Knasiga korsningar

Mirre

Trådstartare
Vilka udda blandraser har ni stött på?
Såg en annons nyss som var en blanding av; staffe, schäfer, rottis, malamute, samojed, karelsk björnhund, tervurens och border collie. Allt i samma hund.

Vi avlastade en familj ett tag med deras korsning Schäfer/kungspudel... Men den hunden önskar jag att man hade kunnat få som valp, riktigt rolig och extremt smart som inte fick utlopp för det med riktade aktiviteter utan lärde sig själv istället att öppna låsta dörrar, stjäla mat högt och lågt och mängder av andra fula ovanor. Under tiden hon var hos oss så var hon ganska så sansad eftersom vi hjälptes åt att aktivera henne så att hon faktiskt låg och sov lite då och då...

Morsan har en labbe/golfen/basset griffon dock en tjuvparning så inget planerat. Men en fantastiskt trevlig hund

Svärmor har en:
Mops/Kinesisk nakenhund/Chiuaua/Jack Russel/Bichon france

Vi har en:
Border collie/pointer
Vi skulle inte ens ha hund. Men efter att ha träffat henne och hennes psyke. Wow vilken cool hund. Dock inget jag rekommenderar. Jäklar vilket jobb det krävs. Hon har nog en grov släng av adhd och kräver hjärnaktivering utan dess like. Men jäklar vad kul hon är att jobba med, lättlärd som få.

Mammas faster hade en tik med sju raser i, bland annat bc, bouvier (stavade jag rätt nu?) och old english sheepdog. Men det var en underbar hund! Hur snäll och go som helst.

Jag träffade en shar pei/boxer-korsning en gång. Den var så fruktansvärt ful att jag nästan dog på fläcken!! Tänk er en boxer med shar pei-nos och underbett. Usch. Går inte ens att beskriva ordentligt.

Jag träffade en Tax/chow chow blandning en gång. Den såg ut som en chow chow i kroppen men hade taxens ben såg mycket roligt ut, men det var en trevlig familehund.

En gång i tiden har jag själv haft en mycket knasig korsning - tagen som vuxen strykrädd omplacering. Irländsk varghund x groenendal :cautious:
Såg ut som en svart irländare, fast med öron som stod rätt ut åt sidan. Inte vacker, men inte heller ful. Dock mycket trevlig hund när han väl vågade "vara nära" och inte tro han skulle få stryk så fort han blev "infångad". En stor luns på 70 cm i mankhöjd som i början kissade på sig i ren skräck om man råkade höja rösten lite eller komma mot honom för snabbt - men han blev en supertrevlig och stabil hund i slutänden :love:

Vilka udda blandraser har ni stött på?

Jag har träffat en korsning irländsk varghund x rottweiler x nån mellanstor jakthund. Han var lika stor som en varghund men mycket kraftigare, vägde 90kg. Som tur är med mentalitet som en varghund, dock ingen jaktlust. Han lufsade mest runt på gården han bodde på :)

En familj vars ena son gick i samma klass som min bror för typ 10 år sedan, har skaffat en mops/fralla/schäfer/bc blandras. Kan ha varit något mer i den, dock har de haft den i ca 6 månader och den är redan sjuk. Snarkar och har sig, och tydligen ska den vara väldigt flamsig och behöva en hel del motion/aktivering... Svårt dock när den har problem att andas. :(

Det bor en hund här i byn som är pitbull/schäfer/corgi. :crazy: Schäfergenerna verkar inte ha slagit igenom alls då den mest ser ut som en något långbent corgi med megamuskler. Skäller gör den på allt som rör sig.

En f d jobbekompis till mig hade 2 st greyhound-schäferblandningar. Hon bodde i England och båda blev supergamla (16-17 år).

Saluki/Tax.
Såg ut som en Saluki utan ben. Eller som världens längsta långhåriga tax. Precis jätteful. Rymde och jagade så fort den kom åt och hade mycket kvar att önska mentalt. Knasig blandning var ordet.

Kanske inte jätteknäppt kanske men...
Vet om en som är korsning schnauser/tax typ... Ser ut som en tax med "sträviga hår" och och mustasch :cautious:
Sen en som är korsning chiaua/papillion. Fast den är mest söt. Har en liten chiauas kropp, och stora, håriga dumbo öron typ :love: :rofl:

En hund vi hade när jag växte upp.
En blandning med okänt antal raser i. Men sades ha bearded collie och irländsk varghund i sig.
Han såg ut som ett skämt , en seriefigur.
Stor gänlig kropp med lång päls.
Lång svans med krulligt hår.
Rosa nos , lång näsa.
Rosa runt ögonen.
Små små rosöron :)

Han var världens stabilaste dock. Riktigt vinthundstemperament. Var snäll mot allt och alla. Lekte mjukt och fint med alla hundar.

Alltså jag blir mest bara ledsen och arg av såna här trådar. Jag ser aldrig riktigt det roliga? Och jag hade inte kallat det "knasigt" utan sorgligt eller sjukt.
Det är det absolut, man undrar ju hur blandningen jag skrev om kommer bli i psyket. Det lär ju gå runt i huvudet på dem hundarna.

Många märkliga blandningar i den här tråden.
Nästan så man önskar att alla haft bilder på hundarna :D

Kanske inte jätteknäppt kanske men...
Vet om en som är korsning schnauser/tax typ... Ser ut som en tax med "sträviga hår" och och mustasch :cautious:
Sen en som är korsning chiaua/papillion. Fast den är mest söt. Har en liten chiauas kropp, och stora, håriga dumbo öron typ :love: :rofl:

Min blandis hälsar att chihuahua/papillon är världens bästa blandning. ;) Såhär kan resultatet bli av den korsningen.
D98A2507-BB10-4ECF-A0F4-1EAA21045D79_zpsxinzgmmc.jpg

Det är det absolut, man undrar ju hur blandningen jag skrev om kommer bli i psyket. Det lär ju gå runt i huvudet på dem hundarna.

Många märkliga blandningar i den här tråden.
Nästan så man önskar att alla haft bilder på hundarna :D
Jag ska lägga in en bild på min , ska bara leta i källaren=) han var verkligen unik)
Håller med om att det är ganska sorgligt med många blandningar som hamnar fel, men vissa har tur och har det bra=)
Jag har också nu en omplacering, en stor bruksblandning som har levt ett underbart liv hos mig med träning , långpromenader,vandringar, fått vara med på allt precis som mina renrasiga hundar.

Dummaste kombinationen ever: Border Collie + Finsk Spets.
Inte en bra kombination av egenskaper generellt och det är ju dessutom ytterst sällan de mest stabila representanterna av renraser som går in i blandrasaveln..

Ska man bums korsa så korsa inom rasgrupp liksom och efter på alla sätt och vis rastypiska hundar, då får man ändå rätt bra koll på vad det blir för typ av avkomma, ur alla aspekter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 320
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 460
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar