Knäproblem kan det vara bäckenproblem?

Mumin_79

Trådstartare
Igår var vi för andra gången på hästkliniken. Ponnyn vi äger har sedan köpet varit sned och ojämnt musklad. Hon kollades två månader efter köpet upp av en distriksveterinär som sade att hon var sned i bäckenet och remiterade oss vidare till kliniken . Hon har tidigare gått igenom böjprov av veterinär utan anmärkning. På kliniken kollade de och tyckte inte att det stämmde och skickade hem oss för att muskla ponnyn mer på andra sidan, anledningen sades vara ojämnhet i muskulatur.Efter mkt tid och ansträngning bestämde vi oss för att åka tillbaka då vi mer tror på att ojämnheten är ett symtom för en skada som ligger nånstans.

Igår kollades först glidlederna upp samt hasen, bedövades och ingen märkbar skillnad sågs annat än ev lite kanske utan ryttare. Med ryttare såg hon lika stel ut och vägrade fatta höger galopp som vanligt.

Knät- bedövades härnäst och då märktes det en liten skillnad i ridningen, hon fattade höger galopp men samtidigt var det en skillnad i pigghet då hon vid tidigare ridtur kan ha varit mer påverkad av den tidigare lugnande medicinen. Veterinären tyckte sig se en skillnad i gång. Knät har nu blivit behandlat. Ingenting har synts på några röntgenplåtar.. varken knä lr has.

Jag har fortafarande en känsla över att det sitter högre upp och att vi letar/botar nu symptom. Har någon annan haft problem med bakknäna vid bäcken/si_leds problem ell liknande? Veterinären i fråga säger att vi i första hand letar problem som vi kan åtgärda, att det inte går att röntga bäcken/si leden samt att de inget kan göra om det sitter högre upp.

Någonting som var postivt var iallfall att hon förra gången på klinik uppvisade stelhet och mindre hälta på fram som helt och hållet försvunnit.

Ponnyn i fråga är barfota runt om och oömm på alla underlag.

Ideer? liknande fall?

Mumin

Sv: Knäproblem kan det vara bäckenproblem?

Glömde nämna att ponnyn kortar sitt högra bakben ,det blir en knykig framslängt bakben. Hon vill inte arbeta i form i höger varv och inte hellert galoppera i höger galopp. Mkt mindre musklad på höger sidan.

Mumin

Hej!

Min hade dom symtomen när hon hade en låsning mellan länden och korset. Kan du inte be dom kolla ryggen?

/ Lavinia

När min häst hade låsning i länden och snett bäcken var det dessa symptom ungefär. Dock fatta han galopp i båda varven utan protester men det kunde bli fel galopp i v. varv de första stegen ibland.
Hans h. baklår var mindre musklat, och v. bak slängde han in under sig istället för att böja och trampa under sig. Hade också kortare övertramp med v. bak.

En snedhet kan påverka bakknäna då snett bäcken sliter på knänas muskler. Har hästen varit sned länge bör man kanske kolla bakknäna. Har hästen haft problem med ett bakknä ett tag kan den även bli sned har jag hört för att avlasta det.

Vad säger vet. om equiterapeut eller kiropraktor? Jag hade tagit ut det istället för att försöka muskla upp svaga sidan som vet. sa. Om bäckenet är snett går det inte och ger bara onödigt slitage.

halvblodet hos oss hade problem med ena varvat, tog inte den ena galoppen (inte äns i hagen utan ryttare) och hade inte alltid bjudning samt va väldigt snett musklad. det tog flera år innan veterinärena kom på vad det va så hon fick rätt behandling. troligen har hon som unghäst gått i kull i hagen.

röntgade och ultraljudade bakknäet flera ggr på 2 olika kliniker, men ingenting hittades (hon sprutades även då) detta under flera år. först när dom bedövade den 3-je punkten i bakknäet försvann "hältan" vid böjprov (snarare en ytte pyttig markering) det sprutades och sedan fick en kiropraktor behandla i samarbete med veterinären.

peppar peppar, men ännu har inte hennes problem kommit tillbaks (snart 1 år sedan hon blev "friskförklarad"), och ridningen funkar jättebra. redan första gången efter kiropraktorn behandlat klart så fungerade galoppen lika fint i båda varv och steget i samtliga gångarter blev så mycket bättre :)

glömde tillägga att kiropraktorn hittade även låsningar i nacke och käke som troligtvis berott på bakknäet och att hon gått "snett" under lång tid.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan, tack allesamman för era svar. Skönt att se att min oro inte är obefogad över att knät skulle vara ett symtom över något som sitter högre upp. :crazy:
Tyvärr har jag försökt få ägaren redan att ta ut kiropraktor ell liknande men denna har egna dåliga upplevelser från en sådan behandling och vill inte använda den sorts alternativ medicine. Möjligvis skulle det te sig som så att hon får bli t märkt och så köper jag loss henne som avelsponny o tar ut en själv :angel:

Vi får se vad veterinären säger om några veckor efter att behandlingen av knät är gjort.

Kan man röntga stället mellan länd/kors bäcken någonstans?

Mumin

Hej!

Klart du kan röntga, men är det en låsning är det "fel" i muskler/ligament och det syns inte på röntgen. Ett riktigt bra vet, med koll på ryggar är guld värd i såna här lägen! Jag hade en ute som behandlade med akupunktur..(Han går ju på försäkringen också..)

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka