Knäpper när man stretchar??

L

Lord Owen

När jag stretchar min häst så knäpper det till i halsen (när jag stretchar halsen) och i bakbenen när jag stretchar dem. Men bara i just dessa delar. En sådan knäppning som det kommer när jag själv sträcker på sig när man gått upp på morgonen. Vad betyder denna knäppning, bra eller dåligt? :confused:

Sv: Knäpper när man stretchar??

Det gör det i min hästs hals också!
Antar att det är samma sorts knäppningar som i människans hals/rygg. Jag har läst i Ill. Vetenskap att dessa knäppningar inte är något farligt alls, kommer inte riktigt ihåg vad det var som orsakade knäppningarna, men troligtvis är det väl bara kotor och leder som hoppar rätt.
Ingen fara alltså, snarare bara bra att de hoppar rätt :)

Så kan det bli i frambenen på min häst när jag stretchar, och enligt min equiterapeut så kan det vara låsningar som släpper.
Min häst brukar kunna dra emot, och sen ploppar det till och sen så låter han mig stretcha som vanligt.
Men det ska inte vara något farligt enligt henne.

*knappen*

Ja, jag har funderat på om det kan vara just låsningar eller spänningar som släpper för min häst går lätt ihopkrullad så jag tror att han nog har lite spänningar i halsen. :crazy:
När jag stretchar halsen håller jag en godis eller något vid sidan av magen på honom och när han sträcker sig bakåt så knäpper det. Men när man själv sträcker på sig och det knäpper så är det väl inte någon låsning som släpper? Då känns det mer som om man bara behöver "rätta till lederna". :p Kanske är på samma sätt med hästen?

Lord Owen skrev:
När jag stretchar min häst så knäpper det till i halsen (när jag stretchar halsen) och i bakbenen när jag stretchar dem. Men bara i just dessa delar. En sådan knäppning som det kommer när jag själv sträcker på sig när man gått upp på morgonen. Vad betyder denna knäppning, bra eller dåligt? :confused:

Min häst (som nu är halt :( ) Har åxå haft knäppningar i ett bakben. Det verkade som hon gillade att knäcka det, ungefär som en människa som knäcker fingret. När jag kratsade hovarna drog hon upp bakbenet tills det knäckte och sen fick man kratsa hoven. detta verkar ha gått över lite nu, vet inte vad det beror på, har inte hörts något vid ridning...

Marcolio skrev:
Min häst (som nu är halt :( ) Har åxå haft knäppningar i ett bakben. Det verkade som hon gillade att knäcka det, ungefär som en människa som knäcker fingret. När jag kratsade hovarna drog hon upp bakbenet tills det knäckte och sen fick man kratsa hoven. detta verkar ha gått över lite nu, vet inte vad det beror på, har inte hörts något vid ridning...

Nä, det hörs inte i ridning för mig heller. Bara när jag stretchar halsen åt sidorna och när jag stretchar hans bakben (låret) åt sidorna eller hur kan ska kalla det.

Smurfmodesty skrev:
Ja det kan nog vara i lederna det knäpper som det gör för oss också.

Så då borde det inte vara något farligt?
Jag blir helt hypokondrisk med sånt här och tror att det är för att han är skitstel och håller på att gå i bitar eller så. :p

Smurfmodesty skrev:
Näe jag tror inte det...
Inte enligt min equiterapeut iallafall så jag litar på henne :D

Men om det är låsningar så blir man ju rädd för det. :o Låsningar vill man ju inte ha. :p

Näe fast om det är det, och dom släpper när det knäpper så är det ju bra :D
Eller hmm.. ja du förstår nog vad jag menar :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: MML
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka