väl vara skonsammare för kroppen.Genom att knipa med knäna så skapar man ju spänningar vilket kan ge låsta höfter och kanske tom ont i ryggen?
Försöker vara rädd om mig efter att haft diskbråck.

Man ska ju ha tårna ganska rakt framåt, men inte spänna sig! Och inte heller sticka ut tårna rätt åt kanterna.
Det är svårt - jag vet - (har samma problem :angel:).
Rid mkt utan stigbyglar, hitta en oberoende grundsits där du sitter djupt och följsamt utan att spänna dig. :bow:
Tänk på tårna ibland och passa och kom ihåg att vinkla även knäna inåt - alltså vrida hela benet inte bara tårna.
Använd en bra dressyrsadel... *fusk*:o :angel:

Man ska ju ha tårna ganska rakt framåt, men inte spänna sig! Och inte heller sticka ut tårna rätt åt kanterna.
Det är svårt - jag vet - (har samma problem :angel:).
Rid mkt utan stigbyglar, hitta en oberoende grundsits där du sitter djupt och följsamt utan att spänna dig. :bow:
Tänk på tårna ibland och passa och kom ihåg att vinkla även knäna inåt - alltså vrida hela benet inte bara tårna.
Använd en bra dressyrsadel... *fusk*:o :angel:

Tack för tipsen! Att vrida hela benet inåt är inte det jag behöver öva på längre, nu behöver jag släppa ut benet igen. När jag rider utan stigbyglar fungerar det bra eftersom jag då får längre ben och slappnar av på ett annat sätt. Har en kanonbra dressyrsadel, men eftersom hästen varit under muskeluppbyggnad har den inte legat optimalt utan jag har fått använda mig av hoppsadeln och det är ffa i den jag kniper med knäna.

En sak jag har fått lära mig är att om man (som jag) har axlarna för långt fram så leder det till att man kniper med knäna! Prova rulla axlarna framåt-uppåt bakåt och slappna av så kan det bidra till att knäna också lossnar!
Läs Sally swifts böcker om centrerad ridning, där finns många bra övningar om hur man får en bra avslappnad sits... god luck

Intressant. Jag har nämligen jobbat lite med att inte hamna bakom hästen och luta mig för mycket bakåt. Kan hända att jag fuskat genom att skjuta fram axlarna. Ska testa hur det känns på hästryggen ikväll!

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 882
Senast: WBanna
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 743
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 204
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21