Knäproblem igen =(

pink_angel

Trådstartare
Vet att detta är en helt onödig tråd... men jag kände för att gnälla lite över min plågande smärta:cry:.

Mitt ena knä gör i princip dagligen jätteont om jag har tränat relativt mycket. Efter flera år fick jag till slut betala för att få det röntgat, men utan resultat. Alla läkare jag träffat vill vänta för att se om det löser sig. Varit inne ca.2ggr/år i 6 år för det utan förbättring förutom i perioder när de ger mig smärtstillande som jag mest blir dåsig av eller om hästarna har varit på bete/vilat så jag inte har ridit.
Har även varit hos sjukgymnast utan resultat.
Jag har provat i princip allting, men de vägrar gå in och titta på det bara för att de tror att det ska fixa sig självt och då är det ju dumt att göra något, vilket känns väldigt troligt efter flera års smärta.
Jag är så trött på knäet så jag blir galen. Speciellt nu när jag äntligen har en unghäst som allt mer börjar likna en stjärna och jag vill satsa på henne, dessutom har jag fått fantastiska träningsmöjligheter.

Är det någon som har något tips på hur man går till väga för att få läkarna att åtminstonde ta reda på vad som är fel?

Ni som har knäproblem, har ni några tips på bra stöd när ni rider?
Har provat vulkan och rehband men det blev bara värre.
Linda funkar hyfsat om det inte kasar runt.

Har även provat sjukgymnastik och simning under några månader utan resultat.

Någon som vill byta knä? :(

Sv: Knäproblem igen =(

Hej du stackare,

Jag har haft väldigt ont i båda mina knän, misstänker att det är miniskerna som är slut/urkassa. Har mest känning när jag rider. Känns precis som att det låser sig i ett läge som gör vedervärdigt ont och är ett rent helvete att sträcka ut. Smärtan håller sedan i sig hela dagen.

Håller nu på med travare och åker bakom. Mkt bättre. JAg vågar inte rida mer fastän jag skulle vilja.

Men rådet jag kan ge till dig att sök annan läkare och håll på och tjata. Ibland får man ta till drastiska beslut. Att söka akut och överdriva:angel: utåt fastän man har ont ändå. Men det syns inte utifrån. OBS då har man inte ont enligt vissa läkare m fl.

Stå på dig! och ge dig inte!!!! Lycka till.;)

hej!
dum fråga kanske, men du sa bara röntagade: fick du mjukdelarna röntagade eller bara vanlig röntgen?
för om du va på vanlig röntgen kan de ju inte se om det är minisk skada el. dyl.
hoppas att det blir bättre för dig! vet hur det känns

Har haft samma problem, för mig hjälpte det att träna upp musklerna "runt" knäna, så att musklerna tar hand om arbetet istället för leden sas. Tog nästan 4 år med i stort sett konstant smärta innan det gav resultat (slarvade lite med träningen:angel:) men idag har jag enbart problem vid igångsättning efter "vila". Hade vid senaste röntgen istort sett obefintliga menisker, men det går det med :)

*KL*

Tack för alla svar i tråden, nu är jag lite mer peppad.:D

Ska kolla med skolan om man ev kan få kontakt med idrottsläkare (läser idrottsprofil). Nej det är sant att man inte ser mjukdelar på röntgen... därför kämpar jag på för att få dem att ultraljuda knäet eftersom de inte riktigt vet vad som är fel.

Hoppas att skolan ska kunna hjälpa mig lite. De lägger ju trots allt ut pengar på att vi ska bli ett fint hoppekipage och då måte ju jag vara hel.

Ring och beställ tid hos ortopeden på ett sjukhus. När du är där stå på dig och förklara hur ont du har och hur jobbigt du tycker det är. Om de inte kan känna något fel på ditt knä stå på dig ytterligare så att du får en magnetröntgen. Där ser de (vad jag förstått) alla delarna av knäet och kan säkerhetställa/utesluta en meniskskada mm..

Har själv ett knä som strular sedan en ridolycka förra oktober. Första ortopeden (återbesök efter att jag kom in akut) gjorde fel och sa att det bara var ett inre ledband som var uttöjt, och skickade hem mig med kommentar att börja hos sjukgymnast (fick inte ens någon remiss utan det skickades pga att jag hade några kotor som tryktes ihop i ryggen från en annan läkare). Mitt knä var så svullet så ortopeden kunde inte känna vad som var fel (men han skulle ha sett till att jag fick en ny tid när svullnaden gått ner..). Sjukgymnasten kände dock att inre ledbandet var uttöjt/av samt att menisken var öm, och givitvis att även inre ledbandet var uttöjt.

I alla fall efter 7 månaders sjukgymnastik ringde jag åter till ortopeden och sa att de fick göra något åt mitt knä - fick då en magnetröntgen som visade att främre korsbandet var av samt att det var något med menisken (vågar inte säga exakt vad det var..). Den ortoped jag kom till efter magnetröntgen var väldigt kunnig och menade att detta var inget man behövde magnetröntgen för att känna mm. Däremot så sa han att jag skulle ha en ställning för att se om det skulle fixa knäet.. Problemet var att han inte riktigt fattade att en stor plastställning inte går att ha på benet när man rider (han trodde detta). Så nu väntar jag på operation av av knäet. Jag råkade bli gravid undertiden jag väntade på att han skulle höra av sig i somras och därför får jag tyvärr vänta till barnet är fött nästa år innan jag kan få min operation. Men jag är bara lycklig att hela denna histora snart är över! För jag hatar att inte kunna springa, rida samt använda knäet när man sätter sig på golvet och ska upp igen mm...

Så som sagt stå på dig! Det är ända sättet - läkaren kan inte gissa sig till hur mkt problem du har utan du måste verkligen förklara det för honom/henne. När de väl förstår de så vill de hjälpa dig till ett bättre/lättare liv!

Ring och beställ tid hos ortopeden på ett sjukhus. När du är där stå på dig och förklara hur ont du har och hur jobbigt du tycker det är. Om de inte kan känna något fel på ditt knä stå på dig ytterligare så att du får en magnetröntgen. Där ser de (vad jag förstått) alla delarna av knäet och kan säkerhetställa/utesluta en meniskskada mm..

Har själv ett knä som strular sedan en ridolycka förra oktober. Första ortopeden (återbesök efter att jag kom in akut) gjorde fel och sa att det bara var ett inre ledband som var uttöjt, och skickade hem mig med kommentar att börja hos sjukgymnast (fick inte ens någon remiss utan det skickades pga att jag hade några kotor som tryktes ihop i ryggen från en annan läkare). Mitt knä var så svullet så ortopeden kunde inte känna vad som var fel (men han skulle ha sett till att jag fick en ny tid när svullnaden gått ner..). Sjukgymnasten kände dock att inre ledbandet var uttöjt/av samt att menisken var öm, och givitvis att även inre ledbandet var uttöjt.

I alla fall efter 7 månaders sjukgymnastik ringde jag åter till ortopeden och sa att de fick göra något åt mitt knä - fick då en magnetröntgen som visade att främre korsbandet var av samt att det var något med menisken (vågar inte säga exakt vad det var..). Den ortoped jag kom till efter magnetröntgen var väldigt kunnig och menade att detta var inget man behövde magnetröntgen för att känna mm. Däremot så sa han att jag skulle ha en ställning för att se om det skulle fixa knäet.. Problemet var att han inte riktigt fattade att en stor plastställning inte går att ha på benet när man rider (han trodde detta). Så nu väntar jag på operation av av knäet. Jag råkade bli gravid undertiden jag väntade på att han skulle höra av sig i somras och därför får jag tyvärr vänta till barnet är fött nästa år innan jag kan få min operation. Men jag är bara lycklig att hela denna histora snart är över! För jag hatar att inte kunna springa, rida samt använda knäet när man sätter sig på golvet och ska upp igen mm...

Så som sagt stå på dig! Det är ända sättet - läkaren kan inte gissa sig till hur mkt problem du har utan du måste verkligen förklara det för honom/henne. När de väl förstår de så vill de hjälpa dig till ett bättre/lättare liv!

En duktig ortoped har inga problem att ställa diagnos genom att undersöka knäet, men det är svårt att läsa patientens tankar.
Det finns en konstig övertro på att magnetkameran löser alla ens problem.
Knän som är svullna i akutskedet ser vi på återbesök efter 2-3 veckor, då är de lättare att undersöka.

Fast i mitt fall var det ju på återbesöket 2 v efter jag skadade mig som det ställdes fel diagnos.. Och det var av en ortoped... Sen var det inte jag som bad om en magnetröntgen av knäet, utan det var samma ortoped som ställt fel diagnos från början.. Han ville inte titta på knäet igen utan sa per telefon att han ville att det i så fall skulle röntgas. Jag ringde ju bara för att jag ville att de skulle kollas eftersom inte jag blev bra av sjukgymnastiken.

Nu lät det som jag försvarade mig men det är inte så jag menade :). Utan jag menade bara att det kan bli fel diagnos ändå.. I mitt fall var det nog som sagt pga att knäet fortfarande var väldigt svullet (men enligt ortopeden som kollade efter jag fått magnetröntgen så borde inte knäet varit så svullet om det enbart var ett uttöjt ledband men som sagt det var vad han sa - jag kan inget om det.. :smirk:)

Däremot så tycker jag så här i efterhand att jag skulle hört av mig tidigare till ortopeden men jag frågade sjukgymnasten flera gånger som bad mig avvakta. Men när jag väl ringde så var det sjukgymnasten som sa att jag skulle göra det då hon ansåg att inte träningen gav något resultat längre..

Vet att detta är en helt onödig tråd... men jag kände för att gnälla lite över min plågande smärta:cry:.

Mitt ena knä gör i princip dagligen jätteont om jag har tränat relativt mycket. Efter flera år fick jag till slut betala för att få det röntgat, men utan resultat. Alla läkare jag träffat vill vänta för att se om det löser sig. Varit inne ca.2ggr/år i 6 år för det utan förbättring förutom i perioder när de ger mig smärtstillande som jag mest blir dåsig av eller om hästarna har varit på bete/vilat så jag inte har ridit.
Har även varit hos sjukgymnast utan resultat.
Jag har provat i princip allting, men de vägrar gå in och titta på det bara för att de tror att det ska fixa sig självt och då är det ju dumt att göra något, vilket känns väldigt troligt efter flera års smärta.
Jag är så trött på knäet så jag blir galen. Speciellt nu när jag äntligen har en unghäst som allt mer börjar likna en stjärna och jag vill satsa på henne, dessutom har jag fått fantastiska träningsmöjligheter.

Är det någon som har något tips på hur man går till väga för att få läkarna att åtminstonde ta reda på vad som är fel?

Ni som har knäproblem, har ni några tips på bra stöd när ni rider?
Har provat vulkan och rehband men det blev bara värre.
Linda funkar hyfsat om det inte kasar runt.

Har även provat sjukgymnastik och simning under några månader utan resultat.

Någon som vill byta knä? :(

Stackare. Tror faktiskt att jag vet precis hur det är. Har exakt samma problem och har samma symton. Inget hjälper. Har själv anvät Back om Track knäskydd (för människor så klart) men tyckte inte att det hjälpte..

Jag har gått o haltat i 1½ år (drygt).Fram tills i maj kunde jag knappt böja ordentligt än mindre räta ut det. (Värk o elände. Knakar o sprakar!) Var då av annan anledning hos reumatolog, som var hygglig och tömde knät på vätska + sprutade in cortison. Blev bättre men är fortfarande svullen o har värk. Som tur var så skickade han även en remiss till ortoped. Där jag nu äntligen var i veckan! Doktorn tryckte, ryckte o kände. Menisken! Ska göra titthåls-operation 6/11. Är glad om jag blir "av med eländet"!!:crazy:
Mitt råd: KRÄV att få remiss till en bra ortoped!!!! (Efter 6 år borde väl poletten ha trillat ner på dem!)

Jag är lite skeptisk till sjukgymnastik för tillfället, då det var hos sådan jag pajjade knät. Ska tilläggas att jag är överrörlig, o det är nog inte alla sj.gymnaster som vet hur att förhålla sig till det. :confused:

det får bli att ringa oropeden.. tidigare ortopeder (jo jag har varit hos dem med) har inte hittat något fel, men nu bor jag i en ny stad = ny ortoped:D

Hoppas de hittar ngt, jag har för tillfället lånat någon slags linement som funkar pecis när man har ridit, en stund iaf:D

LYCKA TILL med ditt knä, barn och operation.

jag har liksom du problem med mina knän... särskilt när min ridinstruktör ska slänga upp mig på hästryggen, då det knakar till i knälederna. Hon och några andra har blivit förskräckta när dom känt det och frågat hur det gick med mig, och om det gjorde ont. Vilket det oftast inte gör... frågan är vad jag ska göra? tack på förhand!!

Jag har haft problem med mitt högra knä i snart 2 år och i sommras fick jag tid hos en sjukgymnast som gjorde laser. Vilket jag behövde göra ca 8 ggr men det hjälpte verkligen. Men innan dess hade jag varit på idrottskliniken i Solna och därifrån fick jag en tid på magnetröntgen. På röntgen så visades inget (som tur var). :)
Mitt problem med knät uppstog då jag hoppade min galning förra sommaren och han då på ngt sätt lyckades kicka mitt knä ur led :crazy:

Lycka till!!

Jag har varit med om en mopedolycka för ca 2 år sen, och har fortfarande problem med knät.

Jag har varit hos läkaren och kollat, röntgat, magnetröntgat, varit hos sjukgymnast, provat knäskydd och inget hjälper.
men jag fortsätter rida/idrotta som vanligt för att stärka musklerna i knät och benet men det kommer nog tyvärr aldrig hålla för "hård träning". :cry:

Jag brukar också ha ont i knäna (båda alltså) till och från, ibland väldigt lite eller inget alls, ibland hugger det till i knäna och vid enstaka tillfällen även i höften, nästan som att en nerv kommer i kläm? Resulterar iaf i att benet viker sig i smärta. Annars är det rent allmänt att det värker i knäna. Har blivit bättre stundvis när jag tränat regelbundet (styrketräning, jogging) gjort apont innan benen blivit vana och man hunnit muskla sig, men sen när de anpassat sig till träningen har det "bara" gjort ont när jag tränat, inte känts när man bara sitter, står eller går.

Jag har inte kollat upp saken, men misstänker att det är ett sekundärproblem. Att det snarare sitter i ryggen/höfterna. Tänker gå till en osteopat någon dag när jag känner mig rik! ;) För är det rygg/höfter riskerar ju även hästen att bli påverkad i längden när jag rider. Vet redan att jag har lite sneda höfter och minst en låsning i ryggen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter en ridolycka för drygt 3 år sedan har jag omfattande knäproblem. Höger knä är opererad tre gånger och kommer aldrig bli bra. Jag...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: ufot
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud